» قضائی » باید مردم و دستگاه‌ها را با حقوق وقف آشنا کرد
قضائی

باید مردم و دستگاه‌ها را با حقوق وقف آشنا کرد

تیر 9, 1403 0

رئیس کل دادگستری استان یزد با تاکید بر لزوم استیفای کامل حقوق موقوفات و حراست جدی از این اموال گفت: باید مردم و دستگاه‌ها را با حقوق وقف و مباحث مرتبط با مستاجری املاک و اراضی موقوفه آشنا و آگاه کرد.

خبرگزاری میزان-حجت‌الاسلام والمسلمین حسین طهماسبی به مناسبت هفته قوه قضاییه در جلسه شورای اداری اداره ثبت اسناد و املاک استان  یزد، اظهار کرد: در عملکرد‌ها خیلی نباید تابع اعداد و کمیت بود و به جای آن، اجر اخروی را در نظر داشته باشیم.

وی در بحث صدور اسناد موقوفات استان نیز گفت: باید مردم نسبت به وقف و موقوفات خوشبین شوند و دفاع آن‌ها از اراضی و املاک موقوفه بهترین همراهی مردم با این سنت حسنه است.

رئیس شورای حفظ حقوق بیت‌المال یزد با تاکید بر لزوم استیفای کامل حقوق موقوفات و حراست جدی از این اموال بیان کرد: باید با ساماندهی فرهنگ نحوه تصرف موقوفات، مردم و دستگاه‌ها را با حقوق وقف و مباحث مرتبط با مستاجری املاک و اراضی موقوفه آشنا و آگاه کرد.

طهماسبی در ادامه با اشاره به لزوم تعیین تکلیف و مستندسازی حریم و بستر رودخانه‌ها، عنوان کرد: سنددار شدن بستر رودخانه از تعرض به این بخش از منابع طبیعی استان و حوادث مختلف به ویژه در مواقع سیل جلوگیری خواهد کرد.

وی در پایان از تلاش‌های صورت گرفته پیرامون مستندسازی و اجرای قانون حدنگاری در عرصه‌های اراضی ملی و منابع طبیعی، روستایی، شهری، اوقاف و سایر بخش‌ها توسط اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تقدیر کرد.

مهدی اقبال مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد نیز در این جلسه گفت: هنر ما در ثبت اسناد به جای ارائه آمار‌های متعدد، حل مشکلات ثبتی و کاهش پرونده‌های ورودی به دادگاه مرتبط با مباحث ملکی است.

وی افزود: یکی از فعالیت‌های ما که همواره در اولویت اصلی بوده و هست مستندسازی و صدور اسناد اراضی و املاک موقوفه است که در این راستا سنددار کردن امامزاده‌ها، بقاع متبرکه، حسینیه‌ها و مساجد با جدیت در دستور کار قرار دارد.

اقبال اولویت دیگر امسال را مستندسازی رودخانه و صدور سند آن‌ها اعلام کرد و ادامه داد: ۶ هزار و ۴٠٠ هکتار اراضی محدوده رودخانه در استان داریم که ۶ هزار هکتار آن در محدوده منابع طبیعی است و برای ۴۰۰ هکتار باقیمانده تاکنون ۲۵ سند صادر و تحویل شرکت آب منطقه‌ای شده است.

عضو شورای قضایی استان در ادامه به رشد ۸۰ درصدی کاداستر کشاورزی و تلاش‌های گسترده در رابطه با مستندسازی و صدور اسناد کاداستری مناطق روستایی و شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر نیز اشاره کرد.

در پایان این جلسه با حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای، معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و معاونین، مدیران ستادی و روسای واحد‌های ثبتی از تعدادی از اسناد امامزاده، حسینیه، نهضت ملی مسکن و اقدام ملیریا؛ تعداد ۶ سند امامزاده شامل ۳ امامزاده خاتم از جمله امامزاده سید عباس، پیرغیب و امامزاده حسن بن محمد و امامزاده سید شمس الدین مهریز، امامزاده سید قنبر میبد و امامزاده سیدنورالدین اردکان، ۴ سند رودخانه از جمله ۲ رودخانه در خاتم، رودخانه رباط پشت بادام اردکان، رودخانه گزوک فراغه ابرکوه، اسناد مسجد و موقوفه از جمله سند حمام موقوفه تفت، سند مسجد شاه، ولی تفت، نخستین سند قدیمی‌ترین قنات جهان سند زارچ، تعداد قریب ۲ هزار سند اقدام ملی و نهضت ملی مسکن و تعداد هزار و ۸۰۰ سند روستایی رونمایی شد.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×