» قضائی » نهاد داوری در کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی نقشی تعیین کننده دارد
قضائی

نهاد داوری در کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی نقشی تعیین کننده دارد

اسفند 9, 1402 0

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی بر اهمیت نقش نهاد داوری در کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی تاکید کرد.

خبرگزاری میزان– همایش استانی نقش داوری حرفه‌ای (حکمیت) در نظام قضایی و حقوقی کشور  با حضور رئیس کل دادگستری خراسان شمالی و جمعی از مدیران و مسئولان قضایی، داوران منتخب، اساتید محافل علمی و دانشگاهی در رشته حقوق، وکلا، سردفتران، متصدیان دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و کارشناسان رسمی دادگستری در اتاق اصناف برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا براتی زاده در این همایش، تثبیت جایگاه داوری و اهتمام جدی در راستای فرهنگ سازی بهتر و بیشتر جهت بهره مندی مراجعین از خدمات نهاد داوری را بعنوان اصلی‌ترین هدف برگزاری این نشست عنوان کرد.

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی ضمن تشریح اهمیت نقش داوری در حل و فصل اختلافات احتمالی گفت: به نظر می‌رسد بسیاری از دعاوی مطروحه در دستگاه قضایی از مسیر نهاد داوری، قابل حل و فصل باشد و به همین اعتبار، ارجاع امور در موارد بروز اختلاف به این نهاد ارزشمند می‌تواند علاوه بر جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه‌های گزاف به طرفین، سرعت و سهولت بیشتر انجام کار و دستیابی به نتایج موردنظر را امکان پذیر نماید و در عین حال با تسهیل موجبات قضازدایی باعث کاهش حجم ورودی پرونده‌های قضایی به شعب دادسرا‌ها و محاکم دادگستری شود.

وی با اشاره به بالابودن میانگین و متوسط ارجاع پرونده‌ها به مقامات قضایی، تصریح کرد: بکارگیری مؤثر و استفاده مناسب و هدفمند از ظرفیت‌های پیش بینی شده در نهاد داوری می‌تواند علاوه بر زمینه سازی لازم جهت جلب مشارکت اجتماعی و مردمی برای امر قضازدایی، به رفع بستر‌های زمینه ساز اطاله دادرسی و تعریف مسیر بهتر و دریچه‌ای مساعدتر برای تغییر نگرش افراد به منظور ساماندهی سازوکار رفع اختلافات خود از طرق مقتضی و روش‌های مسالمت آمیز کمک کند و قطعا در این فرایند نقش اساتید دانشگاه، سردفتران، وکلا، کارشناسان رسمی دادگستری و. در ایجاد ساختار‌های فرهنگی لازم و تحقق اهداف پیش بینی شده بسیار تعیین کننده خواهد بود.

سیدابراهیم محجوب رئیس توسعه حل اختلاف استان خراسان شمالی نیز با اشاره به ظرفیت‌های مهم این نهاد تازه تأسیس با عمر کمتر از یک سال گفت: معرفی نهاد داوری از مناظر مختلف به مردم بسیار مهم و ضرورتی اساسی به شمار می‌رود و انتظار داریم عزیزانی که در این همایش حضور دارند ما را در مسیر تحقق این هدف به ویژه معرفی بهتر این ظرفیت ارزشمند به افکار عمومی و همچنین در حوزه بسترسازی لازم جهت ایجاد موجبات اعتماد بیشتر مردم به این نوع از قابلیت‌ها کمک کنند. در حالی که شایسته و البته منطقی است بهره مندی از مزایا و امتیازات نهاد داوری برای خود افراد قبل از هر چیز و در گام نخست بیشتر مورد توجه قرار گیرد چرا که باور داریم بطور قطع و یقین، این نهاد مهم، با سرعت و سهولت بیشتر رافع بسیاری از مشکلات احتمالی خواهد بود.

سیدابراهیم محجوب، انتقال تجربیات حاصل از برگزاری این همایش و معرفی عملکرد چند ماهه نهاد داوری به جامعه هدف و کلیه شرکت کنندگان در این گردهمایی را گامی مهم و سازنده و یک مشوق انگیزشی به منظور زمینه سازی ترغیب افراد برای بهره مندی از امتیازات نهاد داوری عنوان کرد.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×