» قضائی » هیچ شخصی نباید از امکانات دولتی به نفع یا به ضرر کاندیدی استفاده کند
قضائی

هیچ شخصی نباید از امکانات دولتی به نفع یا به ضرر کاندیدی استفاده کند

بهمن 28, 1402 0

رئیس کل دادگستری استان بوشهر به قانون ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی کارکنان دولت در ساعات اداری اشاره کرد و گفت: هیچ شخصی اجازه ندارد از امکانات دولتی به نفع یا به ضرر کاندیدی استفاده کند.

خبرگزاری میزان_ پنجمین جلسه ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی در سالن اجتماعات دادگستری کل استان بوشهر با حضور اعضای ستاد و تمام کاندیدهای تایید شده انتخاباتی استان بوشهر برگزار شد.

مهدی مهرانگیز رئیس کل دادگستری استان بوشهر در این جلسه، ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر به اهمیت انتخابات اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به برکت نظام جمهوری اسلامی افراد به صورت حضوری نسبت به انتخاب موکلین خود اقدام می‌کنند، در حالی که قبل از انقلاب یا انتخابات نبود یا اگر بود به صورت فرمایشی کسی معرفی می‌شد.

وی در ادامه با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره)، عنوان کرد: امام فرمودند در انتخابات حتماً شخص اصلح را انتخاب کنید و مردم نظام را از خودشان بدانند.  

رئیس کل دادگستری استان بوشهر خاطرنشان کرد: دشمنان نظام اسلامی از گذشته تاکنون تمام تلاش خود را می‌کنند که مردم سالاری دینی را در ایران اسلامی ضعیف نشان دهند چرا که اقتدار حاکمیت نظام اسلامی با حضور حداکثری مردم در انتخابات تعیین می‌شود و حضور پرشور مردم در همه عرصه‌ها نقشه‌های دشمنان انقلاب را نقش بر آب می‌کند. حضور مردم پای صندوق‌های رای، ابتدا رای به نظام اسلامی است.  

وی افزود: انسان نباید با تخلف حق کسی را تضعیف کند و از زمانی که اشخاص برای نامزدی انتخابات ثبت نام می‌کنند تا زمانی که رای گیری برگزار می‌شود، همه حق الناس است و در حال حاضر که زمان رسمی تبلیغات آغاز نشده چنانچه کاندیدی تبلیغاتش را آغاز کند مصداق تضیع حق الناس است و نباید با کار خلاف جنبه مثبت به عمل خود داد.

مهر انگیز تاکید کرد: حسب قانون زمان رسمی تبلیغات ۸ روز قبل از روز رای گیری است و تبلیغات هم در فضای مجازی و هم فضای حقیقی رصد می‌شود و دادگستری نیز حسب ماده ۲۰ قانون انتخابات شعب ویژه‌ای را برای جرایم انتخاباتی تعیین کرده است تا سریعا به این جرایم رسیدگی شود.

وی اظهار کرد: بیشتر مجازات جرایم انتخاباتی مجازات درجه ۶ است و برای کارکنان دولت، انفصال از خدمت به مدت ۶ ماه تا یک سال و در برخی موارد علاوه بر مجازات درجه ۶ یا درجه ۷ دو دوره محرومیت از کاندیداتوری انتخابات نیز در نظر گرفته شده است، لذا از همه کاندیدا‌ها تقاضا داریم پایبند به موازین قانونی باشند.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر اضافه کرد: حتی اگر کسی رای هم بیاورد و به اصطلاح انتخاب شده باشد نیز تا زمانی که به مجلس راه نیافته قانون این اختیار را به هیئت‌های اجرایی و نظارت می‌دهد که موارد را گزارش بدهد و حتی ممکن است انتخاب وی از اعتبار خارج شود و به مجلس راه پیدا نکند.

وی به موضوع شفافیت مالی نامزد‌ها در انتخابات تاکید کرد و گفت: هر نامزدی باید یک حساب خاصی را مشخص کند و براساس قانون شفافیت مالی مصوب ۱۳۹۸ تمامی عملیات مالی خود را از طریق همین حساب انجام دهد و اگر غیر از این باشد ایراد قانونی دارد.  

وی ادامه داد: در بحث تبلیغات از صدا و سیما انتظار می‌رود فرصت مناسب و برابر برای تبلیغات در اختیار همه کاندیدا قرار بگیرد.

