» قضائی » نحوه ثبت اختراع در سامانه مالکیت معنوی/ اولین قدم ثبت‌نام و احراز هویت اشخاص حقیقی با مراجعه به سامانه ثنا
قضائی

نحوه ثبت اختراع در سامانه مالکیت معنوی/ اولین قدم ثبت‌نام و احراز هویت اشخاص حقیقی با مراجعه به سامانه ثنا

بهمن 16, 1402 0

ثبت اختراع توسط اداره مالکیت معنوی در سامانه مالکیت معنوی به‌منظور حمایت از اختراع بوده و از سرقت یا کپی‎شدن طرح و ایده جلوگیری می‌کند.

خبرگزاری میزان – زمانی‎که اختراع به ثبت برسد قانون‎گذار می‌تواند حمایت‌های لازم را داشته باشد. ثبت اختراع به نام مخترع آن، از سرقت یا کپی‎شدن طرح و ایده جلوگیری می‌کند بنابراین ثبت اختراع، فرآیند صدور گواهینامه اختراع توسط اداره مالکیت معنوی در سامانه مالکیت معنوی به‎منظور حمایت از اختراع است که طبق آن، مخترع می‌تواند از حقوق انحصاری محصول تولیدی بهره‌مند شود.

اسلامی، سرپرست مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت، می‎گوید: از میان مخترعان کشور، ۷۵ درصد مرد و ۲۵ درصد زن هستند و هر سال حدود ۱۰ هزار درخواست ثبت اختراع به مرکز مالکیت معنوی ارسال می­‌شود و رسیدگی شکلی و ماهوی به هریک از پرونده­‌های اختراع بر اساس شیوه­‎نامه­‌های استاندارد صورت می­‎گیرد و  به‎طور متوسط هر ۵۰ دقیقه یک درخواست ثبت اختراع به مرکز مالکیت معنوی ارسال می‌شود.

بهره‎برداری از اختراع ثبت‎شده در ایران توسط اشخاصی غیر از مالک اختراع، مشروط به موافقت مالک آن است. مالک می‌تواند با رعایت مواد قانونی، علیه هر شخصی که بدون اجازه او از اختراع بهره‎برداری کرده و به حق مخترع تعدی کرده و یا عملی انجام دهد که ممکن است به تعدی به حق مخترع منجر شود، به دادگاه شکایت کند.

برای ثبت اختراع در مرحله اول، فرد باید شرایط لازم و مدارک مورد نیاز را تهیه کرده و سپس به سامانه ادراه ثبت اختراع مراجعه کند. پس از ورود به این سامانه، داوطلب باید برای خود یک کارتابل تشکیل داده و در سایت ثبت نام کند.

توجه داشته باشید که کلیه متقاضیان حقیقی و حقوقی می‌بایست قبل از ثبت نام حساب کاربری دارای عضویت در سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی (ثنا) باشند.

ثبت نام و احراز هویت اشخاص حقیقی با مراجعه به وبگاه سامانه ثنا توسط خود فرد و به صورت مجازی و کاملا غیر حضوری قابل انجام است، اما اشخاص حقوقی جهت ثبت نام در سامانه ثنا می‌بایست به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند.

پس از تشکیل کارتابل، داوطلب باید فرم اظهارنامه ثبت اختراع را در سایت تکمیل کرده و مدارک لازم را بارگذاری کند.

پس از تکمیل فرم، این اظهارنامه برای کارشناس ثبت اختراع فرستاده شده و در صورتی که مشکلی در اظهارنامه نباشد، این فرم توسط کارشناس تایید شده و فرد می‌تواند نسبت به ثبت آگهی ثبت اختراع به نام خود اقدام کند.

برای ثبت اختراع در سامانه مالکیت معنوی کاربر در ابتدا می‌بایست، به سامانه مالکیت معنوی، به نشانی ipm.ssaa.ir مراجعه کرده و برای خود کارتابل تشکیل دهد.

