» قضائی » سردفتران اسناد رسمی در امنیت معاملات نقش تاثیرگذاری دارند
قضائی

سردفتران اسناد رسمی در امنیت معاملات نقش تاثیرگذاری دارند

تیر 23, 1403 0

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه توسعه دفاتر اسناد رسمی می‌تواند امنیت معاملات را تضمین کند گفت: امنیت معاملات با قانون الزام به ثبت رسمی معاملات غیر منقول تضمین می‌شود و با اجرا شدن این قانون، بسیاری از نابسامانی‌ها و مشکلات عرصه حقوقی مردم حل و فصل خواهد شد.

خبرگزاری میزان – حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی صبح امروز در آیین افتتاحیه نخستین دوره کارآموزی سردفتران اسناد رسمی ویژه پذیرفته شدگان آزمون سردفتری استان کرمان، فرارسیدن حلول ماه محرم و شهادت امام حسین علیه السلام و یاران وفادارش در کربلا را تسلیت گفت.

وی افزود: وجود دفاتر اسناد رسمی برای دستگاه قضایی پراهمیت است، دفاتر اسناد رسمی قدمتی قریب به صد سال دارند، اما متاسفانه به دلایل مختلف، این دفاتر نتوانستند وظیفه خود را بدرستی در ثبت اموال منقول و غیر منقول انجام بدهند و نتیجه آن نابسامانی‌های ملکی و ثبتی، اختلافات حقوقی و تشکیل پرونده‌های فراوان در دستگاه قضایی شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: مردم تا حدودی با دفاتر اسناد رسمی آشنا هستند، اما بایستی فرهنگ الزام به ثبت رسمی معاملات ترویج شود و قوانین و مقررات بگونه‌ای وضع شود تا معاملات اموال غیرمنقول در دفاتر اسناد رسمی انجام شود و زمانی که فردی معامله‌ای انجام می‌دهد مطمئن باشد که کلاهبرداری و جعل اتفاق نیفتاده است یا فردا دعوایی علیه وی در دستگاه قضایی مطرح نمی‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدی با تاکید بر لزوم گنجاندن قانون الزام به تنظیم اسناد رسمی معاملات در دوره‌های کارآموزی سردفتران اظهار کرد: همچنین لازم است قضات به این قانون جدید مسلط باشند.

وی عنوان کرد: در ماده ۱۰ این قانون سامانه ثبت معاملات پیش بینی شده است و مقرر شده طی یک سال آینده این سامانه راه اندازی شود، بعد از راه اندازی این سامانه ادارات دولتی، افراد و دفاتر اسناد رسمی ملزم هستند که معاملات خود را در این سامانه ثبت کنند و در غیر اینصورت طرح دعاوی این دست موارد در مراجع قضایی پیگیری نخواهد شد و قرار عدم استماع صادر می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: انتظار می‌رود با اجرای این قانون در کشور از طرح دعاوی حقوقی و ملکی زیادی در دستگاه قضائی جلوگیری شود.

وی با بیان این مطلب که مقام معظم رهبری صلاح جامعه را در تصویب قانون الزام به ثبت رسمی معاملات دیدند و توصیه به اجرای این قانون کردند، افزود: توسعه دفاتر اسناد رسمی می‌تواند امنیت معاملات را تضمین کند و با پیاده سازی این قانون مردم می‌توانند با خیال راحت در این سامانه معاملات خود را انجام دهند.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدی ضمن تشکر از معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری و اداره کل ثبت اسناد و املاک و کانون سردفتران که زمینه برگزاری دوره کارآموزی سردفتران را فراهم کردند، گفت: ناظر این دوره معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری می‌باشد و پس از تائید این معاونت برای سردفتران پروانه شغلی صادر خواهد شد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان کرمان نیز در ابتدای این نشست بیان کرد: ۱۲ عنوان درسی در این دوره کارآموزی در نظر گرفته شده است و کارآموزان در این دوره ۱۵۰ ساعت اموزشی، را می‌گذرانند که تقریبا یک دوره کامل آموزشی محسوب می‌شود.

محمدباقر اسلامی با اشاره به این مطلب که تقریبا ۷۰ درصد کارآموزان خانم و ۳۰ درصد آنان آقا هستند تصریح کرد: دوره کارآموزی مذکور ۶ ماهه است و اساتیدی از دانشگاه، قضات و کانون سردفتران دروس این دوره را تدریس خواهند کرد.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×