» قضائی » فصل چهارم سند تحول و تعالی قوه قضاییه/ نظام راهبری و پایش تحول‌آفرین در دستگاه قضایی
قضائی

فصل چهارم سند تحول و تعالی قوه قضاییه/ نظام راهبری و پایش تحول‌آفرین در دستگاه قضایی

اردیبهشت 4, 1403 0

سند تحول و تعالی قضایی در چهار فصل از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شده است که در فصل چهارم این سند به نظام راهبری و نحوه پایش این سند پرداخته شده است.

خبرگزاری میزان_سند تحول و تعالی قضایی در چهار فصل از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه ابلاغ شده است که در فصل چهارم این سند به راهبردهای اجرای سند، نحوی پیگیری اجرای سند و کارگروه‌های لازم برای اجرای آن پرداخته شده است.

در این پزارش فصل چهارم سند تحول و تعالی قوه قضاییه را می‌خوانید. 

تحقق سند تحول و اجرای صحیح راهکار‌های تحولی در گرو ایجاد زیرساخت‌های لازم، طراحی و برنامه‌ریزی تفصیلی، استقرار الگوی عملیاتی، پیگیری مستمر و رفع موانع در مسیر اجرا است. براین اساس ضروری است با استقرار نظام بازخورد و اصلاح، علاوه بر سنجش دقیق میزان موفقیت در اجرای این سند، زمینه حفظ پویایی، انعطاف‌پذیری و ارتقای آن فراهم شود. راهبری و پیگیری تحقق موارد فوق مستلزم پیش‌بینی سازوکاری مناسب در درون قوه قضاییه است که این فصل، راهنمای جامعی برای موفقیت در این حوزه ارائه می‌دهد. در ادامه ساختار‌های لازم و نظام برنامه ریزی مناسب جهت راهبری و پایش اجرای سند تحول ارائه می‌گردد.

۱- ستاد راهبری اجرای سند تحول و تعالی قوه قضاییه

به‌منظور راهبری و هدایت کلان اجرای سند تحول، «ستاد راهبری اجرای سند تحول و تعالی قوه قضاییه» به ریاست رئیس قوه قضاییه با عضویت معاون اول، رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور، رئیس حوزه ریاست، معاون راهبردی (دبیر ستاد)، معاون حقوقی و امور مجلس و رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول و دو صاحب‌نظر با حکم رئیس قوه قضاییه با وظایف زیر تشکیل می‌شود:

  • نظارت کلان بر حسن اجرای سند تحول و عملکرد واحد‌های سازمانی مسئول با اولویت طرحهای پیشران
  • تصمیم‌گیری‌های مقتضی برای رفع موانع اجرای سند تحول به استناد گزارش‌های دوره‌ای مرکز پیگیری اجرای سند تحول و تصویب پیشنهاد‌های اصلاحی
  • تصویب سایر راهکار‌های تحولی مدنظر واحد‌های سازمانی علاوه بر تکالیف محوله در سند تحول
  • تصویب نسخه‌های ارتقاییافته سند تحول

در جلسات ستاد راهبری، حسب مورد و بر اساس دستور جلسات از سایر مسئولان مرتبط دعوت می‌شود.

۲- مرکز پیگیری اجرای سند تحول و تعالی قوه قضاییه

به‌منظور پایش و نظارت بر تحقق سند تحول و تعالی و بررسی انطباق اجرای برنامه‌ها با راهبرد‌های سند، مرکز پیگیری اجرای سند تحول و تعالی قوه قضاییه وظایف زیر را بر عهده دارد:

  • بررسی برنامه عملیاتی و شاخصهای مربوط به راهکار‌های سند تحول با مشارکت واحد‌های سازمانی مسئول و تصویب و ابلاغ آنها
  • – پیگیری مستمر اجرای راهکار‌های سند تحول از واحد‌های سازمانی مسئول
  • – ابلاغ مصوبات ستاد راهبری و تصمیمات جهت اجرای صحیح راهکار‌ها و ایجاد هماهنگی، رفع تعارضات و اختلافات واحد‌های سازمانی همکار
  • – دریافت و بررسی تخصصی درخواست‌های واصله، گزارش ها، مستندات و پیشنهاد‌های واحد‌های سازمانی در اجرای سند تحول
  • – انجام وظایف دبیرخانه های ستاد راهبری اجرای سند تحول و پیگیری برگزاری جلسات ستاد راهبری، تنظیم دستور جلسات و پیگیری اجرای مصوبات و ارائه گزارش مستمر از میزان تحقق مصوبات
  • – پایش، نظارت و ارزیابی مستمر وضعیت اجرای سند تحول مبتنی بر شاخصهای کلیدی عملکرد
  • – ایجاد «سامانه رصد و پایش تحول قوه قضاییه» با قابلیت تولید داشبورد مدیریتی و دسترسی سلسله مراتبی سازمانی
  • – تهیه گزارش وضعیت اجرای سند تحول هر شش ماه و انتشار عمومی آن
  • – ایجاد آگاهی عمومی نسبت به سند تحول و نتایج اجرای راهکار‌های تحولی
  • – ارزیابی عملکرد واحد‌های سازمانی در اجرای سند تحول و تقدیر از مدیران برتر

