» قضائی » اشتغال ۳ هزار و ۵۰۰ زندانی در اصفهان/ استقرار ۷۰ مرکز اشتغال زندانیان
قضائی

اشتغال ۳ هزار و ۵۰۰ زندانی در اصفهان/ استقرار ۷۰ مرکز اشتغال زندانیان

اسفند 1, 1402 0

گزارش| 

مدیر بنیاد تعاون زندانیان اصفهان گفت: ۳ هزار و ۵۰۰ زندانی در سطح زندان‌های استان مشغول به کار هستند که ۲ هزار ۴۰۰ نفر از آن‌ها در بخش کارگاهی و هزار و ۱۰۰ نفر در بخش اعزام به کار مشغول به فعالیت هستند.

خبرگزاری میزان- هدف اصلی و منتهای آمال و خواسته سازمان زندان‌ها، اصلاح و تربیت مددجویان زندانی است تا از بازگشت مجدد آن‌ها به چرخه ارتکاب جرم و بزه جلوگیری شود که بهترین گزینه برای تحقق این مهم، اشتغال است چراکه به بازاجتماعی و بازپروری محکومان و متهمان دربند کمک شایان توجهی می‌کند. 

عدم بارگشت زندانیان شاغل به زندان

اشتغال و حرفه آموزی زندانیان، در این سال‌ها آزمون خود را پس داده چراکه آمار و اطلاعات استخراج شده نشان می‌دهد، بخش بسیار کوچک و ناچیز از زندانیانی که در زندان‌ها به اشتغال مشغول شده‌اند، دوباره مرتکب خطا شده و به زندان‌ها بازگشتند. 

مزایای اشتغال برای زندانیان

اشتغال، از جنبه‌های مختلفی برای زندانیان اهمیت دارد چراکه غیر از آموزش یک حرفه که آن‌ها را در بیرون از زندان کارآفرین و متخصص در یک رشته درآمدزا می‌کند و با مشغولیت به یک حرفه، گذران دوران حبس برایشان راحت‌تر می‌شود، آن‌ها بدین طریق در دوران گذران حبس خود، می‌توانند بخشی از هزینه‌های خانواده‌های خود در بیرون از زندان را نیز تامین کنند.

جمعه/// اصفهان

تکمیل چرخه اصلاح زندانیان با اشتغال 

از همین روست که سازمان زندانها، در کنار اقدامات فراوان فرهنگی و قرآنی که در ندامتگاه‌ها و زندان‌ها برای مددجویان زندانی برگزار می‌کند، نگاه ویژه‌ای به مهارت‌آموزی و اشتغال پایدار زندانیان دارد تا چرخه اصلاح و تربیت این شهروندان بهتر و کامل‌تر شکل بگیرد.

همکاری مجلس و سازمان زندان‌ها

محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها روز (۱۲ بهمن) در جریان برگزاری پنجمین تور نظارتی قوه قضاییه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی فرصت خوبی را در اختیار سازمان زندان‌ها جهت استفاده از استفاده خدمات کارآفرینی قرار داده است، گفت: این تلاش بدین گونه بود که در سال گذشته خدمات ورودی زندان‌ها که ماحصل کارآفرینان این حوزه بود مالیات معاف شدند که امیدواریم این امر به قانون دائمی تبدیل شود.

تسهیلات مجلس در حوزه اشتغال زندانیان

محمدی با بیان این‎که تسهیلات مجلس در حوزه اشتغال زندانیان قابل تقدیر است، گفت: حرکت رو به جلویی در حوزه توسعه اشتغال زندانیان در حال انجام است و این نهضت خوبی است تا از ظرفیت کارآفرینان در حوزه اشتغال استفاده شود، رقابتی مبارک در بین کارآفرینان استان‌ها به راه افتاده است که جا دارد از مدیریت سازمان تعاون زندانیان تقدیر کنیم.

جمعه/// اصفهان

۴۰هزار زندانی شاغل در کشور وجود دارد

اما رحیم مطهرنژاد، مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان نیز در جریان همین برنامه که در استان قم برگزار شد، با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰ هزار زندانی شاغل حقوق بگیر در سطح کشور داریم، گفت: اکنون ۱۰ هزار زندانی با پابند الکترونیک مشغول فعالیت هستند، بنیاد تعاون زندانیان در هزار واحد تولیدی در داخل و خارج از زندان، پنج هزار محصول تولید و در اقتصاد ملی نقش ایفا می‌کنند.

زمین‌های کشاورزی و باغی در اختیار بنیاد تعاون زندانیان

مطهرنژاد، افزود: بالغ بر ۱۵ هزار هکتار در سراسر کشور زمین کشاورزی و ۳ هزار هکتار زمین باغی در اختیار بنیاد تعاون زندانیان قرار دارد، مجموع واحد‌های تولیدی و خدماتی بنیاد تعاون ۲ هزار و ۲۵۰ واحد است و مجموع نیرو‌هایی خدمت‌رسان حدود هزار و ۵۰۰ نفر هستند.

