» قضائی » بیش از ۹ هزار شرکت دانش بنیان در کشور به ثبت رسیده است
قضائی

بیش از ۹ هزار شرکت دانش بنیان در کشور به ثبت رسیده است

تیر 6, 1403 0

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران با بیان اینکه بیش از ۹هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور به ثبت رسیده است، گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ و نیم میلیارد صادرات و همچنین مبلغ ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان واردات مواد اولیه داشته‌اند.

خبرگزاری میزان- ابوالفضل نیکوکار از برگزاری اولین جلسه کارگروه جهش تولید از طریق رفع تولید موانع شرکت‌های دانش بنیان در اتاق بازرگانی، منابع، معادن و کشاورزی تهران با حضور نمایندگان شرکت‌های دانش بنیان، سازمان بازرسی خبر داد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره رئیس جمهور شهید بهشتی و همراهان ایشان و هفته قوه قضاییه گفت: با توجه به نام گذاری سال جهش تولید توسط مقام معظم رهبری، دادگستری استان تهران تاکنون ۱۲ کارگروه تشکیل داده که یکی از این ارگروه ها، کارگروه رفع موانع تولید شرکت‌های دانش بنیان می‌باشد که با همکاری اتاق بازرگانی تهران تشکیل شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران گفت: شرکت‌های دانش بنیان، شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم افزار‌های مربوط تشکیل می‌شوند.

 وی افزود: از سال ۱۳۸۶ در دستگاه قضایی دفتر حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری ایجاد، که هدف آن استفاده بهینه و اثر بخش از ظرفیت دستگاه قضایی، بکار گیری ظرفیت نهاد‌های شبه قضایی، تضمین سلامت و امنیت اقتصادی کشور و کاهش خطر پذیری سرمایه گذاری بود که در سال ۱۳۹۶ ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی جایگزین دفتر شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران بیان کرد: ما می‌توانیم در بخش دادسرا‌ها و دادگاه‌ها، سازمان‌های وابسته به دستگاه قضائی مثل سازمان بازرسی که بر حسن اجرای قوانین نظارت می‌کند و یا دیوان عدالت اداری که بحث شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی علیه دولت را رسیدگی می‌کند و همچنین شورای حل اختلاف که بخشی از حقوق به آن‌ها مربوط می‌شود و زیر مجموعه قوه قضاییه هستند و حضور نمایندگان قوه قضاییه و دادگستری در کمیسیون‌های شبه قضایی مثل کمیسیون امور مالیاتی و هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف قانون کار است در بحث تولید و کمک به تولید و سرمایه‌گذاران استفاده کنیم.

وی بیان کرد: از ظرفیت سازمان‌های وابسته به دادگستری استان تهران مانند سازمان ثبت اسناد و املاک استان تهران می‌تواند در بحث ثبت شرکت‌ها و اختراعات استفاده و سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان را مورد حمایت قرار دهد.

نیکوکار با اشاره به اینکه دستورالعمل پیگیری و اجرای ستاد اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۶ به روزرسانی شده است افزود: کارگروه تشکیل شده وابسته به ستاد اقتصاد مقاومتی در دادگستری استان تهران بوده و مشغول به فعالیت است.

وی گفت: این کارگروه با ۱۹ نفر عضو از سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف شامل وزارت صمت، استانداری، بانک‌ها، بخش خصوصی و اتاق و فعال است. در حوزه شرکت‌های دانش بنیان در سال ۱۳۸۹ قانونی تحت عنوان حمایت از موسسات و شرکت‌های دانش بنیان و تجاری سازی تصویب شد که در سال ۱۴۰۱ بخشنامه‌ها و آیین نامه‌ها و ضوابط و مقررات در این حوزه تهیه و به آن الحاق شد.

 نیکوکار گفت: بیش از ۹هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور به ثبت رسیده است که در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ و نیم میلیارد صادرات و همچنین مبلغ ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان واردات مواد اولیه داشته‌ایم.

در ادامه حاضرین در نشست به بیان مشکلات شرکت‌های دانش بنیان پرداخته و کمبود منابع، عدم تسلط و اشراف مدیران و کارکنان شرکت‌های دانش بنیان به قوانین و ضوابط، واردات محصولات مشابه در سطح وسیع، تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان، ثبت سفارش جهت تامین مواد اولیه، زمان بر بودن ترخیص مواد اولیه در گمرک اشاره کردند.

معاون اجتماعی دادگستری استان تهران: باطلاع رسانی و آموزش نحوه اعطا تسهیلات بانکی به اعتبار ات شرکت‌های دانش بنیان ضرورت دارد 

ضرورت تدوین سیمای جرایم و آسیب‌های اطفال و نوجوانان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستر‌ی استان تهران با حضور مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری تهران، مشاور فرماندار تهران در امور بانوان و خانواده، معاون توانمندسازی اداره کل زنان و خانواده شهرداری تهران، معاون سلامت اجتماعی اداره کل بهزیستی استان تهران، مدیر ارشد پشتیبانی و اجرایی موسسه خیریه مهرآفرین پناه عصر، معاون دادستان و جانشین سرپرست دادسرای ناحیه ۲۹-جرایم اطفال و نوجوانان، از کانون اصلاح و تربیت تهران بازدید کرد.

مدعوین، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف کانون، شامل آسایشگاه‌های پسران، سن ۲۳-۱۸و ۲۰-۱۸ و ۱۶-۱۵ و زیر ۱۵ سال، آسایشگاه دختران، کارگاه عروسک سازی، سالن ورزشی، نمازخانه، آشپزخانه، سالن ملاقات، مجتمع آموزشی مستقر در کانون، سالن آمفی تئاتر، کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای از جمله بسته بندی، معرق، نجاری، پیرایشگری و غیره، با تعدادی از اطفال به بحث و گفتگو پرداخته و در جریان نحوه رسیدگی به پرونده‌ها و مشکلات قرار گرفتند.

توجه به آموزش مهارت‌های کاربردی و سبک زندگی، اطلاع رسانی در خصوص آسیب‌های اجتماعی در جامعه به خصوص مدارس، جذب حمایت‌های خیریه‌ها و سمن ها، اهمیت مراقبت‌های پس از خروج، ارتقا دانش عمومی و آموزش‌های مذهبی و ملی توسط سازمان‌های ذیربط، دقت در انتقال مفاهیمی، چون استحکام خانواده و خانواده محوری از طریق تبلیغات محیطی در جامعه، کمک به ارائه خدمات مشاوره رایگان برای اقشار آسیب پذیر توسط دستگاه‌های ذی مدخل جز مواردی بود که به آن پرداخته شد.

 نیکوکار در این بازدید بر جایگاه مهم کانون اصلاح و تربیت در پیشگیری از تبدیل کودکان و نوجوانان به متهمین و مجرمین بزرگسال آینده، به اهمیت نقش خانواده و استحکام آن پرداخت و خواستار هم افزایی نهاد‌ها و سازمان‌های ذیربط، طبق قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب ۱۳۹۹ شد.

فعالیت کارگروه اطفال و نوجوانان، برگزاری نشست با سازمان‌های ذیصلاح در جهت تعامل و هم افزایی بیشتر، تدوین سیمای جرایم و آسیب‌های اطفال و نوجوانان مقیم کانون اصلاح و تربیت و پیگیری تصویب لایحه تشکیل پلیس اطفال و نوجوانان را خواستار شد.

انتهای پیام/ 



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×