» قضائی » قانون تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند)
قضائی

قانون تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند)

خرداد 17, 1403 0



ماده ۱- به منظور تداوم و تثبیت راه دانشمند «شهید محسن فخری زاده» و دستیابی به فناوری های برتر مورد نیاز دفاعی و امنیتی حال و آینده و با تأکید بر نوآوری و پشتیبانی از توسعه آنها و در راستای غافلگیری فناورانه دشمن و پیشگیری از غافلگیری فناورانه کشور با تأکید بر مدیریت و دستیابی به فناوری های بدیع، نوظهور، شالوده شکن، پرمخاطره و برترساز در حوزه های تهدیدات نوین و نوپدید و همچنین طراحی، ساخت، تولید، تأمین و پشتیبانی محصولات حوزه پدافند نوین، «سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی» وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که در این قانون به اختصار «سپند» نامیده، می شود. تشکیل می گردد.


ماده ۲- «سپنده» دارای شخصیت حقوقی مستقل و با ماهیت مؤسسه دولتی و دارای استقلال مالی، معاملاتی و اداری بوده و در چهارچوب مقررات نیروهای مسلح و اساسنامه مصوب، بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی کشور اداره می شود.


ماده ۳- مصادیق فناوری ها و طرح های منتخب توسط ستاد کل نیروهای مسلح تعیین و از طریق وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به «سپنده» ابلاغ می شود.


ماده ۴- «سپنده» می تواند برای اجرای مأموریت های خود با تصویب ستاد کل نیروهای مسلح، نسبت به ایجاد پژوهشکده و شرکت های تخصصی تابعه اقدام نماید.


ماده ۵- «سپنده» مشمول کلیه امتیازات، ترجیحات تخفیفات و اولویت های قانونی مربوط به صنایع دفاعی و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و شرکت های دانش بنیان مذکور در قوانین و مقررات می باشد.


ماده ۶- «سپنده» با استفاده از منابع انسانی و امکانات موجود وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای انجام مأموریت های مصوب تشکیل می شود. سایر منابع مالی منوط به پیش بینی در بودجه سنواتی است.


ماده ۷- «سپند» بر اساس این قانون و نیز اساسنامه ابلاغی فرماندهی معظم کل قوا اداره می شود.


قانون فوق مشتمل بر هفت ماده که گزارش آن توسط کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به صحن علنی تقدیم شده بود. پس از تصویب در جلسه علنی روز سوم مورخ اردیبهشت ماه یکهزار و چهارصد و سه مجلس در تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۲ به تأیید شورای نگهبان رسید.


محمد باقر قالیباف



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×