» جامعه » ۱۰ توصیه طب سنتی برای فصل گرما و پیشگیری از گرمازدگی
جامعه

۱۰ توصیه طب سنتی برای فصل گرما و پیشگیری از گرمازدگی

تیر 23, 1403 0

گفت‌وگو|

یک متخصص طب سنتی ایرانی به بیان توصیه‌هایی برای فصل گرما و پیشگیری از گرمازدگی پرداخت و گفت: تعدادی از نوشیدنی‌ها نظیر شربت سکنجبین رقیق و شربت آبلیمو و به طور کلی شربت‌های ترش و شیرین هم برای درمان گرمازدگی و هم برای پیشگیری از آن موثر هستند و آب از دست رفته بدن را نیز جبران می‌کنند.

علیرضا عباسیان در گفت‌وگو با میزان به بیان توصیه‌هایی برای پیشگیری از گرمازدگی پرداخت و گفت: در درجه اول توصیه می‌شود با انجام اقداماتی از بروز گرمازدگی پیشگیری شود و اگر قرار است افراد مدت زیادی را در گرما پیاده‌روی کنند بهتر است از کلاه‌های سایه‌بان یا چتر استفاده کنند تا از تابش نور مستقیم جلوگیری شود. همچنین لازم است افراد در این روز‌ها آب کافی به همراه داشته باشند و اگر  قصد تردد با خودرو شخصی را دارند بنزین کافی داشته باشند تا بتوانند از کولر خودرویشان استفاده کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه استفاده از میوه‌هایی که طعم تیز و تندی ندارند نظیر هلو، شلیل، هندوانه، خیار و سبزیجاتی نظیر کاهو در این فصل بسیار توصیه می‌شود، ادامه داد: در مقابل مصرف مواد غذایی که دارای طعم شور و تند و یا پر ادویه هستند در فصل گرما اصلا توصیه نمی‌شود. البته استفاده از آجیل شور اگر به مقدار کم باشد منعی ندارد چرا که مقداری از املاح بدن توسط تعریق از بدن خارج می‌شود و آجیل می‌تواند جایگزین این املاح شود، اما اگر به مقدار زیاد مصرف شود می‌تواند با غلیظ کردن خون موجب تشدید گرمازدگی شود.

این متخصص طب سنتی ایرانی با بیان اینکه تعدادی از نوشیدنی‌ها نظیر شربت سکنجبین رقیق و شربت آبلیمو و به طور کلی شربت‌های ترش و شیرین هم برای درمان گرمازدگی و هم برای پیشگیری از آن موثر هستند و آب از دست رفته بدن را جبران می‌کنند، افزود: دوغ از شیر گاومیش، شتر و گوسفند نیز می‌تواند در این فصل موثر باشد و افرادی که در طول روز چندان نمک استفاده نمی‌کنند نیز می‌توانند به دوغشان نمک بزنند تا املاح از دست رفته را جبران کنند.

عباسیان بیان کرد: پاشویه کردن هم برای پیشگیری و هم درمان گرمازدگی موثر است، افراد می‌توانند هنگامی که به خانه می‌آیند روی پایشان آب خنک بریزند تا دمای بدنشان کاهش یابد. همچنین دوش گرفتن با آب ولرم رو به خنک نیز می‌تواند در پیشگیری و درمان گرمازدگی موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از مواد غذایی برای این فصل موثرتر هستند، توضیح داد: غذا‌های غیرپختنی نظیر آب‌دوغ خیار و غذا‌های پختنی که با سبزیجات سرد مزاج و یا میوه‌ها و سبزی‌های خنک درست می‌شوند مثل خورشت‌های کدو، آلو، سیب آلبالو، گوجه سبز از این دست مواد غذایی هستند.

این پزشک متخصص گفت:  بهتر است در این فصل از طعم‌دهنده‌هایی که طبع خنک دارند مثل تمبر هندی، آبغوره، آب لیمو، آلو، رب نارنج و رب انار ترش به جای ادویه‌جات گرم نظیر کاری و فلفل در غذا‌ها استفاد شود و همچنین مصرف غذا‌های آبکی نظیر انواع سوپ به ویژه اگر مایع اصلیش طبع سرد داشته باشد مثل سوپ جو آش جو نیز در این فصل توصیه می‌شود.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×