» جامعه » ایرانی‌ها بیش از حد نمکی هستند!
جامعه

ایرانی‌ها بیش از حد نمکی هستند!

دی 30, 1402 0

گروه سلامت خبرگزاری فارس:‌هنوز غذا را نچشیده، نمکدان را روی آن خالی کرده و با ولع زیاد شروع به غذا خوردن می‌کند.طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک در افراد زیر ۵۰ سال پنج گرم معادل یک قاشق چایخوری و در افراد بالای ۵۰ سال، بیماران قلبی و عروقی و کودکان روزانه کمتر از سه گرم نمک است.

چندسال است که کارشناسان سلامت و تغذیه نسبت به مصرف زیاد نمک هشدار داده اند اما اتفاق خیلی مثبتی در این باره رخ نداده است.

متوسط مصرف روزانه نمک در ایران حدود ۱۰ گرم؛ یعنی دو  برابر مقدار توصیه شده سازمان جهانی بهداشت است. 

البته زیاده روی ایرانیان به مصرف نمک محدود نمی شود، مدیرکل اسبق فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو عزیزی معتقد است  میزان قند مصرفی ایرانیان نیز بالاتر از متوسط جهانی است و هر ایرانی سالیانه ۳۵ کیلوگرم قند و شکر مصرف می‌کند.

درحالی برخی معتقد به حذف نمک از سبدغذایی هستند که  استاد دانشکده پزشکی دانشگاه کریتون در اوماها دکتر آنیرود پالیچرلا (Anirudh Palicherla) می‌گوید «محدود کردن سدیم در رژیم غذایی به کمتر از حد توصیه ‌شده معمول، در مدیریت نارسایی قلبی اثر معکوس دارد.»

به گفته اسماعیل زاده نمک طعام و نمک پنهان در مواد غذایی نقش عمده‌ای را در تامین نمک روزمره مردم دارند؛ باید استفاده از نمک طعام در غذا و سر سفره کاهش یابد. همچنین جای نمک، از جایگزین‌‌های متعددی برای طعم دار کردن غذاها مانند سرکه، آبغوره و آبلیمو می توان استفاده کرد.

پایان پیام/ 




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *