اخبار ویژه حمایت‌آنلاین
« حمایت‌آنلاین، حامی همه مردم ایران »
Tuesday, 10 June , 2025
امروز : سه شنبه, ۲۰ خرداد , ۱۴۰۴
حمایت آنلاین: »
شناسه خبر : 78769
  پرینت خانه » علمی و تکنولوژی تاریخ انتشار : 12 نوامبر 2024 - 11:11 | 55 بازدید | ارسال توسط :

نقش داشبوردهای بصری در تصمیم‌گیری کسب‌وکار

در دنیای امروز، داده‌ها ارزشمندترین دارایی هر کسب‌وکاری هستند؛ اما داده‌های خام به‌تنهایی به ما کمک نمی‌کنند. برای اینکه از این داده‌ها بهره‌برداری کنیم، نیاز به ابزارهایی داریم که بتوانند آن‌ها را به اطلاعات قابل‌فهم و مفید تبدیل کنند. داشبوردهای بصری، ابزارهای قدرتمند هستند که در این مسیر به ما کمک می‌کنند.

نقش داشبوردهای بصری در تصمیم‌گیری کسب‌وکار

در دنیای امروز، داده‌ها ارزشمندترین دارایی هر کسب‌وکاری هستند؛ اما داده‌های خام به‌تنهایی به ما کمک نمی‌کنند. برای اینکه از این داده‌ها بهره‌برداری کنیم، نیاز به ابزارهایی داریم که بتوانند آن‌ها را به اطلاعات قابل‌فهم و مفید تبدیل کنند. داشبوردهای بصری، ابزارهای قدرتمند هستند که در این مسیر به ما کمک می‌کنند.

داشبورد چیست؟

داشبورد، نمایش بصری از حیاتی‌ترین اطلاعات کسب‌وکار به شکل ساده و قابل‌فهم است که در واقع یک نمای کلی از عملکرد سازمان را نشان می‌دهد. این ابزار تحلیلی – دیجیتالی با جمع‌آوری، پردازش و نمایش داده‌های کلیدی اعم از نمودارها، گراف‌ها، جداول و… به مدیران کسب‌وکارها کمک می‌کند تا یک دیدگاه جامع از عملکرد کسب‌وکار خود داشته باشند، سریع‌تر به تغییرات بازار پاسخ دهند و هوشمندانه تصمیم‌ بگیرند تا موفق‌تر عمل کنند.

یکی از ویژگی‌های کسب‌وکارهای موفق، توجه به اهمیت آمار است؛ بنابراین یکی از ابزارهایی که می‌تواند به آن‌ها کمک کند، ابزاری جدید و رایگان چون گوگل دیتا استودیو (لوکر استودیو) است. این ابزار یک ظاهر جذاب و متفاوت را از آمار در یک صفحه در اختیار شما قرار می‌دهد.

داشبورد چیست؟

مزایای داشبورد در کسب و کار

داشبوردها در کسب‌وکار مزایای متعددی دارند و به بهبود فرایندهای تصمیم‌گیری، افزایش بهره‌وری و مدیریت بهتر اطلاعات کمک می‌کنند.

مزایای داشبورد در کسب‌وکار عبارتند از:

  • کمک به شناسایی سرعت روندها، الگوها و فرصت‌ها
  • فراهم‌آوری امکان دسترسی به اطلاعات به‌روز 
  • فراهم‌کردن امکان اخذ تصمیمات سریع‌تر و آگاهانه‌تر
  • سازماندهی و نمایش شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
  • نمایش و افزایش شفاف تمامی اطلاعات و عملکردها در سراسر سازمان
  • افزایش مسئولیت‌پذیری کارکنان
  • جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی
  • شناسایی روندها و الگوها و ایجاد فرصت‌های جدید
  • به اشتراک گذاشتن معیارهای کلیدی با کارکنان
  • مدیریت مؤثر منابع و بهبود تخصیص بودجه
  • افزایش رقابت‌پذیری
  • حذف فرایندهای گزارش‌دهی دستی
  • افزایش دقت به واسطه به‌روزرسانی خودکار داده‌ها
  • صرفه‌جویی در زمان
  • پشتیبانی از استراتژی‌های بازاریابی و فروش

در نتیجه، داشبوردها با ایجاد دیدی جامع و تحلیل‌پذیر از وضعیت کسب‌وکار، امکان بهبود عملکرد، افزایش شفافیت و ارتقای بهره‌وری را فراهم می‌کنند و به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا استراتژی‌های خود را به بهترین شکل اجرا کنند.

روش استفاده از داشبورد در کسب و کار

استفاده از داشبورد در کسب‌وکار می‌تواند روندهای کاری را تسریع کند و تصمیم‌گیری‌ها را بهبود بخشد. برای بهره‌برداری بهینه از داشبوردها در کسب‌وکار، می‌توان مراحل زیر را دنبال کرد:

تعیین اهداف و شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)

برای ساخت و استفاده از داشبورد در کسب‌وکار، اول باید بدانید که دنبال چه چیزی هستید؛ در واقع باید مهم‌ترین اهداف کسب‌وکار و شاخص‌های کلیدی عملکرد را مشخص کنید. این شاخص‌ها که نشان‌دهنده موفقیت یا شکست هستند، باید به‌گونه‌ای باشند که عملکرد تیم‌ها، روند پیشرفت پروژه‌ها و وضعیت کلی سازمان را نمایش دهند.

انتخاب و طراحی نوع داشبورد

داشبورد باید به‌گونه‌ای طراحی شود که نیازهای کاربران مختلف برآورده کند. ضمناً در عین سادگی باید جامع باشد تا هر کاربر بتواند اطلاعات موردنیاز خود را سریعاً دریافت کند؛ بنابراین، انتخاب بین انواع مختلف داشبوردها، از جمله داشبوردهای عملیاتی، داشبوردهای استراتژیک و داشبوردهای تحلیلی مرحله مهمی تلقی می‌شود که هر کدام بسته به نوع اطلاعات، نقاط قوت و ضعف مختص خود را دارند.

انتخاب نوع داده‌های مورد نیاز

بعد از آن، نوع داده‌های مورد نیاز را برای نمایش در داشبورد انتخاب کنید. این داده‌ها ممکن است از منابع مختلف مانند CRM، سیستم‌های مالی، پلتفرم‌های بازاریابی یا سیستم‌های منابع انسانی جمع‌آوری شوند. مشخص کنید که چه داده‌هایی به تحلیل سریع و تصمیم‌گیری بهتر کمک می‌کنند.

به‌روزرسانی‌های داده‌ها

از داشبوردهایی استفاده کنید که قابلیت به‌روزرسانی لحظه‌ای داده‌ها را دارند. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد در هر لحظه اطلاعات دقیق و به‌روز را مشاهده کنند و تصمیمات سریع‌تری بگیرند. بسیاری از پلتفرم‌های داشبورد حرفه‌ای این امکان را دارند که داده‌ها به‌صورت خودکار از منابع مختلف به‌روزرسانی شوند.

ایجاد امکان شخصی‌سازی داشبورد

به کاربران این امکان را می‌دهد که داشبورد را بر اساس نیازهای خاص خود شخصی‌سازی کنند. این انعطاف‌پذیری می‌تواند به تیم‌ها کمک کند تا تنها داده‌های مهم و مرتبط با حوزه کاری خود را مشاهده کنند که این موضوع منجر به افزایش کارایی و تمرکز بیشتر می‌شود.

آموزش تیم‌ها برای استفاده از داشبورد

تیم‌ها باید آموزش ببینند تا با نحوه استفاده از داشبورد آشنا شوند. این آموزش می‌تواند شامل نحوه خواندن نمودارها، تغییر فیلترها، مشاهده داده‌های مرتبط با تیم و نحوه استخراج گزارش‌ها باشد. این موضوع باعث می‌شود به‌صورت کارآمدتری از داشبورد استفاده شود.

ارزیابی و بهینه‌سازی داشبوردها

پس از مدتی از داشبوردها استفاده شد، مرحله دریافت و جمع‌آوری بازخورد کاربران و همین‌طور بهینه‌سازی طراحی و شاخص‌های موجود مهم تلقی می‌شود. این بهبودهای دوره‌ای می‌تواند ارزش و اثربخشی داشبورد را افزایش دهد.

داشبوردهای بصری در تصمیم‌گیری کسب و کار چه نقشی دارند؟

داشبوردهای بصری عملیات مرتبط با کسب‌وکار موردنظر و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده مربوطه را ساده‌سازی می‌کنند و به مدیران آن کمک می‌کنند تا سریع به اطلاعات مهم و کلیدی دست پیدا کنند. در واقع، این داشبوردها می‌توانند:

  • داده‌های پیچیده را به‌صورت نمودارها، جداول و نمودارهای تعاملی نمایش می‌دهند تا مدیران بتوانند با یک نگاه کلی از وضعیت کسب‌وکار خود باخبر شوند.
  • با نمایش به‌موقع شاخص‌های کلیدی، به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا به‌سرعت روندها، مشکلات و فرصت‌های جدید را شناسایی کنند.
  • داشبوردها با ایجاد یک منبع اطلاعاتی واحد، هماهنگی بین تیم‌های مختلف و دسترسی به اطلاعات یکسان را افزایش می‌دهند.
  • ازآنجایی‌که تدارکات یکی از ارکان اصلی کسب‌وکارها است، دسترسی به اطلاعات و داده‌های به‌روز و دقیق ضرورت محسوب می‌شود. پس هر چه تجزیه‌وتحلیل این داده‌ها دقیق‌تر باشند، تصمیمات آگاهانه گرفته می‌شود، در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌شود و بهبود کارایی افزایش می‌یابد.

