» قضائی » نظام‌سازی قضایی بر مبنای اندیشه معیار از اهداف همایش اندیشه‌های قضایی رهبر انقلاب است/ قوه قضاییه باید در نقش حکمران قضایی قرار گیرد 
قضائی

نظام‌سازی قضایی بر مبنای اندیشه معیار از اهداف همایش اندیشه‌های قضایی رهبر انقلاب است/ قوه قضاییه باید در نقش حکمران قضایی قرار گیرد 

بهمن 22, 1402 0

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه گفت: در حال حاضر برنامه منسجمی در مورد عدالت و اقتضائات آن نداریم و باید مبتنی بر اندیشه رهبری به الگویی در این زمینه رسیده و برای آن برنامه ریزی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین هادی رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه و دبیر علمی همایش ملی اندیشه‌های قضایی رهبر انقلاب در گفت‌وگو با میزان گفت: معماری دستگاه عظیم قضای اسلامی در پرتو شناسایی ابعاد اجتهادی، حکمی و تمدنی اندیشه رهبر انقلاب، نقطه عزیمت جهادی علمی و شکل گیری همایشی گردید که دستاورد مورد انتظار آن تدوین نظامات و ساختار‌ها بر مبنای اندیشه معیار است. 

وی ادامه داد: واکاوی و شناسایی تدابیر و رهنمود‌های معظم له در رویداد‌های اندیشه ورزانه جامعه علمی و قضایی با راهبری پژوهشگاه قوه قضاییه در یک سال اخیر، مقدمات نظام ساز قوه قضاییه اسلامی را فراهم کرد، نتایج این جهاد علمی در یک نقطه کانونی، تصویری از دستگاه قضای اسلامی، علمی و عادلانه برای نظام جمهوری اسلامی ایران را طراحی و پیشنهاد داده است که غایت آن تامین عدالت و امنیت به نفع مردم است.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه افزود: در نظام واره پیشنهادی، مأموریت‌های ۵ گانه مصرح در اصل ۱۵۶ قانون اساسی به ویژه بند‌های تاکیدی بر حقوق عامه و وظایف غیرمحکمه داری، آنچنان که دغدغه رهبر معظم انقلاب است، متوازن و جامع لحاظ شده است. 

حجت الاسلام والمسلمین هادی گفت: مطالبه گری علمی برای تحقق و امتداد اندیشه‌های قضایی و بازطراحی سند تحول دستگاه قضا بر اساس نظریه بنیادین مبتنی بر ابعاد اجتهادی، حکمی و تمدنی رهبر معظم انقلاب اسلامی از دیگر انتظارات در فرایند شکل گیری همایش بوده است.

وی به برنامه اقدامات دبیرخانه همایش اشاره کرد و گفت: تدوین کتاب اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۱۴ محور موضوعی برگرفته از بیانات، رهنمودها، تدابیر، فرامین، احکام و سیاست‌های کلی ابلاغی به عنوان سند پژوهشی پشتیبان نظریه بنیادین حرکت تحولی، تدوین منشور حکمرانی قضایی بر بنیان اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی. برگزاری ۱۵ نشست تخصصی در محور‌های موضوعی همایش، برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی و ترویج علمی، دریافت ۲۴۶ چکیده مقاله و ۱۵۰ مقاله با اعطای اعتبار علمی ISC، برگزاری اجلاسیه‌های استانی در ۳۱ استان کشور با مشارکت دادگستری کل استان، دانشگاه مرکز استان و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاهی و حوزوی، امام جمعه و نماینده، ولی فقیه در استان، برگزاری مدرسه پاییزه در ۵ محور اصلی همایش از جمله این اقدامات است.

حجت الاسلام والمسلمین هادی در مورد دستاورد این همایش گفت: پژوهشگاه قوه قضاییه با برپایی همایش ملی اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب با پی ریزی ساختاری پژوهش بنیان در تداوم مسیر تحولی دستگاه قضایی و پیشنهاد ایجاد اندیشکده قضایی، نقطه عزیمتی را برای ایجاد دستگاه قضای اسلامی آغاز کرده که نقطه عطف این هم اندیشی نخبگانی، تامین امنیت و عدالت به نفع مردم خواهد بود.

دبیر علمی همایش افزود: در حال حاضر برنامه منسجمی در مورد عدالت و اقتضائات آن نداریم و باید مبتنی بر اندیشه رهبری به الگویی در این زمینه رسیده و برای آن برنامه ریزی کنیم و به جای اینکه نظام سازی مبتنی بر مشکلات و مسائل قوه قضاییه داشته باشیم به نقش کنش‌گری و استفاده از ظرفیت غیر محکمه داری همچون پیشگیری از وقوع جرم و صیانت از حقوق عامه بپردازیم. 

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه گفت: تلاش ما رسیدن به نظریات بنیادینی همچون موازنه تکالیف بین بند‌های پنجگانه و ارتباط با اصل عدالت است چرا که مسئولیت تحقق عدالت با قوه قضاییه است. از این رو باید قوه قضاییه را در نقش حکمران قضایی قرار دهیم تا نسبت خود را با بیانیه گام دوم انقلاب مشخص کند.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×