» قضائی » صدور ۹۷ درصد ابلاغ‌های دستگاه قضایی استان کرمانشاه به صورت الکترونیکی/ بیش از ۵ هزار پرونده قضایی در سال گذشته از طریق سازش مختومه شد
قضائی

صدور ۹۷ درصد ابلاغ‌های دستگاه قضایی استان کرمانشاه به صورت الکترونیکی/ بیش از ۵ هزار پرونده قضایی در سال گذشته از طریق سازش مختومه شد

تیر 3, 1403 0

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه از صدور بیش از ۹۷ درصد ابلاغیه‌های قضایی به صورت الکترونیک خبر داد و گفت: دادرسی‌هایی که نیازی به حضور فیزیکی طرفین دعوی ندارد نیز به صورت برخط انجام می‌گیرد.

خبرگزاری میزان – شهرام کرمی، رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد ضمن تبریک هفته قوه قضاییه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و شهدای خدمت اظهار کرد: برنامه راهبردی دستگاه قضایی و نهاد‌های زیرمجموعه آن اعتلای اهداف سند تحول قضایی است که در سال جدید نیز بروز‌رسانی شده است.

کرمی بر اجرای دقیق سند تحول قضایی بر اساس شاخص‌های مشخص به عنوان نقشه راه دستگاه قضایی تأکید کرد و گفت: اجرای دقیق سند تحول قضایی که مورد تحسین و تأیید مقام معظم رهبری نیز می‌باشد در اولویت برنامه‌های کاری دستگاه قضایی است.

وی یکی از مهمترین خصوصیات این سند را ارائه خدمات الکترونیک عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بیش از ۹۷ درصد ابلاغیه‌های قضایی به صورت الکترونیک انجام می‌شود و دادرسی‌هایی که نیازی به حضور فیزیکی طرفین دعوی ندارد نیز به صورت برخط انجام می‌گیرد. 

وی با بیان اینکه رویکرد دیگر دستگاه قضایی که در سند تحول هم به آن اشاره شده است، تمرکز بر کاهش اطاله دادرسی است، اضافه کرد: اطاله دادرسی یکی از مواردی است که موجب گله مندی مردم می‌باشد، ولی دستگاه قضایی هم با توجه به نیروی انسانی محدودی که دارد تلاش می‌کند میانگین رسیدگی به پرونده‌ها را کاهش دهد و در حال حاضر هم میانگین این شاخص در استان و از زمان ورود پرونده تا خاتمه آن ۶۷ روز است.

کرمی کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی را یکی دیگر از اولویت‌های دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: سال گذشته ۶۱۰ هزار فقره پرونده به دستگاه قضایی استان وارد شد که آمار بالایی است و این مورد می‌تواند در افزایش اطاله دادرسی مؤثر باشد، لذا خود مردم و سایر دستگاه‌های مرتبط نیز باید در کنترل این شاخص‌ها به ما کمک کنند.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه دستگاه قضایی استان در انتخاب کارشناس به صورت سیستمی، حمایت از بخش تولید و اشتغال در حوزه اقتصاد مقاومتی، برخورد با جرایم خشن و کاهش جمعیت کیفری اقدامات خوبی انجام داده است، تصریح کرد: دستگاه قضایی استان کرمانشاه در اجرای سند تحول قضایی در آخرین رتبه بندی قوه قضاییه توانست جایگاه ششم کشور و همچنین در موضوع کاهش جمعیت کیفری هم رتبه نهم کشور را کسب کند.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در پایان با تأکید بر مشارکت حداکثری مردم در رویداد ملی انتخابات گفت: دستگاه قضایی استان برای صیانت از برگزاری باشکوه و پرشور رویداد مهم انتخابات ریاست جمهوری تمام تلاش خود را بکار خواهد گرفت.

وی با اشاره به نقش دستگاه قضا در انتخابات پیش‌رو گفت: در راستای اجرای انتخاباتی سالم، شعب ویژه رسیدگی به جرائم انتخاباتی در استان تشکیل شده و دستگاه قضایی نیز آمادگی رسیدگی به تخلفات و جرایم انتخاباتی را دارد، اما ملاک ما پیشگیری از وقوع جرم است.

در ادامه دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه به برخی شاخص‌های سند تحول قضایی در استان اشاره و آمار این شاخص‌ها را از اردیبهشت سال گذشته تا اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد. 

کریمی تدوین سند تحول قضایی را یکی از دستاورد‌های شهید رئیسی دانست و گفت: شاخص‌های زیادی در این سند وجود دارد و تاکنون در پرونده‌های ورودی و خروجی و اجرای احکام اقدامات خوبی صورت گرفته است و این در حالی است که در راستای کاهش اطاله دادرسی در سال گذشته به چهار هزار و ۵۵۰ فقره پرونده مسن رسیدگی شده و اکنون نیز یک هزار و ۲۵۴ پرونده مسن داریم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۵هزار و ۱۰۴ پرونده معادل ۱۱ درصد پرونده‌ها به سازش ختم شد، افزود: در سال گذشته ۴۵۵ و امسال ۹۱ زندانی جرائم غیرعمد را آزاد کردیم و در عین حال در یک سال گذشته ۲ هزار و ۸۶۰ سلاح جنگی و یک هزار و ۶۲۲ سلاح شکاری و همچنین در این مدت سه هزار و ۲۰۲ کیلوگرم و امسال هم یک هزار و ۱۵۹ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف شد.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×