ضرورت برنامه ریزی برای بعد از آزادی زندانیان

مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان در ادامه افزود: درخواست ما از نمایندگان مجلس این است که برای بعد از آزادی زندانیان برنامه داشته باشند و باید این امر مورد توجه دستگاه‌های حاکمیتی نیز قرار بگیرند همان‎گونه که به آزادی آن‌ها کمک می‌کنیم باید برای اشتغال آن‌ها نیز باید تلاش کنیم.

استان اصفهان با دارا بودن پیشینه تاریخی، فرهنگی و هنری والا درمیان سایر استان‌های کشور که حرف‌های زیادی در زمینه تولید صنایع دستی دارد، توانسته از این هنر و مهارت‌ها در زندان‌های استان برای آموزش زندانیان استفاده کند.

جمعه/// اصفهان

اشتغال ۳ هزار و ۵۰۰ زندانی در اصفهان

سید محمد سیدنطنزی، مدیر بنیاد تعاون زندانیان اصفهان در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به تعداد مددجویانی که در زندان‌های این استان مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: در حال حاضر ۳ هزار و ۵۰۰ زندانی در کل استان مشغول به کار هستند که ۲ هزار ۴۰۰ نفر از آن‌ها در بخش کارگاهی و هزار و ۱۰۰ نفر در بخش اعزام به کار مشغول به فعالیت هستند.

استقرار ۷۰ مرکز اشتغال‌زا برای زندانیان 

وی با اشاره به مشاغلی که بنیاد تعاون برای زندانیان ایجاد کرده است، عنوان کرد: زندانیان در مشاغل متنوعی در زندان در حال فعالیت هستند و از نظر تنوع می‌توان آن‌ها را به ۷۰ مرکز اشتغال‌زا در گروه‌های کشاورزی و دامداری، صنعتی، صنایع دستی، خدمات و اعزام به کار در بخش‌های خصوصی و عمومی در سطح شهر تقسیم کرد.

مدیر بنیاد تعاون زندانیان اصفهان با اشاره به تسهیلات بانکی که پس از آزادی زندانیان در اختیار آن‌ها قرار گرفته است، گفت: رسالت بنیاد تعاون حرفه آموزی و اشتغال برای زندانیان است و پس از آزادی زندانیانی که در زندان توانسته بودند با یادگیری فنون مدارک فنی حرفه‌ای کسب کنند، می‌توانند به واسطه مدارک از نهاد‌های ذیربط درخواست اخذ تسهیلات و همچنین به اداره مراقبت بعد از خروج مراجعه کنند.

جمعه/// اصفهان

پالایش زندانیان با اشتغال

سیدنطنزی درباره اینکه اشتغال آفرینی تا چه حد در قطع چرخه معیوب بزهکاری موثر است نیز گفت: اشتغال آفرینی، صد در صد در قطع چرخه بزهکاری موثر است و زندانیان با آموزش در حین کار در کارگاه‌های زندان در دو جهت به پالایش خود کمک می‌کند. اول از بیکاری در زندان و ایجاد خطرات ذهنی و مشکلات امنیتی اجتناب می‌کند و بعد با یادگیری فنون ذهن قدرتمند خود را در بکارگیری با ابزار در جهت مثبت هدایت می‌کند که این برای اشتغال پس از آزادی بسیار موثر است و یک راه جلوگیری از بازگشت به زندان است.

فعالیت سه فروشگاه عرضه تولیدات زندانیان 

وی درباره روش عرضه محصولات زندانیان در استان اصفهان توضیح داد: در حال حاضر سه فروشگاه حامی در استان فعال است و عرضه محصولات در آن‌ها به صورت حضوری و فروش الکترونیکی در حال انجام است.

جمعه/// اصفهان

 محصولات تولیدی زندانیان استان اصفهان

مدیر بنیاد تعاون زندانیان اصفهان درباره محصولاتی که به همت مددجویان و با سازمان‌دهی بنیاد تعاون تولید می‌شود نیز گفت: عمده محصولات تولیدی در گروه صنایع دستی از جمله فیروزه کوبی، حکاکی مس، خاتم کاری، قلم‌زنی و محصولات چوبی است که به دست هنرمند زندانیان تولید می‌شود و بقیه محصولات در گروه‌های لوازم مفتولی آشپزخانه، منسوجات، لوازم الکترونیکی و نور، انواع لامپ، محصولات کشاورزی مانند زعفران و گلاب، محصولات پیش ساخته بتنی مانند نیوجرسی و محصولات کمپینگ مانند صندلی تاشو و محصولات متنوع دیگری در حال تولید است.

سیدنطنزی با اشاره به اهمیت کمک به خانواده زندانیان نیز گفت: کمک به زندانیان از وظایف انجمن حمایت از خانواده زندانیان است که این اقدامات حمایتی در حال انجام است و خیران نیز در این راستا نقض پررنگی برعهده دارند.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×