داشبوردهای بصری در تصمیم‌گیری کسب و کار چه نقشی دارند؟

هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری (BI) فرایند تبدیل داده‌های خام به اطلاعات قابل عمل و تصمیم‌گیری است. تحلیلگران هوش تجاری با استفاده از ابزارها و نرم‌افزارهای تخصصی، به جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها پرداخته و نتایج را به‌صورت گزارش‌ها، داشبوردها و تجسم‌های داده‌ای ارائه می‌دهند. این ابزارها به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا روندها، الگوها و فرصت‌های جدید را شناسایی کرده و تصمیمات استراتژیک بهتری بگیرند.

ابزارهای هوش تجاری که امکان ارائه داشبوردها را دارند

از ابزارهای هوش تجاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • SAP (گزارشگری، تجزیه‌وتحلیل و تجسم داده‌های تعاملی)
  • Microsoft Power BI (ابزار تجزیه‌وتحلیل تجاری مبتنی بر وب)
  • Qlik Sense (تجزیه‌وتحلیل انجمنی و ارائه هوش مصنوعی پیچیده و پلتفرم ابری با عملکرد بالا)
  • BI Datapine (تجزیه‌وتحلیل پیشرفته داده‌ها، ایجاد داشبوردهای تعاملی کسب‌وکار و ایجاد بینش عملی تجاری)
  • MicroStrategy (ارائه داشبورد و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، راه‌حل‌های ابری هوشمند، قدرتمند و با سرعت بالا)
  • هوش تجاری SAS (ادغام سطح بالا، تجزیه‌وتحلیل و گزارش پیشرفته)
  • Yellowfin BI (گردآوری تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، یادگیری ماشین و همکاری در یک پلتفرم واحد)
  • Zoho Analytics (گزارش‌گیری دقیق، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و همگام‌سازی خودکار داده و برنامه‌ریزی دوره‌ای)
  • Sisense (مجموعه مدیریت داده‌های بزرگ و پیچیده‌، گردآوری داده‌ها از طیف گسترده‌ای از منابع و پردازش سریع)

ابزارهای هوش تجاری که امکان ارائه داشبوردها را دارند

  • lookerstudio یا برنامه کشف داده (سهولت استفاده، تجسم دستی، ویژگی‌های همکاری قدرتمند، پشتیبانی قابل‌اعتماد)
  • Clear Analytics (پشتیبانی قابل‌اعتماد)
  • Tableau BI (تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و اشتراک‌گذاری آن‌ها)
  • Oracle BI (شامل ویژگی‌های کلیدی اضافی شامل بایگانی داده، نسخه‌سازی، پورتال سلف‌سرویس و اعلان‌ها)
  • Domo (مشاهده، تجزیه‌وتحلیل سطح خرد و کلان)
  • IBM Cognos Analytics (تجسم، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و تفسیر و ارائه گزارش تصویری)

داشبوردهای بصری چه تأثیری بر تصمیم‌گیری‌های شما داشته است؟

داشبوردهای بصری تأثیر زیادی بر کیفیت و سرعت تصمیم‌گیری‌ها دارند. با دسترسی به داده‌ها و اطلاعات به‌روز و همچنین نمایش گرافیکی شاخص‌های کلیدی عملکرد، داشبوردها امکان ارزیابی سریع شرایط، شناسایی روندها و نقاط ضعف و قوت را فراهم می‌کنند. از تأثیرات اصلی آن‌ها می‌توان به مواردی چون تصمیم‌گیری سریع‌تر و آگاهانه‌تر، تمرکز بر شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)، پیش‌بینی و پیشگیری از مشکلات احتمالی و تسریع در گزارش‌دهی و اطلاع‌رسانی اشاره کرد.

بنابراین، ازآنجایی‌که ویژگی‌های داشبوردها باعث بهبود فرایند تصمیم‌گیری می‌شوند و مدیران و تیم‌ها را در جهت دستیابی به اهداف به‌صورت کارآمدتر هدایت می‌کنند، شما به‌عنوان صاحب یا مدیر یک کسب‌وکار می‌توانید با این ابزار قدرتمند امروزی در استراتژی کسب‌‌وکارتان، تأثیرات مثبتی بر تصمیم‌گیری‌هایتان داشته باشید، از رقبا پیشی بگیرید و در نهایت به موفقیت برسید.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰

4 × 1 =

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.