» قضائی » افزایش دانش حقوقی در بسیاری از موضوعات می‌تواند زمینه ارتکاب جرایم را کاهش دهد
قضائی

افزایش دانش حقوقی در بسیاری از موضوعات می‌تواند زمینه ارتکاب جرایم را کاهش دهد

اردیبهشت 23, 1403 0

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: افزایش دانش حقوقی افراد جامعه و همچنین آشنایی مردم در خصوص حق و حقوق فردی و اجتماعی، در بسیاری از موضوعات می‌تواند بازدارندگی ایجاد کرده و زمینه ارتکاب جرایم را کاهش دهد.

خبرگزاری میزان – حاجی رضا شاکرمی قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران در نشست مشترکی که با محمد باقر اعلمی، مدیر شبکه پنج و قائم مقام و مدیران گروه اجتماعی و خانواده این شبکه برگزار شد به برنامه‌های ابلاغی قوه قضاییه در مسیر تحول و تعالی اشاره کرد و گفت: رئیس کل دادگستری استان تهران با توجه به ابلاغ سند تحول و تعالی توسط ریاست قوه قضاییه و انتظارات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت ارتقا تصویر رسانه‌ای این قوه، برنامه‌های عملیاتی منسجمی را تدوین و در دستور کار قرار داده است.

شاکرمی با اشاره به میزان فراوانی ۵ جرم و خواسته اول طرح شده در مراجع قضایی استان تهران گفت: افزایش دانش حقوقی افراد جامعه و همچنین آشنایی مردم در خصوص حق و حقوق فردی و اجتماعی، در بسیاری از موضوعات می‌تواند بازدارندگی ایجاد کرده و زمینه ارتکاب جرایم را کاهش دهد.

وی افزود: وجود قوانین که بدان عمل بشود باعث ایجاد نظم و آرامش در زندگی اجتماعی مردم خواهد شد و بستر‌های لازم برای رشد، توسعه و افزایش مشارکت افراد برای امر کار و تولید را فراهم می‌کند.

شاکرمی ایجاد فرصت‌های مطالعاتی و پژوهشی در زمینه‌های وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی برای برنامه سازان و نویسندگان، ارائه مشاوره‌های حقوقی و قضایی و معرفی کارشناسان مجرب و متخصص برای همکاری در تولید و ساخت برنامه‌ها در قالب هنررسانه‌ای و ایجاد زمینه برای حضور فعال رسانه ملی در دستگاه قضایی را از جمله فرصت‌های موجود در مسیر هم افزایی میان این دو دستگاه حاکمیتی، عنوان کرد و افزود: برای افزایش تعاملات کارگروه ویژه‌ای با حضور کارشناسان دو دستگاه تشکیل خواهد شد.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه این نشست تعاملی گفت: علاقمند هستیم رابطه ما با رسانه بیشتر و پررنگ‌تر شود و تلاش می‌کنیم در چارچوب قوانین و موازین قوه قضاییه، امکاناتی را در اختیار برنامه سازان قرار بدهیم تا تولیدات در سطح مناسب رسانه‌ای شکل بگیرد.

وی گفت: برای نیل به اهداف اجتماعی و شهروندی نیازمند پیوست رسانه‌ای هستیم و از آنجا که موضوعات مسائل و مشکلات قابل مشاهده در سطح جامعه، جملگی در قوه قضاییه و به صورت بررسی شده و شرح یافته، جاری و ساری است، لذا تعامل، همیاری و همکاری دوسویه دستگاه قضایی و رسانه استانی می‌تواند زمینه افزایش آگاهی و هوشیاری جامعه را ایجاد کند.

شاکرمی تاکید کرد: باید ریشه‌های بحران‌ها و آسیب‌های اجتماعی مثل مسائل مالی، توهین‌ها و نزاع ها، مسائل خانوادگی مانند طلاق و سایر آسیب‌ها توسط کارشناسان امر مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و با همت شبکه تهران به صورت هنرمندانه به اطلاع عموم رسانده شود.

محمد باقر اعلمی، مدیر شبکه تهران نیز در این نشست با اشاره به برنامه‌ها و رویکرد شبکه پنج به عنوان شبکه تهران در دوره جدید گفت: برای رفع موانعی که در تهران وجود دارد با بکارگیری ابزار‌های رسانه‌ای در تلاش هستیم و تقویت و ایجاد زیرساخت‌های مناسب را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

اعلمی گفت: ایجاد کارگروه‌های تخصصی مشترک می‌تواند ما را در پیشبرد اهداف و اطلاع یابی از موضوعات و مسائل واقعی موجود کمک کند و ضمن استفاده از برنامه‌های در حال تولید برای افزایش آگاهی‌های حقوقی و شهروندی جامعه، تولیدات جدید رسانه‌ای نیز با رویکرد‌های خلاقانه و با توجه به نیاز مخاطب می‌تواند در دستور کار هر دو دستگاه قرار گیرد.

ابوالفضل نیکوکار معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران نیز در این نشست به اثرگذاری تولیدات رسانه‌ای و هنری در کاهش وقوع جرایم اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که مورد ابتلای جامعه و مسئولان قرار دارد عدم اجرای کامل قوانین است و رسانه می‌تواند با افزایش آگاهی مردم در مورد قوانین، سطح مطالبه گری مردم از دستگاه‌های مسئول را برای انجام وظایف و تکالیف قانونی افزایش دهد.

نیکوکار با اشاره به برخی از آثار مثبت اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته در سطح استان تهران در راستای اجرای مصوبات شورای اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم گفت: در سال جاری در شهر تهران ۶ درصد و در استان تهران ۸ درصد کاهش ورود پرونده در زمینه جرم سرقت به مراجع قضایی بوده‌ایم.

وی افزود: با ایجاد پنجره واحد مدیریت زمین نیز در سال گذشته و بر اساس رصد‌ها و پایش ماهواره‌ای شاهد کاهش تغییرکاربری در اراضی و به همین نسبت کاهش ورود ۳۷ درصدی پرونده‌های قضایی به دادگستری در‌این زمینه بوده ایم.

در این جلسه جمعی از مدیران شبکه تهران سیما و مدیر رسانه و روابط عمومی دادگستری استان تهران نیز حضور داشتند و طی آن با تقدیم لوح تقدیری از سوی رئیس کل دادگستری استان تهران از اقدامات رسانه‌ای شبکه پنج سیما در مسیر تحول و تعالی تقدیر شد.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×