» قضائی » هدف از تشکیل مناطق ویژه اقتصادی توسعه صادرات و ایجاد اشتغال است
قضائی

هدف از تشکیل مناطق ویژه اقتصادی توسعه صادرات و ایجاد اشتغال است

خرداد 26, 1403 0

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی هدف از تشکیل مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد را توسعه صادرات، افزایش تجارت و ایجاد اشتغال دانست.

خبرگزاری میزان– زارعی مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با عبداللهی رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی در این دیدار با بیان اینکه هدف از تشکیل مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد توسعه صادرات افزایش تجارت و ایجاد اشتغال است،گفت: اولین شرط مناطق ویژه اقتصادی ارائه خدمت به بهترین نحو است.

وی با بیان اینکه باید در گام نخست مناطق ویژه اقتصادی زیر ساخت‌های لازم را فراهم کنند، افزود: زیر ساخت‌ها از جمله آب، برق ،گاز و مخابرات و فناوری امری بسیار ضروری برای فعالین اقتصادی است که خوشبختانه این موارد در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی فراهم شده است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر زیر ساخت‌های اولیه فراهم نباشد امکان حضور سرمایه گذار هم نخواهد بود ادامه داد: یکی از ابزار‌های توسعه استفاده از نیروی بومی هر منطقه است نیرویی که با منطقه و محیط خود آشنا باشد در غیر این صورت در خدمت توفیق حاصل نخواهد شد.

عبداللهی با بیان اینکه شاید یکی از تفاوت‌هایی که وجود دارد این است که منطقه ویژه اقتصادی استان دسترسی به منابع آبی دریا‌ها را ندارد، اما با توجه به سرمایه‌گذاری‌ها و زیر ساخت‌هایی که ایجاد کرده است باز هم می‌تواند با وجود عدم دسترسی به مناطق آبی رونق بهتری را ایجاد کند.

وی با اشاره به لزوم ایجاد صنایع وابسته که نیاز منطقه است، افزود: اگر قرار باشد نیاز‌های خود را از استان‌های دیگر تامین کنیم و هر نیاز از یک نقطه تامین شود توفیقی حاصل نخواهد شد.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی بر برقراری ارتباط موثر با بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: با تلاش‌هایی که انجام شده است در مرز ماهیرود زیر ساخت‌های خوبی فراهم شده است، اما آنچه مطرح است اینکه استفاده و بکارگیری نیروی بومی باید بیشتر لحاظ شود تا از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شود.

عبداللهی افزود: باید فعالان اقتصادی را با حقوق بین الملل و حقوق تجارت و بازرگانی بین‌المللی آشنا کنید.

وی با اشاره به رانندگانی که در مرز تخلیه بارگیری انجام می‌دهند، افزود: باید کلاس توجیهی برای رانندگانی که در مرز تخلیه بارگیری دارند برگزار شود تا وسایل و باری که از ماشینشان خالی می‌شود را رها نکنند و به عبارتی دیگر به هنگام تخلیه کنار ماشین خود باشند چرا که بار‌ها حوادثی را داشتیم که راننده هنگام تخلیه بار کنار ماشین خود نبوده و افراد دیگر مواد مخدر در ماشین جاساز می‌کردند و در اثر عدم آشنایی رانندگان گرفتار و در دادگاه هم توان دفاعی از خود ندارند.

وی با بیان اینکه کار اقتصادی کار بسیار مهمی است،گفت: باید مراوده‌هایی که با آن سوی مرز انجام می‌شود، در چهارچوب موازین باشد.

عبداللهی گفت: در بخش معدن و بخش‌های مختلف اقتصادی، در سال گذشته درآمد‌های کلانی حاصل شده است که اگر تدابیری اندیشیده شود تا هرکجایی که نیاز است براساس مسئولیت‌های اجتماعی کار‌های برزمین مانده عمرانی استان انجام شود بسیار مفید خواهد بود و به عبارتی دیگر مسئولیت‌های اجتماعی متوجه کار‌های برزمین مانده عمرانی استان شود.

زارعی مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی هم افزود: منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به دلیل اینکه تنها ۹ سال فعالیت دارد و نوپا است در سال‌های گذشته رتبه‌ای نداشته است و در سال جاری این رتبه را بین ۷۱ منطقه ویژه کشور کسب کرده است.

وی با بیان اینکه بهترین حالت را در بین مناطق ویژه اقتصادی کشور داریم بیان کرد: زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و سایت مرزی در چند سال اخیر افزایش یافته به گونه‌ای که می‌توانیم حجم سرمایه‌گذاری بیشتری را بدون کمبود زیرساخت‌ها قبول کنیم.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی بیان کرد: در مرز ماهیرود تلاش کردیم تمام سرمایه‌گذاری‌ها مشارکتی باشد یعنی ۵۰ درصد توسط سرمایه‌گذاران ایران و ۵۰ درصد افغانستان باشد، در مرز ماهیرود و سایت مرزی بهترین انبار‌های دپو کالا را ساخته‌ایم. در راستای احداث واحد‌های تولیدی و خدماتی در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی توسط سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تاکنون ۶۵ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده است.

وی گفت: از ابتدای عملیاتی شدن این منطقه تاکنون در ۲ سایت مرکزی و مرزی منطقه ویژه اقتصادی ۱۷۰ نفر به صورت مستقیم همچنین ۲ هزار و ۹ نفر در واحدهای مستقر در این سایت‌ها شاغل شدند.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×