» قضائی » مصالحه در پرونده‌های قصاص استان رشد ۱۲۸ درصدی داشته است
قضائی

مصالحه در پرونده‌های قصاص استان رشد ۱۲۸ درصدی داشته است

اسفند 20, 1402 0

رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان از رشد ۱۲۸ درصدی مصالحه در پرونده‌های قصاص توسط این شورا در سال جاری نسبت به سال قبل خبر داد.

خبرگزاری میزان-حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحمید امانت بهبهانی رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان اظهار کرد: از دی‌ماه سال ۱۴۰۱ تا بهمن‌ماه امسال، چهار هزار و ۳۱۵ پرونده از موجودی پرونده‌های شورای حل اختلاف استان خوزستان کاسته شده و تعداد پرونده‌های موجود به ۱۸ هزار و ۵۵۸ فقره رسیده است یعنی ۱۹ درصد از موجودی پرونده‌ها کاهش یافته است. یکی از سیاست‌های مدرن قوه قضاییه و دادگستری خوزستان، ترویج صلح و سازش و فرهنگ گذشت است و تلاش مجموعه شورا‌های حل اختلاف استان نیز بر این است که تا جایی که امکان دارد اختلافات و دعاوی را با ایجاد صلح و سازش، حل و فصل کنند. 

وی افزود: مردم خوزستان با رنگین کمان اقوام، در صلح و سازش سابقه کهن و دیرینه‌ای دارند که همواره طلایه‌دار و پرچمدار صلح و سازش بوده‌اند، همچنین اقوام عرب، بختیاری، لر، بهمئی، قشقایی و دیگر آحاد مردم خوزستان همگی طالب صلح بوده‌اند که تاریخ این را نشان داده است.

رشد ۱۲۸ درصدی صلح و سازش در پرونده‌های قصاص نفس

وی افزود: تعداد مصالحه‌ها در پرونده‌های قصاص در سال گذشته، ۹۰ فقره بود و امسال تا پایان بهمن ماه سال‌جاری ۲۰۶ فقره از این پرونده‌ها به سازش ختم شده است که نشان از رشد ۱۲۸ درصدی نسبت به سال قبل دارد. همچنین در دومین همایش ستاد صبر کشور که مهرماه امسال برگزار شد، از رئیس کل دادگستری استان برای کسب مقام اول در رضایت پرونده‌های قصاص تقدیر شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین امانت بهبهانی با اشاره به پویش‌های قوه قضاییه در راستای صلح و سازش، گفت: در قالب پویش به عشق امام علی (ع) که از میلاد آن حضرت آغاز شده و تا شهادت ایشان ادامه دارد، ۲۰ فقره پرونده قصاص در استان به عفو و گذشت اولیای دم ختم شده است.

وی ادامه داد: در پرونده‌های نزاع‌های قومی، قبیله‌ای، شهری و دسته جمعی در ۱۱ ماه گذشته تعداد ۸۳۹ فقره منجر به صلح و سازش شده است و همچنین در پرونده‌های مالی ۷۴۰ فقره پرونده مهم با بیش از هزاران میلیارد ریال و در بحث اختلافات خانوادگی نیز یک‌هزار و ۱۳۲ پرونده به سازش ختم شد.

حجت الاسلام والمسلمین امانت بهبهانی بیان کرد: در همین مدت ۴۰۰ فقره پرونده ملکی و همچنین ۱۷ فقره پرونده نقص عضو، مصالحه شده‌است.

تشکیل کارگروه مشترک شورا و زندان

وی یکی از کار‌های فاخر انجام شده در شورای حل اختلاف را تشکیل کارگروه مشترک حل اختلاف شورای حل اختلاف خوزستان و اداره کل زندان‌های استان اعلام و عنوان کرد: این کارگروه از اواخر بهمن ماه ۱۴۰۱ تشکیل شده که زندانیان را شناسایی و مشکلات آن‌ها را بررسی می‌کند که در این مدت توانسته‌ایم پرونده‌های بسیار مهم را به صلح ختم کنیم.

وی افزود: همچنین ۱۰ شعبه صلحی در ۱۰ زندان خوزستان تأسیس شده است که پرونده‌های قصاص، نزاع مالی، خانواده، آدم‌ربایی، نقص عضو و… را پیگیری می‌کند.

رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان با بیان اینکه داوری و میانجی‌گری از سال ۹۸ به شورای حل اختلاف واگذار شده است، تصریح کرد: از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ کل متقاضیان داوری ۵۴۴ نفر بوده است، تعداد پذیرفته شدگان داوری عمومی ۱۱۰ نفر و داوری تخصصی ۲۳ نفر بوده است. همچنین در بحث میانجی‌گری تعداد پذیرفته شدگان در سال ۹۷ تعداد ۸۶ نفر و در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۳ نفر در مصاحبه پذیرفته شده‌اند. در واقع جمع کل داوران پذیرفته شده ۱۳۳ نفر و میانجی‌گران ۱۱۹ نفر بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین امانت بهبهانی با اشاره به اداره صلح یار مردمی، گفت: مجموع صلح یاران خوزستان تا پایان بهمن ماه سال‌جاری یک هزار و ۴۷۲ نفر بوده است که ۲۱۴ نفر در اصناف، ۷۰ نفر در ادارات، ۹۳ نفر در بقاع متبرکه، شش صلح‌یار در مجتمع‌های تجاری و ۳۴۹ نفر در هیئت‌های دانش آموزی بوده‌اند.

راه اندازی ۱۵ شعبه تخصصی در ادارات خوزستان

وی با اعلام اینکه ۱۵ شعبه تخصصی در ۱۵ اداره و مرکز استان خوزستان راه اندازی شده است، اظهار کرد: شعب تخصصی در املاک، نظام مهندسی، اتاق بازرگانی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، صنعت و معدن، جهاد کشاورزی، ورزش و جوانان، پارک علم و فناوری، اصناف شوشتر، اصناف دزفول، امور صنفی کشاورزان دزفول، صنعت و معدن دزفول و فرهنگ و هنر اهواز راه اندازی شده است. همچنین هشت شعبه در حال افتتاح داریم و برای شش شعبه نیز مجوز راه‌اندازی اخذ شده است.

حجت الاسلام والمسلمین امانت بهبهانی گفت: پنج تفاهم نامه با اوقاف و امور خیریه، آموزش و پرورش، کارشناسان رسمی، فرماندهی انتظامی و خانه مطبوعات منعقد شده و همچنین هفت تفاهم نامه جدید نیز به‌زودی امضا خواهند شد. 

وی ادامه داد: سال گذشته ۶۰ دوره آموزشی در شورای حل اختلاف برگزار شده بود که امسال تا پایان بهمن ماه ۱۴۰ دوره برگزار شد و رشد ۱۳۳ درصدی را نشان می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین امانت بهبهانی با اشاره به بایگانی راکد پرونده‌های مختومه این مرکز، عنوان کرد: در طول شش ماه گذشته بیش از ۱۰۰ هزار پرونده در شورای حل اختلاف پالایش و اسکن شده است که برنامه جدیدی است و امروز تعداد بایگانی‌های راکد ۱۱۰ هزار و ۱۲۳ فقره پرونده است که ۲۹ هزار و ۵۲۴ فقره اسکن شده و حدود ۱۰ هزار و ۶۱۰ فقره پرونده ثبت سیستم شده است.

وی از حضور پرشور مردم در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری قدردانی کرد و گفت: مردم شریف استان با حضور خردمندانه و دشمن شکن خود نشان دادند که فرمان، ولی امر خود را هیچ گاه بر زمین نگذاشته و نخواهند گذاشت.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×