» قضائی » ایران از قربانیان بزرگ تروریسم است/ ۱۷ هزار شهید به دست منافقین – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
قضائی

ایران از قربانیان بزرگ تروریسم است/ ۱۷ هزار شهید به دست منافقین – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

دی 14, 1402 0

به گزارش خبرنگار مهر، کاظم غریب آبادی، روز سه شنبه در حاشیه برگزاری دادگاه منافقین، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قربانیان بزرگ تروریسم نام برد و افزود: ۲۳ هزار نفر انسان بی گناه در اثر اقدامات تروریستی گروه‌های مختلف به شهادت رسیدند که فقط ۱۷ هزار نفر به دست منافقین شهید شدند.

وی افزود: در بحث دفاع از قربانیان، اجرای عدالت از اصول حقوق بشر است و هدف از برگزاری این دادگاه اجرای عدالت است.

غریب آبادی با عنوان این مطلب که کار حقوقی و قضائی برای مقابله با تروریست باید انجام شود، گفت: گروهک‌های تروریستی اگر الان در پوشش گروه‌های حقوق بشری فعالیت می‌کنند باید رسوا شوند باید مدارک و مستندات در اختیار کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت حقوقی قضائی برای محاکمه آنها و پیگیری اجرای حکم دادگاه از اهداف این دادگاه است. البته، این اقدام منحصر به گروهک تروریستی منافقین نخواهد بود.

غریب آبادی افزود: گروهک‌های تروریستی که خود را منتسب به قوم شریف کرد می‌کنند را نیز تحت تعقیب قضائی قرار داده ایم چون در اقلیم کردستان عراق حضور دارند از دولت عراق تقاضای استرداد ۳۸ نفر از این افراد را داشته ایم.

معاون قوه قضائیه ادامه داد: تصمیم به تشکیل یک پرونده جامع و تقاضای استرداد درباره گروهک تروریستی تکفیری مثل انصار الفرقان جیش الظلم که اخیراً در راسک اقدام تروریستی انجام دادند را داریم و به کشورهایی که به این گروهک‌ها پناه می‌دهند فشار حقوقی و قضائی عظیمی را وارد خواهیم کرد.

غریب آبادی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که این محکومیت‌ها اصلاً قابلیت اجرا دارد یا اینکه در حد محکومیت باقی می‌ماند گفت: اینکه ما بگوییم چون دسترسی به متهمین نداریم پس نباید دادگاه برگزار کنیم اشتباه هست، هرچند دادگاه دیر هنگام برگزار شده است اما تصمیم درستی است. تصور کنید فردی کسی را به قتل برساند و چون فرد به خارج از کشور فرار کرده است دیگر نباید دادگاهی برایش برگزار کنیم؟

وی ادامه داد: باید بگذاریم دادگاه مراحلش را طی کند و حکم خودش را صادر کند طبیعتاً ما هم ابزارهایی برای پیگیری حکم دادگاه داریم. اگر احکام قضائی در مقابل کشورهایی که الان به تروریست‌ها پناه دادند باشد حداقل فشار می‌آورد تا این افراد از کشور آنها خارج شود.

غریب آبادی بیان داشت: در کشور آلبانی در اثر اطلاع رسانی مناسب، برخی محدودیت‌ها وضع شد و اعتقاد ما این است در نتیجه رأی دادگاه توفیقات بیشتری برای مقابله با تروریست‌ها و رسوا کردن آنها و حامیانشان انجام خواهد شد. تمامی فرایند دادرسی عادلانه طبق قانون آئین دادرسی کیفری برای برگزاری این دادگاه در نظر گرفته شده، به متهمین ابلاغ صادر شده است و متون و احضاریه دادگاه ارسال شده بعد از آنها خواسته شده وکیل معرفی کنند و اگر وکیل معرفی نکنند معنی این نیست که دادگاه صلاحیتش زیر سوال هست و دادرسی عادلانه نیست قانون آئین دادرسی کیفری مقرر می‌کند که در چنین مواردی که جرایم و اتهامات جدی و سنگین هست وکیل تسخیری تعیین شود.

وی افزود: وکیل تسخیری تعیین شد وکلای تسخیری به تمام محتوای کیفرخواست و پرونده دسترسی داشتند مطالعه کردند و هر وقت لازم داشته باشند برای آنها دسترسی‌های لازم فراهم خواهد شد حتی وکلای تسخیری به متهمان اعلام کردند که ما به شما دسترسی نداریم ولی اگر شما مواردی برای دفاع از خود دارید می‌توانید به آدرس‌های ما و مشخصات تماس ما بفرستید حتی اعلام هم شده هر زمان متهمین وکیل تعیینی احتیاج داشته باشند آنها هم پذیرفته می‌شوند



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×