» قضائی » کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های ماده ۴۷۷ در استان قزوین به کمتر از ۵۰ روز 
قضائی

کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های ماده ۴۷۷ در استان قزوین به کمتر از ۵۰ روز 

بهمن 24, 1402 0

رئیس کل دادگستری استان قزوین از کاهش زمان اظهار نظر و رسیدگی به پرونده‌های خاص ماده ۴۷۷ به کمتر از ۵۰ روز در استان خبر داد.

خبرگزاری میزان_ علی شعبانی اظهار کرد: بر اساس ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری و تبصره‌های ذیل آن، در صورتی که رئیس قوه قضاییه رای قطعی صادر شده از هر یک از مراجع قضایی را خلاف شرع تشخیص دهد، می‌تواند پرونده را جهت اعاده دادرسی کیفری به دیوان عالی کشور بفرستد تا به آن در شعبه‌های خاصی که توسط رئیس قوه قضاییه برای این انجام این امر تعیین شده‌اند، رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه این شعب، رای قطعی قبلی را نقض و رسیدگی مجدد اعم از شکلی و ماهوی را مجدداً به عمل آورده و رای مقتضی صادر کرده و این رای لازم‌الاجرا خواهد بود. گفت: بر اساس تبصره یک ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، آرای صادره از مراجع قضایی از جمله همه دادگاه‌ها و مراجع حل اختلافی که تحت نظر دادگستری به حل اختلافات می‌پردازند ممکن است شامل اعمال ماده ۴۷۷ شوند.

رئیس کل دادگستری استان قزوین افزود: زمان رسیدگی به پرونده‌های ماده ۴۷۷ یک فرآیند زمانبر است بطوری که در سال گذشته رسیدگی به این پرونده‌ها به صورت میانگین بیش از ۲۱۰ روز بود که با تلاش همکاران در سال جاری به کمتر از ۵۰ روز کاهش پیدا کرده است.

شعبانی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۵۰ پرونده و در ۱۰ ماه سال جاری نیز یک هزار و سه پرونده ماده ۴۷۷ در استان مورد رسیدگی قرار گرفته، گفت: در سال گذشته یک هزار و ۹۷ پرونده ماده ۴۷۷ وارد دادگستری شده بود که این رقم در ۱۰ ماهه گذشته با ۹ درصد کاهش به ۹۹۵ فقره رسیده است.

رئیس کل دادگستری استان قزوین در پایان تصریح کرد: امیدواریم با تلاش همکاران در حوزه اعمال ماده ۴۷۷ روند رسیدگی به این پرونده‌ها تا پایان سال کاهشی بوده و سرعت بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×