» قضائی » دادرسی الکترونیک ۸۳ درصد زندانیان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
قضائی

دادرسی الکترونیک ۸۳ درصد زندانیان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

تیر 5, 1403 0

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه با اصحاب رسانه ظهر امروز ۳ تیرماه ۱۴۰۳ در مرکز آمار قوه قضائیه برگزار شد.

کاظمی فرد از دادرسی الکترونیک ۸۳ درصد زندانیان خبر داد و گفت: دریافت گواهی الکترونیکی سو پیشینه کمتر از یک روز کاری صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه اظهار کرد: اکنون اتباع خارجی با همکاری وزارت کشور امکان بهره‌مندی از خدمات قضائی را دارند و در سال گذشته ۱۴۰ هزار نفر از اتباع از خدمات قضائی بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به بهره‌مندی قوه قضائیه از فناوری‌های نوین، افزود: در حال حاضر، ۹۵ درصد ابلاغ‌ها در کشور به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و امکان بهره‌مندی از این امکانات برای ایرانیان خارج از کشور و اتباع بیگانه در دوران تحول قضائی امکان پذیر شده است.

کاظمی فرد درباره صدور گواهی عدم سو پیشینه گفت: مدت زمان صدور الکترونیکی گواهی عدم سوءپیشینه به طور میانگین کمتر از یک روز کاری است و در سال ۱۴۰۲ حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار گواهی عدم سوءپیشینه صادر شد که حدود نیمی از آن‌ها به‌صورت خودکاربری و از منزل یا محل کار درخواست شده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه خاطرنشان کرد: برنامه دستگاه قضائی این است که مواردی که فاقد پیچیدگی حقوقی است را به تدریج خود مردم واگذار کند.

کاظمی فرد درباره طرح خدمات الکترونیک جهادی اظهار داشت: افرادی که در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و و فاقد امکانات قضائی زندگی می‌کنند و از سطح درآمدی مناسبی برخوردار نیستند، به آنها خدمات قضائی رایگان ارائه می‌شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه در مورد ارائه خدمات الکترونیک رایگان در نقاط محروم گفت: در سال گذشته طرح خدمات جهادی قضائی رایگان در حدود هزار و ۷۰۰ نقطه کشور اجرا شد.

وی گفت: اکنون روزانه سه میلیون ورود به سامانه‌های قضائی صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه در خصوص «مراجعان حرفه ای» گفت: بانکی به نام «سامانه اطلاعات اشخاص» ایجاد شد که اطلاعات در آن به روز رسانی می‌شود، هنگامی که این اشخاص وارد دستگاه قضائی می‌شوند، دستگاه قضا از ورود این افراد مطلع می‌شوند، این از تکالیفی بود در سند تحول قضائی به عهده ما بود.

وی در خصوص سامانه هوشمند شناسایی گفت: در قدیم تا ۴۰۰ روز زمان می‌برد تا حساب‌های بانکی افراد شناسایی شود، درحالی که امروز این مدت زمانی به ۴ دقیقه رسیده است، به معنایی که اموال فرد پس از چند دقیقه شناسایی و توقیف می‌شود.

کاظمی فرد افزود: سامانه ملی آرای قضائی ۴۰ هزار رأی را به صورت عمومی منتشر کرده و این تعداد رو به افزایش است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در خصوص سامانه اعتبار معاملاتی با هدف گسترش شفافیت راه اندازی شد، گفت: پیش از این سامانه سجل محکومان مالی بود که این سامانه ارتقا یافت و به سامانه اعتبار معاملاتی تبدیل شد. محکومیت‌های مالی در سامانه اعتبار معاملاتی به طرفین معامله اعلام می‌شود، در صورتی که فرد محکومیت داشته باشد به عنوان یک آدم پرخطر معرفی می‌شود. این سامانه هم در اختیار بنگاه‌ها و هم در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی در خصوص خدمات سیار گفت: بحث خدمات سیار ایجاد شد تا افرادی که امکان مراجعه و یا استفاده الکترونیکی از خدمات برای این اشخاص (جانبازان، معلولین و سالخوردگان) وجود ندارد با ارسال خدمات سیار به مشکلات افراد رسیدگی کنیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، از راه اندازی خدمت استعلام ممنوع المعامله بودن افراد در بستر فضای مجازی خبر داد و گفت: مشخصات افراد محجور در بانک اطلاعاتی قرار گرفته و در استعلام ممنوع المعامله بودن افراد کمک به سزایی خواهد کرد.

وی در باره پابندهای الکترونیک گفت: یکی از نوآوری‌ها و استفاده از فناوری‌های نوین در قوه قضائیه مرتبط با زندانیان است. سال قبل حدود ۱۸ هزار نفر از این امکان استفاده کردند تا برای گذراندن محکومیت خود، خارج از زندان باشند.

کاظمی فردی در خصوص سهام عدالت متوفیان اظهار کرد: سال کذشته همکاری بسیار خوبی شکل گرفت، ما در دفاتر بیش از یک میلیون نفر را اطلاعاتشان را ارسال کردیم تا تقسیم سهام عدالتشان انجام شود

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درباره کرامت مراجعین به مراجع قضائی گفت: سامانه ارتباط مردمی عدلیه راه‌اندازی شده است که برای الکترونیکی کردن درخواست‌های مردمی است. قبلأ در جریان سفرهای مسئولین درخواست‌های پرشماری از سوی مردم ارائه می‌شد اما با کمک این سامانه درخواست‌ها به‌صورت الکترونیک ثبت و کد رهگیری به متقاضی ارسال می‌شود و شخص می‌تواند از منزلش هم درخواست خود را ارائه دهد. همچنین پیامک نظرسنجی از مراجعین را داریم که شامل ۴.۵ میلیون پیامک در سال است.

کاظمی فرد گفت: در خصوص خدمات غیر حضوری تا پایان سال خبرهای خوشی خواهیم داشت، تاکنون ۹۰ میلیون تصمیم قضائی با استفاده از آخرین روش‌های هوش مصنوعی در سامانه تحلیل و نقد آرا دادگستری (تناد) گمنام شده است.

وی افزود: با استفاده از ۸ شرکت دانش بنیان و روش‌های هوش مصنوعی امکان احراز هویت غیرحضوری جهت دریافت شناسه قضائی فراهم شده است و در سال ۱۴۰۲ حدود یک و نیم میلیون نفر از این طریق شناسه ثنا را دریافت کرده‌اند.

کاظمی‌فرد گفت: سامانه قرارداد الکترونیک با هدف شفاف‌سازی قرارداد بین وکیل و موکل راه‌اندازی شد. تعداد ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار قرارداد الکترونیک وکالت بین وکیل و موکل منعقد شده است و تبادل مالی بین وکیل و موکل شفاف‌تر شده است و ۸ میلیون استعلام از جانب سازمان امور مالیاتی در مرکز ملی تبادل اطلاعات انجام شده است. قرارداد الکترونیک وکالت علاوه بر حمایت از موکل، شفافیت‌های مالی در میان وکلا و قوه قضائیه را به همراه دارد.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×