» قضائی » سرعت، دقت و اتقان آرا سه رکن مهم در بازپرسی است 
قضائی

سرعت، دقت و اتقان آرا سه رکن مهم در بازپرسی است 

مرداد 2, 1403 0

رئیس کل دادگستری خوزستان در نشست هم اندیشی قضات دادگاه کیفری یک، مستشاران و بازپرسان حوزه‌های قضایی استان، گفت: سه رکن اصلی در مرحله بازپرسی سرعت، دقت و اتقان آرای قضایی است. 

خبرگزاری میزان – علی دهقانی در نشست هم اندیشی قضات دادگاه کیفری یک، مستشاران و بازپرسان حوزه‌های قضایی استان با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، گفت: اولیای الهی به‌خصوص امام حسین (ع) دارای شفاعت هستند و در دعای زیارت عاشورا به‌صورت مکرر از طریق آن حضرت تقاضای شفاعت می‌کنیم. 

رئیس کل دادگستری خوزستان ضمن تقدیر از تلاش قضات، مستشاران و بازپرسان سراسر استان، افزود: بازپرس به دلیل جایگاه یک سمت خاص قضایی است که از سوی قانون‌گذاران در نظام‌های حقوقی مختلف به‌خصوص نظام حقوقی جمهوری اسلامی دارای جایگاه ویژه است. 

دهقانی با بیان اینکه این جایگاه به دلیل اینکه مهم‌ترین پرونده‌های کیفری و جنایی را رسیدگی می‌کند، جایگاه خاصی است، گفت: بازپرس در تصمیم‌گیری تابع نظر کسی نیست و مستقل است. 

وی با اشاره به جایگاه بازپرس در نظام قضایی کشور، تصریح کرد: کسی که واجد احراز این مقام است باید دارای دقت و دور اندیشی، و وسواس قضایی باشد. 

دهقانی افزود: با اختیاراتی که در حوزه بازپرس است، چنانچه ادله و تحقیقات کامل و متقن نباشد، نتیجه کار در جامعه قابل پذیرش نیست و دارای بار اقناعی نخواهد داشت. 

رئیس کل دادگستری استان با بیان اینکه اگر سه رکن اصلی در رسیدگی و تصمیم‌گیری‌ها، مد نظر قرار گیرد، بخش عمده‌ای از آرامشی که در جامعه به واسطه جرم ارتکابی مختل شده است به مردم باز می‌گردد، گفت: سرعت، دقت و اتقان در آرای قضایی مهمترین این ارکان است. 

دهقانی گفت: چنانچه در رسیدگی، سرعت نباشد ادله از بین خواهد رفت و اگر دقت نباشد، ممکن است بی‌گناه بازداشت شود و کشف واقع صورت نگیرد. 

وی با بیان اینکه زمان رسیدگی نباید موجب ناامیدی صاحبان حق و مال باخته شود، افزود: زمانی می‌توانیم حکمی را در جامعه به مرحله اجرا درآوریم که دارای اتقان باشد و این موضوع مستلزم افزایش دانش، تقویت علم و مشورت است. 

رئیس کل دادگستری خوزستان با بیان اینکه رفع نواقص مورد نظر کیفری یک باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت گیرد، گفت: جمع‌آوری ادله و تحقیقات جامع در شعب بازپرسی در مرحله اولیه وقوع و کشف جرایم در صدور آرا متقن از سوی دادگاه کیفری یک موثر خواهد بود. 

دهقانی افزود: دادگاه‌های کیفری یک نیز باید با دقت لازم پرونده‌های جنایی مفتوح در شعب را رسیدگی و تعیین تکلیف کنند تا از اطاله دادرسی جلوگیری شود. 

رئیس کل دادگستری خوزستان در پایان از زحمات امیر خلفیان معاون قضایی و سرپرست مجتمع کیفری یک دادگستری استان تقدیر کرد.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×