» قضائی » رئیس کل دادگستری گلستان از فعال‌تر شدن طرح دادپزشک در این استان خبر داد
قضائی

رئیس کل دادگستری گلستان از فعال‌تر شدن طرح دادپزشک در این استان خبر داد

تیر 9, 1403 0

رئیس کل دادگستری گلستان با اشاره به فعال‌تر شدن طرح دادپزشک گفت: با این روند، زمان کالبد‌شکافی اجساد برای تعیین علت فوت کاهش می‌یابد و سرعت صدور جواز دفن بیشتر می‌شود.

خبرگزاری میزان- حیدر آسیابی در جلسه شورای قضایی که امروز در اداره کل پزشکی قانونی استان گلستان برگزار شد، گفت: در طرح دادپزشک، پزشکان پس از گذراندن دوره‌های آموزشی از سوی پزشکی قانونی، به عنوان دادپزشک با این اداره کل همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: بخشی از فوتی‌های سالانه در استان، در منزل اتفاق می‌افتد که برای صدور جواز دفن، نیاز به معاینه پیکر توسط پزشکی قانونی است که این امر حجم بالایی از پرونده را وارد پزشکی قانونی می‌کند.

رئیس کل دادگستری گلستان ادامه داد: در طرح دادپزشک، پزشکان معرفی شده از سوی پزشکی قانونی با حضور بر بالین متوفی و بررسی جسد، در صورتی که مرگ فرد را عادی تشخصیص دهند، جواز دفن صادر می‌کنند و در صورتی که از نظر آنان مرگ، مشکوک باشد، خانواده به مراجع قضایی هدایت می‌شوند.

وی ادامه داد: اجرای این طرح از فشارکاری و شلوغی پزشکی قانونی می‌کاهد، تمرکز بر پرونده‌های مهم را بیشتر می‌کند و سرعت پاسخگویی به مردم را افزایش می‌دهد.

 دادستان مرکز استان گلستان در این جلسه از تسهیل فرآیند فرزندخواندگی با کمک پزشکی قانونی در استان خبر داد و گفت: پرونده‌های مربوط به فرزندخواندگی در محاکم با کسب نظر کارشناسی بهزیستی با سرعت بیشتری رسیدگی می‌شود تا این کودکان زودتر از آغوش گرم خانواده، بهره‌مند شوند.

محمود اسپانلو افزود: در حال حاضر این فرآیند به علت ساز و کار‌های سختگیرانه، به کُندی پیش می‌رود و زوج‌های زیادی از پذیرش فرزند محروم می‌شوند.

مدیر کل پزشکی قانونی گلستان هم در این‌جلسه از ذخیره اطلاعات ژنتیکی تعدادی از مجرمان در بانک هویت ژنتیک مجرمان استان خبر داد.

حسین زارعی افزود: تحقیقات نشان داده است ذخیره ژنتیک مجرمان خطرناک و خشن، علاوه بر این که امکان تکرار جرم توسط این افراد را کاهش می‌دهد، امکان شناسایی و تشخیص سریع‌تر مجرمان را نیز فراهم می‌کند.

انتهای پیام/ 



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×