امروز : چهارشنبه, ۲۹ مرداد , ۱۴۰۴
- طرح ترافیک سه شنبه صادر نمی شود؛جزئیات کامل مصوبات کارگروه اضطرار
- تیرماه ۱۴۰۳ اولین تونل پدافندی ایستگاه مترو مدافعان سلامت به بیمارستان امام خمینی (ره) کلنگزنی میشود
- بقایی: انکار نسلکشی آشکار در غزه توسط انگلیس شرمآور است
- کیفیت هوای این ۲ نقطه تهران قرمز است
- شرکت روسیه در نمایشگاه دفاعی عراق بعد از ۲ دهه
- ۱۴۴ زائر در اربعین امسال فوت کردند
- استقبال از ثبتنام میلیونی حج
- مطالبات کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر پرداخت میشود
- کوهگشت در صفه اصفهان دوباره قربانی گرفت + فیلم
قیمت خودروهای سایپا تغییر میکند
مدیرعامل شرکت سایپا در نامهای به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس و اوراق بهادار، از تغییر سازوکار قیمتگذاری محصولات این شرکت خبر داد.

به گزارش اکوایران، محمدعلی شیخزاده مدیرعامل شرکت سایپا در نامهای به سلطانی، رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس و اوراق بهادار، از تغییر سازوکار قیمتگذاری محصولات این شرکت خبر داد.
بر اساس این نامه که در پی ابلاغ شورای رقابت صادر شده است، قیمتگذاری خودروهای تولیدی سایپا مطابق ماده ۳ دستورالعمل اصلاحی تنظیم بازار خودروی سواری انجام خواهد شد.
پایان نقش شورای رقابت در تعیین قیمت؛ گرانی خودرو در راه است؟
بر اساس مصوبه جدید شورای رقابت، خودروسازان از این پس میتوانند قیمت محصولات خود را بهطور مستقیم و بر مبنای فرمول «کاستپلاس» تعیین و عرضه کنند.
در ماده ۳ این دستورالعمل تأکید شده است که مبنای تنظیم قیمت خودروها، ضوابط قیمتگذاری هیئت تعیین و تثبیت قیمتها خواهد بود و خودروسازان موظفند قیمتها را با رعایت تمامی احکام محاسبه و به سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ارسال کنند. سازمان حمایت نیز بهطور مستقل صحت محاسبات را بررسی و در صورت لزوم قیمت نهایی را تعیین میکند. در صورت بالاتر بودن قیمتهای اعمالشده از سوی عرضهکنندگان نسبت به محاسبات سازمان حمایت، خودروسازان ملزم به تبعیت از قیمتهای محاسبهشده خواهند بود و در صورت تخلف، پرونده آنها به مراجع قانونی ارجاع داده میشود.
تبصره ۱: قیمت محاسباتی در این دستورالعمل قیمت عرضهکننده بوده و شامل هزینههایی مانند مالیات بر ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث، عوارض شمارهگذاری و سایر هزینههای جانبی نمیشود.
تبصره ۲: خودروسازان مکلفند در هر سال مالی دستکم دو صورت مالی حسابرسیشده در مقاطع ششماهه و پایان دوره مالی ارائه دهند.
علاوه بر این، با هدف تقویت فضای رقابتی، شاخصی تحت عنوان شاخص رقابتپذیری (CI) برای هر خودرو محاسبه خواهد شد. این شاخص بر پایه مقایسه با حداقل سه خودروی مشابه خارجی (از نظر کلاس، کیفیت و استاندارد) تعیین میشود. وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه دارد فهرست خودروهای رقیب خارجی و قیمت ارزی آنها را به سازمان حمایت اعلام کند تا بر اساس آن «قیمت رقابتی (P)» و رتبه رقابتپذیری مشخص شود.
سازمان حمایت موظف است رتبه رقابتپذیری هر خودرو را بهصورت «برچسب رقابتی» منتشر کند و عرضهکنندگان نیز باید این اطلاعات را بهطور شفاف در اختیار مشتریان قرار دهند.
طبق تبصره ۴ این دستورالعمل، اگر وزارت صمت ظرف مدت یک ماه خودروهای مشابه خارجی را معرفی نکند، اعمال شاخص رقابتپذیری برای دوره مربوط الزامی نخواهد بود.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.