امروز : پنج شنبه, ۲۶ تیر , ۱۴۰۴
نحوه مطالبه خسارت تأخیر تأدیه
دانستنیهای حقوقی خسارت تأخیر تأدیه تنها در مواردی که بدهی پولی باشد، قابل مطالبه است و برای دیون غیر پولی (مثل کالا یا خدمات) این نوع خسارت اعمال نمیشود. خبرگزاری میزان– برای دریافت خسارت تأخیر تأدیه (تاخیر در پرداخت دین یا بدهی)، باید مراحل زیر را طی کنید: ۱. بررسی شرایط دریافت خسارت خسارت تأخیر […]

دانستنیهای حقوقی
خسارت تأخیر تأدیه تنها در مواردی که بدهی پولی باشد، قابل مطالبه است و برای دیون غیر پولی (مثل کالا یا خدمات) این نوع خسارت اعمال نمیشود.
خبرگزاری میزان– برای دریافت خسارت تأخیر تأدیه (تاخیر در پرداخت دین یا بدهی)، باید مراحل زیر را طی کنید:
۱. بررسی شرایط دریافت خسارت خسارت تأخیر تأدیه زمانی قابل مطالبه است که:
دینی (بدهیای) وجود داشته باشد.
موعد پرداخت دین فرا رسیده باشد و بدهکار دین را پرداخت نکرده باشد.
طلبکار از بدهکار درخواست پرداخت کرده باشد.
بدهی پولی باشد (غیر پولی بودن دین موجب عدم امکان مطالبه خسارت تأخیر میشود).
۲. مطالبه خسارت
برای دریافت خسارت، طلبکار میتواند از راههای زیر اقدام کند:
۲.۱. ارسال اخطار رسمی (اظهارنامه)
برای اینکه طلبکار بتواند تأخیر در پرداخت را به دادگاه ارائه دهد، بهتر است ابتدا بهصورت رسمی (با ارسال اظهارنامه) از بدهکار درخواست پرداخت دین کند.
ارسال اظهارنامه از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی امکانپذیر است.
۲.۲. طرح دعوای مطالبه خسارت تأخیر تأدیه
اگر بدهکار پس از اخطار رسمی دین خود را پرداخت نکرد، طلبکار میتواند با ارائه دادخواست، در دادگاه حقوقی محل اقامت بدهکار اقدام به طرح دعوای مطالبه دین و خسارت تأخیر تأدیه کند.
در دادخواست باید دلایل و مدارکی که نشان میدهد دین بر عهده بدهکار است و او تأخیر کرده، ارائه شود. همچنین باید مدارک مربوط به درخواست قبلی (اظهارنامه) نیز ضمیمه شود.
انتهای پیام/
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.