» قضائی » داوطلبین انتخابات شفافیت مالی در تبلیغات را مدنظر قرار دهند
قضائی

داوطلبین انتخابات شفافیت مالی در تبلیغات را مدنظر قرار دهند

اسفند 10, 1402 0

رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان گفت: حسب قانون شفافیت و نظارت بر تأمین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی، کلیه داوطلبین ضرورت دارد تا امکانات و منابع تأمین مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی خویش را در سامانه مالی انتخابات ثبت کند.

خبرگزاری میزان-پنجمین نشست ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی استان سیستان و بلوچستان، رصد جرایم و تخلفات انتخاباتی و الزام به شفافیت بر تأمین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی را در دستور کار قرار داد.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفوی نیا رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان با اشاره به ضرورت اتخاذ راهبرد‌های قانونی تبلیغات داوطلبان در انتخابات پیش رو گفت: حسب قانون شفافیت و نظارت بر تأمین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی، کلیه داوطلبین ضرورت دارد تا امکانات و منابع تأمین مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی خویش را در سامانه مالی انتخابات ثبت کند و در واقع هیچ شخص و یا نامزدی نمی‌تواند اقدام به دریافت یا پرداخت کمک مالی نقدی یا غیر نقدی جهت تأمین منابع مالی فعالیت‌های انتخاباتی و هزینه کرد آن‌ها نماید، مگر به صورتی که در این قانون مقرر شده است.

رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان با اشاره به امکانات و منابع قانونی تأمین مالی تبلیغات اظهار کرد: کلیه هزینه‌های تبلیغات اعم از نقدی یا غیر نقدی و مستقیم و غیر مستقیم ضرورت دارد تا از محل ۴ محور اموال و دارایی شخصی نامزدها، کمک‌های احزاب و گروه‌های سیاسی، کمک‌های اشخاص حقیقی ایرانی و منابع و امکانات عمومی که برای انجام فعالیت‌ها و‌تبلیغات انتخاباتی مجاز است، تأمین شود. علاوه بر این کلیه داوطلبین مطلع باشند که هرگونه دریافت کمک مالی و غیرمالی اشخاص که دارای تابعیت غیر ایرانی بوده و یا اشخاصی که به یکی از جرایم اقتصادی محکوم هستند چه در قالب منابع مالی مستقیم و چه از طریق پرداخت‌های غیر مستقیم، جرم انگاری شده و با متخلفان حسب قوانین و‌مقررات موضوعه برخورد قانونی به عمل می‌آید.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفوی نیا رئیس ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی استان گفت: هرگونه پرداخت و کمک نقدی به داوطلبین انتخاباتی باید از طریق اسناد بانکی یا به صورت الکترونیکی و از طریق شماره حسابی که در سامانه مالی انتخاب اظهار گردیده، صورت پذیرد و در صورت عدم رعایت الزامات و ضوابط قانونی مقرر در خصوص وجوه پرداختی، نامزد‌ها حق استفاده از آن را نداشته و باید وجوه دریافتی را به پرداخت کننده عودت دهند.

وی افزود: میزان کمک و هدایای هر شخص حقیقی به یک نامزد یا مجموع نامزد‌ها جهت تأمین هزینه‌های انتخاباتی، حداکثر به میزان بیست درصد سقف هزینه انتخاباتی هر نامزد است که این میزان در خصوص سقف هزینه کرد تبلیغات حوزه انتخابیه خاش ۵۵۰ میلیون تومان و در حوزه‌های انتخابیه زاهدان، سراوان، سیستان، ایرانشهر و چابهار حداکثر ۷۵۰ میلیون تومان است. علاوه بر این محل هزینه کرد هر یک از داوطلبین، مربوط به دایر کردن محل ستاد انتخابات اعم از اجاره بهای آن و هزینه‌های خدمات و حمل و نقل و سایر هزینه‌های متعارف ستاد، هزینه‌های برپایی تجمع عمومی مرتبط با اهداف انتخاباتی، هزینه‌های تبلیغات مجاز و هزینه و حق الزحمه نماینده مالی و عوامل اجرایی و کارشناسی ستاد‌ها در فعالیت‌های انتخاباتی است و هرگونه پرداخت خارج از حوزه‌های چهارگانه مذکور، انحراف از قانون است.

گفتنی است در حوزه انتخابیه زاهدان ۱۰۱ داوطلب، در حوزه انتخابیه سیستان ۴۶ داوطلب، در حوزه انتخابیه خاش ۱۳ داوطلب، در حوزه انتخابیه ایرانشهر ۲۴ داوطلب، درحوزه انتخابیه چابهار ۳۰ داوطلب و درحوزه انتخابیه سراوان ۱۵ داوطلب در انتخابات یازدهم اسفندماه به رقابت می‌پردازند.

انتهای پیام/

 



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×