» قضائی » قرادادهای تجاری باید مطابق با موازین قانونی و بیع بین‌المللی باشد
قضائی

قرادادهای تجاری باید مطابق با موازین قانونی و بیع بین‌المللی باشد

تیر 23, 1403 0

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه قانون باید به گونه‌ای باشد که تجارت را تسهیل کند، اظهار کرد: برای اینکه امکان رسیدگی به دعوی تجاری در استان وجود داشته باشد حتما باید یک قرارداد مکتوب و نوشته با موازین و بیع بین‌المللی تدوین شود.

خبرگزاری میزان– محمدجعفر عبدالهی در دیدار با فعالان اقتصادی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه مطالبه‌گری‌ها باید با موازین قانونی یکی باشد، اظهار کرد: پیشنهادات بخش خصوصی باید با رویکرد افزایش دامنه رفاه و معیشت امور اقتصادی مردم باشد.

وی با اشاره به اینکه امروز در استان برخی از فعالیت اقتصادی به صرفه نیست، گفت: باید به سمت صنعتی شدن پیش برویم و صنعتی به استان آورده می‌شود که با وضعیت اقلیمی و واقعیت‌های استان سازگاری داشته باشد.

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی با بیان اینکه احداث نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر در استان می‌تواند مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گیرد، عنوان کرد: خراسان جنوبی سالانه ۳۰۰ روز آفتاب مستقیم دارد لذا می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر باشد.

وی با بیان اینکه تفکر سیستم بانکی در رابطه با تعهد صرفاً به تسهیلات تکلیفی قابل قبول نیست، تصریح کرد: در عین حال اگر می‌خواهیم ناترازی سیستم بانکی برطرف شود، باید حساب شرکت‌های بزرگ و گردش مالی آنان در استان انجام شود.

عبدالهی ادامه داد: به منظور اقبال فعالان اقتصادی به حل اختلافات فی مابین در اتاق‌های داوری جهت برطرف شدن بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی و بانکی آنان، لازم است هزینه‌های مأخوذ برای رسیدگی کاهش یابد. 

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند: ارتباط خوبی بین دستگاه قضایی و بخش خصوصی در استان وجود دارد

علیرضا خامه زر رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند نیز در این دیدار گفت: اگر اشتغال در جامعه ایجاد و تولید رونق گیرد قطعاً مشکلات و آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: خوشبختانه در خراسان جنوبی ارتباط بسیار خوبی بین دستگاه قضایی و بخش خصوصی وجود دارد.

خامه زر با بیان اینکه جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از اهم جلسات بخش خصوصی برای بررسی مشکلات است، تاکید کرد: اتاق بازرگانی بیرجند وارد دوره پنجم فعالیت خود شده و ۱۰ کمیسیون تخصصی ذیل این مجموعه تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه عواملی وجود دارد که فضای کسب و کار در خراسان جنوبی را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است، گفت: با توجه به هم مرز بودن با کشور افغانستان ظرفیت‌های صادراتی زیادی برای استان وجود دارد، اما متاسفانه با سازوکار‌های دولت تحت عنوان تعهدات ارزی موانع زیادی بر سر راه این حوزه ایجاد شده است.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه امروز فضای کسب و کار کشور حال و روز مساعدی ندارد، عنوان کرد: متاسفانه سهم استان خراسان جنوبی از اقتصاد ملی بسیار ناچیز بوده و مدیران استان ضمن پرهیز از محافظه‌کاری باید تلاش بیشتری برای اعتلای سهم استان از اقتصاد ملی انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه این روز‌ها قطعی برق واحد‌های تولیدی مشکلاتی در حوزه تولید ایجاد کرده و مدیران استان باید تلاش بیشتری برای اشتغال، صنعت و تولیدانجام دهند، اظهار کرد: استان خراسان جنوبی با وجود ظرفیت‌های معدنی و با ۸۵۰ هزار نفر جمعیت تنها حدود ۱۵ هزار نفر اشتغال دارد.

شعبه ویژه برای رسیدگی به دعاوی بخش خصوصی در استان ایجاد شود

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند خواستار راه‌اندازی شعبه ویژه برای فعالان بخش خصوصی شد و بیان کرد: اگر اشتغال در جامعه ایجاد و تولید رونق گیرد قطعاً مشکلات اجتماعی کاهش پیدا می‌کند و حمایت بخش قضایی از تولید و جلوگیری از رانت‌خواری کمک بسیار بزرگی برای حوزه کسب و کار است.

شیروانی، رئیس مرکز داوری اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به فعالیت بخش داوری حقوقی خراسان جنوبی، عنوان کرد: آمادگی داریم پرونده‌هایی که به دادگستری به لحاظ عدم آگاهی از وضعیت ارجاع داده می‌شود را در کوتاه‌ترین زمان رسیدگی کنیم.

وی افزود: به دلیل اینکه بخش داوری حقوقی تابع تشریفات حقوق مدنی نیست می‌تواند با سرعت بیشتری به پرونده‌ها رسیدگی کند.

محمد آذرکار، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به اینکه وظیفه خطیر دستگاه قضایی بر هیچکس پوشیده نیست، اظهار کرد: دستگاه قضا متولی این است که تمام ایرادات جوامع را اصلاح کند لذا جایگاه ارزشمند و ویژه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه امروز برخی امور شرایط را برای حوزه گردشگری استان سخت می‌کند، افزود: بعضا بی عدالتی‌هایی در حوزه اجرای قوانین در دستگاه‌های دولتی انجام می‌شود که دچار رخوت حوزه گردشگری استان می‌شود.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی در استان خراسان جنوبی نیاز به حمایت‌ها در این منطقه بیشتر است، اما متاسفانه به دلیل عدم جسارت مدیران استانی آن گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با اشاره به قوانین مالیاتی کشور، تاکید کرد: درآمد ناشی از فعالیت‌های اقتصادی در کلان شهر‌ها با وضعیت اقتصادی استان خراسان جنوبی قابل مقایسه نیست، اما قوانین مالیاتی برای تمام کشور یکسان است که این مهم موجب بی‌انگیزگی و سستی در انجام امور می‌شود.

رسیدگی‌ها در حوزه گردشگری با وسعت دید بیشتری انجام شود

آذرکار گفت: با توجه به اینکه حوزه گردشگری تلفیقی از فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی است لذا نیاز است رسیدگی و داوری‌ها در این حوزه با وسعت دید بیشتری انجام شود.

محمد علی رمضانی، رئیس کمیسیون صنعت و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این دیدار گفت: بخش خصوصی و حوزه قضایی در پیشگیری از وقوع جرم همکار هستند چرا که ایجاد اشتغال از جرایم کم می‌کند.

وی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی از سال ۷۵ تا سال ۸۵ بالغ بر ۴۵ کارخانه مواد غذایی داشته است که متاسفانه این رقم امروز به ۴ کارخانه رسیده است، افزود: پیگیری‌ها باید در گزارشاتی که پیرامون کم‌کاری برخی دستگاه‌ها اعلام می‌شود، با جدیت بیشتری انجام شود.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×