» قضائی » ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی استان تثبیت شده است
قضائی

۷۰ درصد از اراضی کشاورزی استان تثبیت شده است

تیر 9, 1403 0

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با اشاره به تثبیت اراضی کشاورزی گفت: طبق بررسی کمیسیون رفع تداخلات، ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی به عنوان زمین زراعی مشخص شدند و با تلاش‌های قرارگاه شهید سلیمانی تا کنون ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی تثبیت شده‌اند.

خبرگزاری میزان – هشتمین جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال آذربایجان غربی با حضور ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی، استاندار، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و مدیران کل دستگاه‌های متولی به مناسبت هفته قوه قضائیه در سالن امامت دادگستری برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی در این جلسه با تقدیر از تلاش‌های استاندار و مدیران کل دستگاه های دولتی در حوزه کاری خود برای کمک به دستگاه قضایی در امر صیانت از بیت المال و انفال بیان داشت: تلاش جمع حاضر بر این است آنچه که در سطح استان در مجموعه قضایی و اجرایی اتخاذ تصمیم می شود در دستور کار قرار دهند.

عتباتی ادامه داد: سال گذشته ۱۵ جلسه شورای اصلی حفاظت از حقوق بیت‌المال در مرکز استان و با حضور در برخی حوزه‌های قضایی تشکیل شد و با بازدیدهای میدانی، ۱۳۱ مصوبه این جلسات اجرایی که یکی از نتایج آن خلع ید از بیش از ۲۱۵۰ هکتار از اراضی ملی بود که مورد تصرف اشخاص قرار گرفته بود.

رئیس کل دادگستری استان افزود: امسال نیز در راستای منویات مقام معظم رهبری و تاکیدات ریاست قوه قضاییه و دولت خدمت‌گذار، امور مربوط به صیانت از حقوق بیت‌المال با جدیت دنبال می شود و تا به امروز هشت جلسه در این خصوص تشکیل شده است.

وی به وضعیت مناسب و امید بخش دریاچه ارومیه نسبت به دوره های قبل نیز پرداخت و بخشی از این وضعیت را مربوط به سرانجام رساندن مصوبات و برنامه‌های ستاد احیا دریاچه ارومیه و بخشی دیگر مربوط به ورود دستگاه قضایی در پیگیری اجرای تصمیمات است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به ضرورت تجهیز و امکانات مجموعه جهاد کشاورزی برای پایش و پیشگیری از تغییر کاربری ها نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به گستردگی اراضی کشاورزی استان چند راهبرد دقیق و جدی مورد تاکید این شورا است که از جمله آن می‌توان به  تجهیز امکانات پایش جهاد کشاورزی با دستور استاندار اشاره کرد.

عتباتی در پایان به تثبیت اراضی زراعی به عنوان راهبرد اصلی در صیانت از حقوق بیت‌المال و مردم پرداخت و بیان داشت با تلاش‌های قرارگاه شهید سلیمانی تا کنون ۷۰ درصد اراضی کشاورزی تثبیت شده تا به اختلافات بین زارعان پایان بخشد و در کنار آن بر اساس بررسی‌های کمیسیون رفع تداخلات ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی که در گذشته ملی اعلام شده به عنوان زمین زراعی مشخص شده‌اند.

معتمدیان استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه با تبریک هفته قوه قضاییه و تقدیر از زحمات و تلاش‌های شبانه روزی دستگاه قضایی استان گفت: امروز در سطح استان با زحمات، تلاش‌ها، همکاری و تعاملات مجموعه ها شاهد موفقیت های بسیار خوبی در تمامی حوزه ها در سطح استان را شاهد هستیم.

معتمدیان ادامه داد: خوشبختانه در بحث حفاظت و انفال، شورای حفظ حقوق بیت‌المال یکی از مجموعه های فعال استان است که عزم جدی و خروجی و مصوبات آن حفاظت از حقوق بیت المال و مردم است.

استاندار استان در ادامه به جدیت و ورود متولیان امر به منظور جلوگیری از توسعه غیر مجاز اراضی کشاورزی با برداشت های غیر مجاز حقابه از حوزه های آبریز دریاچه ارومیه و نیز پیشگیری و برخورد با تصرفات منابع طبیعی و تبدیل به اراضی کشاورزی تاکید کرد.

مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز در این جلسه به اهمیت حفاظت از حقوق بیت المال و انفال پرداخت و گفت: چیزی که در شورای حفظ حقوق بیت المال مطرح است، موضوع حمایت و صیانت از انقال در شواری حفظ حقوق بیت‌المال مطرح است است و تمام رویکرد آن حمایت از مردم و انفال به عنوان سرمایه های ملی است و ظرفیت این شورا برای حمایت از مردم است.

مجیدی ادامه داد: اقداماتی در راستای رسیدگی سریع و فنی در حوزه منابع طبیعی اتفاق افتاده است، از جمله ایجاد شعب اختصاصی در تمام فرآیند‌های رسیدگی و گماردن همکارانی که اشرافیت دقیقی به قوانین و مقررات منابع طبیعی و ملی داشته و در حال حاضر ۲۰۰۰ پرونده در فرآیند رسیدگی قرار دارند.

مسلوب المنفعه نمودن ۷۳ هزار چاه غیر مجاز در حوزه دریاچه ارومیه برای ایجاد تعادل و توازن بین معیشت مردم و حفظ انفال از دیگر مطالبی بود که مجیدی به آنها اشاره کرد

در ادامه شورای حفظ حقوق بیت‌المال، دستورات جلسه مطرح و پس از ارائه نقطه نظرات و دیدگاههای اعضا مصوباتی به تصویب رسید.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×