برای نام نویسی در سامانه مالکیت معنوی، فرد لازم است که مطابق تصویر زیر، بر روی گزینه «ثبت نام متقاضی» کلیک کند.

 

نحوه ثبت اختراع درسامانه مالکیت معنوی/

 

پس از آن، صفحه‌ای مطابق تصویر زیر در سامانه مالکیت معنوی برای کاربر به نمایش در می‌آید.

در این مرحله، چهار گزینه پیش روی فرد قرار می‌گیرد که لازم است با توجه به نوع شخص، یکی از چهار گزینه مربوط انتخاب شود.

 

نحوه ثبت اختراع درسامانه مالکیت معنوی/

پس از انتخاب نوع شخص، داوطلب می‌بایست اطلاعات صحیح خود را در فرم‌های مربوطه وارد کرده و سپس دکمه مرحله بعد را کلیک کند تا وارد صفحه ثبت اطلاعات اولیه شود.

توجه به این نکته ضروری است که اطلاعات واردشده در این قسمت از اداره ثبت اختراع گرفته‎شده و در صورت بروز خطا، ورود به مرحله بعد، امکان‎پذیر نیست.

نحوه ثبت اختراع درسامانه مالکیت معنوی/

پس از کلیک بر روی دکمه مرحله بعد در سامانه مالکیت معنوی، داوطلب باید ضمائم را بارگذاری کند.

بارگذاری ضمائم می‌بایست با توجه به مشخصات درج شده صورت گیرد.

 

نحوه ثبت اختراع درسامانه مالکیت معنوی/

بعد از آن، نوبت به بخش حساب کاربری می‌رسد. در این بخش، ایمیل و شماره همراه درج شده در بخش اطلاعات اولیه جهت تایید نمایش داده شده و فرد می‌بایست در صورت صحت آن، بر روی گزینه تایید ثبت نام کلیک کند.

 

نحوه ثبت اختراع درسامانه مالکیت معنوی/

با کلیک بر روی، دکمه تایید ثبت نام، پیغامی بر روی صفحه نمایش داده می‌شود که لازم است با زدن دکمه بلی، اطلاعات در سیستم ثبت شود.

 

نحوه ثبت اختراع درسامانه مالکیت معنوی/

 

پس از تایید اطلاعات در سامانه مالکیت معنوی، فرمی جهت مشاهده، نمایش داده خواهد شد که داوطلب می‌بایست اطلاعات مندرج در آن را با دقت مطالعه کند. همچنین در این مرحله، پیامک حاوی اطلاعات کاربری و گذر واژه برای فرد ارسال خواهد شد.

پس از ثبت نام در سامانه مرکز مالکیت معنوی حساب کاربری اشخاص حقیقی فعال و آماده بهره‌برداری خواهد بود.

درباره اشخاص حقوقی پس از ثبت نام در سامانه مرکز مالکیت معنوی دارندگان حق امضا می‌بایست نسخه چاپی اقرارنامه‌ای که پس از ثبت نام شخص حقوقی از سامانه دریافت کردند به همراه اصل مدارکی که در سامانه بارگذاری کردند به نزدیک‌ترین دفترخانه ثبت اسناد رسمی ارائه و تقاضا دریافت گواهی امضا کنند.

سپس پس از تایید مدارک ماهوی در دفترخانه روی لینک تایید حساب کاربری با گواهی امضا کلیک کنند و با توجه به اطلاعاتی که از دفترخانه اسناد رسمی دریافت کردند کد شناسایی سامانه مالکیت معنوی، شناسه یکتا سند گواهی امضا، تاریخ سند گواهی امضا و رمز تصدیق سند گواهی امضا را تکمیل کرده و حساب کاربری خود را فعال کنند.

اشخاص حقوقی با بیش از یک دارنده حق امضا در مراجعه به دفاتر اسناد رسمی فقط یک گواهی امضا دریافت کنند که اسامی تمامی دارندگان حق امضا در آن قید شده است. در غیر این صورت قادر به تایید حساب کاربری نخواهند بود.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×