.مهدی مهرانگیز به قانون ممنوعیت تبلیغات کارکنان دولت در ساعات اداری اشاره کرد و افزود: هیچ شخصی اجازه ندارد از امکانات دولتی به نفع یا به ضرر کاندیدی استفاده کند

در پایان سایر اعضا به بیان نقطه نظرات حوزه خود در جهت پیشگیری از جرایم انتخاباتی پرداختند و تعدادی از کاندید‌ها سوالاتی داشتند که مطرح و توسط اعضای ستاد پیشگیری پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است؛ در ابتدای این جلسه آرامی دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی جرایم و تخلفات انتخابات استان نیز به بررسی تصمیمات جلسه قبلی اشاره داشت که در جهت آموزش و استفاده از راهبرد ارشاد، تذکر و انذار مصوب شده است و در ادامه به تبیین برخی از قوانین انتخابات در جهت تبلیغات زود هنگام پرداخت.

آرامی عنوان کرد: تاکنون قریب به ۲۰۰ مصوبه در سطح ستاد‌های پیشگیری و رسیدگی جرایم انتخاباتی استان و کمیته‌های هماهنگی تبادل اطلاعات انتخاباتی و پیشگیری از جرایم انتخاباتی در فضای مجازی تصویب و برای اجرا ابلاغ شده است؛ و این جلسه در راستای تحقق راهبرد آگاهی بخشی حقوقی داوطلبان بر اساس مصوبه ستاد پیشگیری تشکیل شده است.

در ادامه این جلسه همچنین، پورات معاون سیاسی و امنیتی استانداری بوشهر نیز مواردی را مطرح و اعلام داشت که زیر ساخت‌ها در سطح استان آماده و برگزاری انتخابات آزاد تضمین می‌شود و کنترل‌های لازم در جهت شمارش صحیح آرا به نحوی که حق کسی ضایع نشود انجام خواهد شد.

وی افزود: کلیه مقدمات برگزاری انتخابات در سراسر استان در نظر گرفته شده و مکاتبات متعددی در رابطه با عدم سوء استفاده از ظرفیت و امکانات دولتی به دستگاه‌های اجرایی اعلام شده است.  

در ادامه حیدری دبیر ستاد انتخابات استانداری بوشهر هم در سخنانی گفت: استفاده از ظرفیت موجود محیطی در سطح شهر‌ها در راستای عدالت در تبلیغات برای استفاده کاندیدا‌ها در حال بررسی است.

رضایی رئیس هیئت بازرسی و نظارت شورای نگهبان استان بوشهر نیز در این نشست گفت: نظارت شورای نگهبان بر اساس ماده ۶۵ قانون انتخابات تا قبل از تصویب اعتبار نامه ادامه دارد و کاندیدا‌ها ملزم به رعایت قانون در جریان انتخابات هستند.

وی با اشاره به رعایت حق نظام، حق داوطلبان و حق مردم گفت: فصل الخطاب، قانون است که همگی باید به آن تمکین کنیم.

رضایی به مواردی از تخلفات اشاره کرد و گفت: رسیدگی به تخلف دادن وعده‌های خارج از وظایف نمایندگی، از اولویت اعضای ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی است و پیگیری اعطای وام‌ها که دارای جنبه انتفاعی و همچنین شفافیت منابع مالی تبلیغات کاندید‌ها نیز از مواردی است که مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه بیان کرد: کاندیدا‌ها باید مشخصات دقیق و کامل هوادارانی که از منابع مالی آنان در تبلیغات انتخاباتی استفاده می‌کنند را به دفتر نظارت شورای نگهبان ارسال کنند.

این جلسه در پایان با اتخاذ تصمیمیاتی همراه بود که از جمله مصوبات این نشست به شرح ذیل می‌باشد: 

۱. در اجرای ماده ۷۴ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی کلیه نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی مکلفند فهرست کامل امکاناتی که در تبلیغات عمومی قابل بهره برداری می‌باشد را سریعا در اختیار هیئت بررسی تبلیغات قرار دهند.

۲.. استانداری مراتب برخورد قانونی با مدیران دستگاه دولتی که به نفع کاندید خاص به ویژه نمایندگان فعلی فعالیت انتخاباتی دارند را در دستور کار قرار دهد و گزارش آن را به دبیرخانه ستاد و دفتر نظارت شورای نگهبان ارسال کند.

۳.. شهرداری‌ها نسبت به اطلاع رسانی عمومی در سطح شهر‌ها فضای انتخاباتی را با نصب بنر و استفاده از ظرفیت پورتابل‌های تصویری و … ایجاد و گزارش آن را به دبیرخانه اعلام ارسال کنند.

۴.. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیمای استان در جهت عدالت تبلیغاتی نسبت به رعایت حقوق کاندید‌ها دقت لازم را داشته باشند. (استفاده از رسانه تصویری و صوتی، نشریات محلی، روزنامه‌ها و غیره..)

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×