» قضائی » پرونده‌های طلاق در استان خوزستان ۱۵ درصد کاهش یافت
قضائی

پرونده‌های طلاق در استان خوزستان ۱۵ درصد کاهش یافت

اسفند 16, 1402 0

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خوزستان از کاهش ۱۵ درصدی پرونده‌های با موضوع درخواست طلاق در سال جاری خبر داد.

خبرگزاری میزان-علیرضا باوی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خوزستان به ارائه گزارشی از عملکرد این معاونت در سال جاری پرداخت و اظهار کرد: این معاونت در سال جاری، ۱۰ کارگاه مهارت‌های ارتباطی زوجین مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ویژه متقاضیان طلاق برگزار کرده است.

وی گفت: در حوزه اطفال، زنان و خانواده نیز اقدامات مطلوبی صورت گرفته که از جمله این اقدامات می‌توان به ارائه خدمات مشاوره به ۸۴۲ نفر از زنان آسیب‌دیده با موضوعات مختلف خانوادگی در ۱۱ ماهه امسال اشاره کرد.

بازگشت ۱۲۲ کودک به مدرسه

باوی افزود: ثبت نام در مدرسه بیش از ۱۲۲ دانش آموز بازمانده از تحصیل از طریق مکاتبه امور زنان، کودکان و خانواده با آموزش و پرورش در سطح استان و دریافت اطلاعات آماری کودکان کار شناسایی شده به‌صورت ماهانه از جمله ۷۰۹ کودک کار تحت حمایت دو موسسه خیریه استان از دیگر اقدامات این معاونت است.

وی گفت: یکی دیگر از اقدامات توسعه کمی و کیفی مرکز مهر خانواده (مرکز ملاقات فرزندان طلاق) در خوزستان با محوریت برگزاری جلسات هم اندیشی و تجهیز این مراکز در جامعه هدف خود یعنی خانواده‍‌های در آستانه طلاق و یا کاملا جدا شده، است.

آشتی ۶۸ زوج متقاضی طلاق با دریافت مشاوره

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل خوزستان گفت: تعداد کل پرونده‌های مرکز مهر خانواده در مرکز استان ۸۰۰ پرونده است که در شش ماهه نخست تعداد ۳۰ خانواده و در سه ماه سوم تعداد ۳۸ خانواده پس برگزاری دوره‌های والدگری مثبت و دوره‌های مشاوره که تقریبا هر دو هفته یک بار در مرکز مهر خانواده برگزار می‌شود، به زندگی مشترک بازگشتند.

باوی تصریح کرد: با برگزاری شش دوره آموزشی ارتقای دانش ویژه مشاوران خانواده، سراسر استان خوزستان ، ۱۰ کارگاه مهر ویژه زوجین متقاضی طلاق، انجام مشاوره‌های فردی و گروهی برای متقاضیان طلاق در مراکز مهر خانواده و استفاده از ظرفیت مصلحین، ریش سفیدان و بزرگان طوایف، در ۱۱ ماهه سال جاری پرونده‌های با موضوع درخواست طلاق در محاکم استان خوزستان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته است.

باوی، اندیکا و هندیجان، پیشرو در کاهش طلاق

وی افزود: بیشترین کاهش آمار طلاق استان مربوط به شهرستان باوی با کاهش ۷۹ درصدی بوده است.

باوی گفت: از اقدامات این معاونت در کاهش طلاق در شهرستان باوی این بود که به دلیل عدم عضویت این شهرستان در سامانه تصمیم در انتهای سال گذشته آمار طلاق این شهرستان با رشد فزاینده و نگران کننده روبرو شد که با تعیین مراکز مشاوره منتخب اهواز به‌عنوان شهرستان معین، آمار طلاق شهرستان باوی کاهشی شده و در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۲ شاهد کاهش ۷۹ درصدی طلاق در شهرستان باوی هستیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل خوزستان گفت: پس از شهرستان باوی، شهرستان‌های اندیکا و هندیجان به ترتیب ۵۸ و ۴۱ درصد کاهش طلاق داشته‌اند.

اجرای طرح قاضی در مدرسه در ۱۹ مدرسه استان

باوی با تاکید بر عملیاتی کردن برنامه پیشگیری از خشونت، تصریح کرد: در این راستا ۳۱ کارگاه در ۱۹ مدرسه در سطح استان با شرکت بیش از ۹۴۰ دانش آموز با هدف آشنا کردن دانش آموزان با عوامل وقوع آسیب‌ها و جرایم ناشی از خشونت و آسیب‌های آن در قالب طرح قاضی در مدرسه برگزار شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل خوزستان ادامه داد: در حوزه پیشگیری‌های حقوقی-قضایی در تمامی ۳۱ شهرستان، دفتر حمایت از زنان خانواده و دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان دایر است و باتوجه به اینکه طبق قانون در محاکمی که متهم زیر سن قانونی است حضور مشاور الزامی است، در این مورد کارگاه مجازی بازآموزی ویژه قضات و مشاوران دادگاه اطفال و نوجوانان عملیاتی کردن راهنمای فنی و شیوه‌نامه اجرایی ارائه خدمات مشاوره در دادگاه اطفال و نوجوانان نیز انجام پذیرفت.

باوی افزود: از دیگر دوره‌های آموزشی می‌توان به دوره‌های ویژه افراد موثر در فرآیند ازدواج و طلاق با حضور قضات و کارمندان متخب محاکم خانواده اهواز و سردفتران ازدواج و طلاق سراسر استان اشاره کرد. 

وی گفت: با همکاری دانشگاه جندی شاپور از ابتدای سال تاکنون حدوداً یک هزارو ۴۸۳ دوره آموزش‌های حقوقی پیش از ازدواج در سراسر استان برگزار شده که در این دوره‌ها ۱۵ هزار و ۵۳۵ هزار زوج شرکت داشتنه‌اند.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×