» قضائی » ۱۱ رشته تخصصی در دانشگاه علوم قضایی راه‌اندازی می‌شود/تاسیس رشته حقوق بشر و آزادی‌های مشروع در مقطع دکتری
قضائی

۱۱ رشته تخصصی در دانشگاه علوم قضایی راه‌اندازی می‌شود/تاسیس رشته حقوق بشر و آزادی‌های مشروع در مقطع دکتری

اسفند 7, 1402 0

رئیس دانشگاه علوم قضایی گفت: در راستای دستور رئیس قوه قضاییه به بخش‌های مختلف برای اعلام نیاز تخصص‌های مورد نظر در واحد‌های مختلف دستگاه قضا، نیاز‌ها اعلام و اخذ شد و حدود ۷۰ عنوان رشته پیشنهاد شد که با کار کارشناسی برخی از آن‌ها با ادغاماتی که صورت گرفت در نهایت ۱۵ حدود رشته تخصصی جدید همگام با نیاز‌های روز در کشور جمع بندی شد.

فرید محسنی رئیس دانشگاه علوم قضایی در گفت‌وگو با میزان گفت: در حال حاضر دانشگاه علوم قضایی در ۳ مقطع پذیرش دانشجو دارد. کارشناسی ارشد پیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری پذیرش دانشجو دارد.

وی گفت: در راستای دستور رئیس قوه قضاییه به بخش‌های مختلف برای اعلام نیاز تخصص‌های مورد نظر در واحد‌های مختلف دستگاه قضا، نیاز‌ها اعلام و اخذ شد و حدود ۷۰ عنوان رشته پیشنهاد شد که با کار کارشناسی برخی از آن‌ها با ادغاماتی که صورت گرفت در نهایت ۱۵ حدود رشته تخصصی جدید همگام با نیاز‌های روز در کشور جمع بندی شد.

رئیس دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری ادامه داد: یکی از تکالیف دانشگاه علوم قضایی در سند تحول قضایی تربیت قاضی تخصصی است از این رو با کسب مجوز از وزارت علوم طراحی رشته‌های جدید در دستور کار قرار گرفت و اکنون طراحی ۱۱ رشته شامل حقوق رسانه، حقوق بشر و آزادی‌های مشروع در دوره دکتری، حقوق داوری، حقوق بازرسی و نظارت، حقوق رسانه، حقوق هسته‌ای، پیشگیری از جرم، حقوق کیفری نظامی، حقوق دریایی، حقوق صنعت در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته به اتمام رسید و برای اخذ مجوز‌های لازم مراحل خود را در وزارت علوم می‌گذراند.

محسنی با بیان اینکه دانشگاه علوم قضایی در صدد مرجعیت علمی قضایی در کشور بوده و می‌تواند نمونه موفقی در این حوزه برای کشو‌های اسلامی شود، گفت: اعتقاد داریم برای اینکه قاضی در تراز انقلاب اسلامی تربیت شود در کنار علم آموزی به تربیت اسلامی نیز نیاز دارد از این رو با برخی از حوزه‌های علمیه و حوزویان تعامل فرهنگی برقرار کرده ایم.

رئیس دانشگاه علوم قضایی در مورد پذیرش و جذب هیئت علمی در این دانشگاه گفت: با توجه به جایگاه علمی دانشگاه با اخذ مجوزات لازم از وزارت علوم، هیئت جذب و ممیزه مستقل داریم و در فراخوان‌های مربوطه به روز هستیم و توانسته ایم اساتیدی همراه با اهداف سند تحول جذب کنیم.

محسنی در مورد موضوعات پژوهشی در دانشگاه علوم قضایی افزود: یکی از کار‌هایی که در معاونت پژوهشی دانشگاه انجام شده است، پژوهش قاضی تراز است، با توجه به اینکه بر اساس سند تحول قضایی دانشگاه علوم قضایی باید بعنوان مرکز تخصصی تربیت قاضی به تربیت قضات مورد نیاز قوه قضابیه بپردازد لذا باید ابتدا بدانیم ویژگی‌های قاضی تراز جمهوری اسلامی ایران چیست. 

رئیس دانشگاه علوم قضایی ادامه داد: این پژوهش در حال به نتیجه رسیدن است و در آن بحث‌های فقهی و تطبیقی ارزشمندی مطرح شده است و نظرات فقها، حقوقدانان و قضات برجسته جمع آوری شده است.

محسنی گفت: امید است دانشگاه علوم قضایی با تمهیداتی که به عمل آورده بتواند در راستای اجرای سند تحول قضایی و تکالیفی که ریاست محترم قوه قضاییه در این زمینه مقرر کرده‌اند در رفع نیاز قوه قضاییه در تربیت قاضی تراز جمهوری اسلامی موفق باشد.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×