» قضائی » ۳ فراِیند جدید در سامانه جامع ثبت شرکت‌ها در دهه فجر رونمایی می‌شود
قضائی

۳ فراِیند جدید در سامانه جامع ثبت شرکت‌ها در دهه فجر رونمایی می‌شود

بهمن 7, 1402 0

مدیر کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری سازمان ثبت از بازطراحی سامانه جامع ثبت شرکت‌ها خبر داد و گفت: در دهه فجر سال جاری از ۳ فرآیند جدید در این سامانه رونمایی می‌شود.

خبرگزاری میزان – ابوالفضل نصیری مدیر کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به الکترونیکی شدن ۵ فرایند مهم ثبت شرکت‌ها طی ۴ ماه اخیر در سطح کشور، اجرای پروژه باز طراحی سامانه جامع ثبت شرکت ها، حذف دفاتر کل و روزنامه، گفت: این اقدامات موجبات کاهش مراجعات مردمی، تسهیل و تسریع و شفافیت در امور و آزادسازی منابع انسانی شده است که اثرات مثبت آن در کاهش ۸۰ درصدی مراجعات و بچرخه اقتصاد کاملاً مشهود است.

وی افزود: از اقدامات اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تسهیل در تاسیس و تغییرات شرکت‌های فعالان اقتصادی است و این امر منجر به جلوگیری از تشکیل شرکت‌های صوری و کاغذی می‌شود.

نصیری با بیان اینکه اجرای صد درصدی امضاء و پرداخت الکترونیک در سطح کشور باعث تسریع درکار فعالان اقتصادی، حذف کاهش مراجعات مردمی می‌شود، عنوان کرد: با این کار مراجعان به راحتی در منزل می‌توانند با گوشی همراه خود آگهی شرکت را پرداخت و امضای الکترونیک کنند و این کار از ورود دلال‌ها و کارچاق کن‌ها به ثبت شرکت‌ها جلوگیری می‌کند.

مدیر کل ثبت شرکت‌ها از دیگر مزایای هوشمندسازی فرآیند‌های این اداره کل امضای الکترونیکی اظهارنامه پلمب دفاتر تجاری و امضای الکترونیکی اظهارنامه دفتر ثبت تجاری که مشکلات تجار در دریافت کارت بازرگانی را تسهیل بخشید، نام برد.

نصیری افزود: قانون تجارت می‌گوید: یک تاجر باید هر ساله چهار دفتر دفتر روزنامه، کل، دارایی و کپیه رو پلمب کند. دفتر دارایی و کپیه تقریبا منسوخ شده است و دیگر تقریباً از آن استفاده نمی‌شود و حذف دفاتر فیزیکی کل و روزنامه که موضوع ماده ۶ الی ۱۵ قانون تجارت است و الکترونیکی شدن آن‌ها یکی دیگر از اقدامات این اداره کل می‌باشد.

وی از اقدام دیگر ثبت شرکت‌ها در راستای هوشمندسازی به الکترونیکی شدن نقل و انتقال‌های سهام موضوع تبصره یک ماده ۱۴۳ قانون مالیاتی مستقیم درشرکت‌های سهامی خاص وسهامی عام اشاره کرد و گفت: با الکترونیکی شدن این موضوع مراجعه حضوری مردم به سازمان امور مالیاتی حذف و کاهش جعل و مشکلات فراوان در این امر از دی ماه مرتغع شد. خودکارسازی آگهی‌های روزنامه رسمی نیز از اقدامات دیگر ثبت شرکت‌ها بوده است.

مدیر کل ثبت شرکت‌ها افزود: ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری سازمان ثبت با ۶۰ سازمان و وزارتخانه در ارتباط است.

وی به طرح شهید سلیمانی که بازطراحی سامانه جامع ثبت شرکت‌ها است اشاره کرد و گفت: دهه فجر سال جاری ۳ فرایند تعیین نام نیمه هوشمند، تاسیس شرکت‌های سهامی خاص و سند الکترونیک شرکت‌ها رونمایی می‌شود که هم اکنون در استان تهران به صورت پایلوت در حال اجرا است.

نصیری در پایان گفت: با توجه به بازطراحی سامانه جامع که براساس شیوه نامه جلوگیری از تشکیل شرکت‌های صوری وکاغذی است شاهد کاهش جعل و تاسیس شرکت‌های صوری و کاغذی خواهیم بود.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×