امروز : شنبه, ۴ مرداد , ۱۴۰۴
- کیفرخواست متهم قتل یک پزشک در بندرماهشهر صادر شد
- رکورد معاملات روزانه گواهی سپرده شمش طلا شکسته شد
- رأی وحدت رویه شماره ۸۵۷ هیات عمومی دیوان عالی کشور
- ۶۳ درصد از پروندههای کارشناسی در استان قزوین بهصورت هوشمند ارجاع شدند
- تجاوز مجدد آمریکا به مرکز یمن
- فیلم/ دقت نظر رئیس عدلیه در رسیدگی به امور زندانیان
- هوای تهران قابل قبول شد/ صدور هشدار نارنجی هواشناسی
- وزیر آموزش و پرورش: در خصوص پرداختی به فرهنگیان صحبتی نکنیم
- ویتامینهایی برای کاهش التهاب – مشرق نیوز
عبور نخستین قطار روسیه-پاکستان از مسیر ایران
به گزارش اکوایران، جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی از عبور نخستین قطار آزمایشی روسیه به پاکستان از مسیر ایران خبر داد و گفت: ظرفیت ترانزیت ریلی میان بلاروس و روسیه از مسیر ایران نامحدود است و میتواند به ۱۰ تا ۱۵ میلیون تن نیز برسد. با این حال، پیشبینی میشود امسال حدود ۳۰۰ […]

به گزارش اکوایران، جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی از عبور نخستین قطار آزمایشی روسیه به پاکستان از مسیر ایران خبر داد و گفت: ظرفیت ترانزیت ریلی میان بلاروس و روسیه از مسیر ایران نامحدود است و میتواند به ۱۰ تا ۱۵ میلیون تن نیز برسد. با این حال، پیشبینی میشود امسال حدود ۳۰۰ هزار تن بار از این مسیر جابهجا شود.
ذاکری با اشاره به توسعه محور ریلی شرق کشور افزود: در راستای تقویت مسیرهای ترانزیتی، هماهنگیهایی میان راهآهنهای روسیه، ایران و پاکستان انجام شده و چند هفته پیش نخستین قطار آزمایشی در این مسیر عبور کرد. در حال حاضر بلاروس نیز قطارهایی آماده کرده که از طریق ایران به پاکستان برسند.
او درباره مسیر این قطارها توضیح داد: قطار از بلاروس، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان عبور کرده و از طریق اینچهبرون وارد ایران میشود، سپس به مقصد پاکستان حرکت میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به چالشهای مرزی این مسیر گفت: یکی از مشکلات اصلی تفاوت عرض خطوط ریلی است؛ عرض خطآهن پاکستان ۱۶۶۷ میلیمتر است که با خطآهن روسیه تفاوت دارد. همچنین برای جابهجایی بار در خاک پاکستان، وابسته به کشندههای آن کشور هستیم و باید منتظر حضور آنها در مرز باشیم.
او افزود: «در سالهای گذشته میتوانستیم خطآهن را بازسازی و تا مرز میرجاوه توسعه دهیم تا کنترل بیشتری در اختیار خودمان باشد، اما این اقدام انجام نشده و اکنون انتقال بار منوط به همکاری طرف پاکستانی است.»
برای حل این مشکل، به گفته ذاکری، مقرر شده عرض بوژی لکوموتیوها با استاندارد خطوط پاکستان تطبیق داده شود تا امکان تردد مستقیم در خاک این کشور فراهم شود. این اقدام ظرف 2 ماه آینده انجام خواهد شد و بخشی از مشکلات را برطرف میکند.
بنا به گزارش ایلنا، در پاسخ به این سوال که آیا این مسیر با وجود مشکلات مرزی صرفه اقتصادی دارد، ذاکری تأکید کرد: «از منظر ایران، این مسیر کاملاً اقتصادی است. اما در خاک پاکستان چالشهایی وجود دارد؛ در این کشور هیچ کنترلی بر وزن بار کامیونها وجود ندارد، خلاف ایران که کامیونها باسکول میشوند و بهخاطر اضافهبار جریمه میشوند. در پاکستان کامیونها گاه دو برابر ظرفیت مجاز بارگیری میکنند.»
او در پایان با بیان اینکه گلوگاه اصلی مسیر در مرز با پاکستان است، تأکید کرد: «با وجود محدودیتها، تلاش داریم سهم ایران را در ترانزیت منطقهای افزایش دهیم و ظرفیتهای موجود را توسعه دهیم.»
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.