 زمان‌بندی اجرای فعالیت‌ها با ملاحظه انجام حداقل (۴۰) درصد حجم برنامه عملیاتی راهکار‌های میان‌مدت تا پایان سال ۱۴۰۳، حداقل (۳۰) درصد حجم برنامه عملیاتی راهکار‌های بلند مدت تا پایان سال ۱۴۰۳ و حداقل (۶۰) درصد حجم برنامه عملیاتی راهکار‌های بلند مدت تا پایان سال ۱۴۰۴ تنظیم می‌گردد.

۳- کارگروه‌های مشترک

به منظور راهبری و هدایت اجرای سند تحول درهر کدام از واحد‌های سازمانی مسئول، کارگروه مشترک به ریاست بالاترین مقام واحد سازمانی مسئول و نماینده مرکز پیگیری اجرای سند تحول و سایر مدیران ذیربط آن واحد سازمانی تشکیل می‌شود.

همچنین برای هر یک از راهکار‌های سند تحول، به تشخیص رئیس سازمان یا بالاترین مقام واحد سازمانی مسئول، یک مدیر اجرایی در نظر گرفته شود که مسئولیت کلیه فعالیت‌ها و پیگیری اجرای کامل راهکار و ارائه گزارش را بر عهده دارد. وظایف مدیر اجرایی راهکار به شرح زیر است:

  • تشخیص نیاز‌ها و تعیین اهداف دقیق راهکار، تعیین زمان‌بندی و تدوین برنامه عملیاتی سند تحول، حداکثر طی دو ماه پس از ابلاغ سند تحول جهت ارائه به مرکز پیگیری اجرای سند تحول
  • – پیگیری مستمر اجرای راهکار‌ها و بهبود پیشرفت هر فعالیت و اعمال تغییرات و اصلاحات لازم در صورت لزوم
  • – تهیه گزارش‌های پیشرفت راهکار جهت ارائه به مرکز پیگیری اجرای سند تحول

۴- کارگروه‌های استانی

شورای قضایی استان به ریاست رئیس کل دادگستری استان، وظیفه پیگیری اجرای سند تحول در سطح استان را بر عهده دارد و گزارش پیشرفت اجرای راهکار‌ها را به مرکز پیگیری اجرای سند تحول و تعالی ارائه می‌کنند.

۵- برنامه‌های عملیاتی

به منظور پیاده سازی دقیق سند تحول و تعالی و تنظیم مراحل اجرای هر یک از راهکارها، برنامه های عملیاتی با همکاری واحد‌های سازمانی مسئول، تدوین خواهد شد. این برنامه عملیاتی شامل نتایج مورد انتظار از اجرا، فعالیت های لازم برای اجرای راهکار (ساختار شکست کار)، زمان‌بندی اجرای فعالیت‌ها، برآورد منابع مورد نیاز جهت انجام فعالیت ها با مشارکت واحد‌ها و دستگاه‌های مرتبط هستند که حداکثر طی مدت سه ماه پس از ابلاغ سند، تدوین، تصویب و ابلاغ خواهد شد.

۶- طرح‌های پیشران

در فرآیند اجرای سند تحول به منظور تجمیع ظرفیت ها و ایجاد تمرکز کاری و سازمانی، برخی از راهکار‌ها که نقش کلیدی در پیشبرد اهداف سند تحول دارند به عنوان طرح‌های پیشران در نظر گرفته شده و به عنوان مهم‌ترین و اثربخش‌ترین راهکار‌های سند تحول، به صورت منظم در دستور کار ستاد راهبری اجرای سند تحول قرار خواهند گرفت. طرح های پیشران دارای ویژگیهای فرابخشی، پیشبرندهی سایر راهکار‌ها و تأثیر بیشتر در تحقق تحول قوه قضاییه هستند که اولویت در پیگیری اجرای سند تحول را نشان می‌دهند.

ردیف   عنوان طرح پیشران مجری اصلی طرح
۱   قضازدایی     معاونت حقوقی و امور مجلس
۲   ساماندهی کارشناسی رسمی  معاونت حقوقی و امور مجلس
۳   هوشمند سازی  مرکز آمار و فناوری اطلاعات
۴    ساماندهی ضابطان   دادستانی کل کشور
۵    ارزیابی عملکرد قضات دادسرای انتظامی قضات
۶    ارتقای شفافیت و رفع ساختار‌های فسادزا سازمان بازرسی کل کشور
۷  اشتغال زندانیان  سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور
۸  صدور اسناد رسمی و حدنگاری (کاداستر) سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
۹     درگاه یکپارچه ارتباطات مردمی  حوزه ریاست
۱۰   ساخت مسکن کارکنان  معاونت مالی پشتیبانی و امور عمرانی

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×