» قضائی » کانون داوران حرفه‌ای در استان گلستان راه اندازی شد
قضائی

کانون داوران حرفه‌ای در استان گلستان راه اندازی شد

اسفند 23, 1402 0

گلستان دومین استان کشور است که برای استفاده بیشتر از ظرفیت داوری در پرونده ها، کانون داوران حرفه‌ای از امروز در آن آغاز به کار می‌کند.

خبرگزاری میزان-  حیدر آسیابی در همایش تبیین نقش داوران حرفه‌ای در نظام قضایی کشور در استان گلستان گفت: داوری یکی از نهاد‌های قانونی پذیرفته شده در قانون اساسی و قوانین عادی کشور و درسطح ملی و بین المللی است و یک ظرفیت قانونی برای حل اختلافات بدون ضرورت مراجعه به دستگاه قضایی است.

رئیس کل دادگستری گلستان افزود: داوری یکی از راه‌های کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی و قضازدایی است، اما در کشور ما این ظرفیت قانونی متروک مانده و از آن استفاده‌ی کافی نشده است.

آسیابی ادامه داد: گلستان بعد از استان تهران دومین استان کشور است که کانون داوران حرفه‌ای در آن، رسما افتتاح می‌شود.

وی گفت: مردم به ویژه اصناف، در قرارداد‌هایی که تنظیم می‌کنند می‌توانند شرط داوری را بگنجانند و به این ترتیب در صورت بروز اختلافات احتمالی از پیش قاضی خصوصی را، خودشان تعیین می‌کنتد.

رئیس کل دادگستری گلستان افزود برای ابطال رای داوری هم ساز و کار‌های قانونی پیش بینی شده است و افراد می‌توانند بدون نگرانی از این ظرفیت قانونی بهره‌مند شوند.

در همایش امروز پروانه داوری تعدادی از داوران حرفه‌ای در استان به آنان اهدا و کانون داوران حرفه‌ای استان گلستان، به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.

حرکت قوه قضاییه به سمت حرفه‌ای شدن داوری؛ استفاده از نخبگان حقوقی در داوری

 محسن مقدس در همایش استانی تبیین نقش داوری حرفه‌ای در نظام قضایی و حقوقی کشور در گرگان گفت: در راستای دستورالعمل ساماندهی حل و فصل اختلافات از طریق داوری مصوب رئیس  قوه قضاییه، کار ساماندهی داوری حرفه‌ای در حال انجام است و راه اندازی کانون‌های داوری در کشور آعاز شده است و استان گلستان دومین استان کشور است که این کانون را راه اندازی می‌کند.

معاون داوری و میانجیگری مرکز حل اختلاف قوه قضاییه افزود: این کانون‌ها قسمتی از سیاست گذاری‌های صورت گرفته در حوزه داوری را برعهده می‌گیرند و انجام می‌دهند.

وی افزود: برای داوری عمومی و تخصصی، مطابق بند ۲ ماده ۲ دستورالعمل ساماندهی داوری حرفه‌ای رویکرد قوه قضاییه به سمت انتخاب اصلح و استفاده از نخبگان است که بعد از جذب به عنوان داور حرفه‌ای شناخته می‌شوند و استان گلستان رتبه اول بیشترین ارجاع به داوران حرفه‌ای را به تناسب پرونده‌های قابل ارجاع به داوری دارد و از این جهت مدیریت استان پیشرو در اجرای سیاست‌های مصوب ریاست قوه قضاییه در دستورالعمل ساماندهی حل و فصل اختلافات از طریق داوری است.

مقدس ادامه داد: برای تحقق امر ساماندهی برنامه ما جذب نخبگان حقوقی از جامعه حقوقدانان از جمله قضات بازنشسته، وکلا، مدیران دفاتر اسناد رسمی و دفاتر خدمات قضایی و اساتید دانشگاه و در حوزه داوری تخصصی جذب کارشناسان نخبه است.

وی با اشاره به این که داوری دارای حیثیت داخلی و بین المللی است، افزود: اکنون در کشور‌های پیشرفته دنیا، داوری سبب رسیدگی زودتر به اختلافات و خلوت شدن محاکم شده است.

 معاون داوری و میانجیگری مرکز حل اختلاف قوه قضاییه با بیان اینکه رای داوران، آرای قطعی است گفت: با انتخاب نخبگان و حرفه‌ای کردن داوری به سمت و سویی خواهیم رفت که داوری در تراز نظام قرار گیرد.

انتهای پیام/ 



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×