امروز : سه شنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۴
- تشکیل پرونده قضایی برای عوامل سریال “افعی تهران” – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
- گزارش تصویری| بیگانگان در اعماق تاریک زمین
- محکومیت ۴۴ میلیاردی یک شرکت خودرو ساز به دلیل گرانفروشی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
- بیمارها علیه دکتر – مشرق نیوز
- تنها درباره موضوع هستهای حاضر به مذاکره با آمریکا هستیم
- وجود مار ۱۲۲ سانتیمتری در جعبه کتابهای اهدایی/ عکس
- ۴۹ فقره پروانه بهره برداری صنعتی در استان بوشهر صادر شد
- اردوغان: روسیه کاملا حق دفاع از خود را دارد
- مهلت ثبتنام پذیرش بدون آزمون دانشگاه آزاد تمدید شد
خودروهای فرسوده؛ بمبهای متحرک آلودگی هوا
داریوش گلعلیزاده رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: خودروهای فرسوده به دلیل استفاده طولانیمدت و تکنولوژی قدیمیتر، تأثیرات متعددی بر آلودگی هوا دارند.خودروهای فرسوده معمولاً سیستمهای کنترلی پیشرفته برای کاهش انتشار گازهای آلاینده ندارند. او گفت: خودروهای فرسوده معمولاً میزان زیادی از گازهای مونوکسید کربن (CO)،اکسیدهای […]

داریوش گلعلیزاده رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: خودروهای فرسوده به دلیل استفاده طولانیمدت و تکنولوژی قدیمیتر، تأثیرات متعددی بر آلودگی هوا دارند.خودروهای فرسوده معمولاً سیستمهای کنترلی پیشرفته برای کاهش انتشار گازهای آلاینده ندارند.
او گفت: خودروهای فرسوده معمولاً میزان زیادی از گازهای مونوکسید کربن (CO)،اکسیدهای نیتروژن (NOx)، هیدروکربنهای نسوخته (HC)، ذرات معلق (PM) منتشر می کنند که می توانند تاثیراتی بر آلودگی هوا داشته باشند.
گل علیزاده تصریح کرد: گاز سمی مونوکسید بهویژه در خودروهای بنزینی قدیمی زیاد است و میتواند به مشکلات تنفسی و حتی مرگ منجر شود.اکسیدهای نیتروژن در اثر احتراق سوخت در دماهای بالا تولید میشوند و نقش مهمی در تشکیل اوزون سطحی و بارانهای اسیدی دارند.این مواد در اثر احتراق ناقص سوخت تولید میشوند و میتوانند به تشکیل ذرات معلق و اوزون سطحی کمک کنند.
او بیان کرد:هیدروکربن های نسوخته خودروهای دیزلی فرسوده بهویژه در تولید ذرات معلق مؤثر هستند. این ذرات که شامل مواد جامد و قطرات مایع بسیار کوچک هستند، میتوانند به عمق ریهها نفوذ کرده و مشکلات جدی تنفسی و قلبی ایجاد کنند.
افزایش مصرف سوخت
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: خودروهای قدیمی به دلیل کارایی پایینتر موتور و فرسودگی قطعات، معمولاً مصرف سوخت بیشتری دارند. این موضوع منجر به افزایش انتشار دیاکسید کربن (CO۲) بهعنوان یک گاز گلخانهای مهم میشود که به تغییرات اقلیمی کمک میکند.
نشت مایعات
او گفت: خودروهای فرسوده بیشتر مستعد نشت روغن، سوخت و مایعات دیگر هستند. این نشتها میتوانند به آلودگی خاک و آبهای زیرزمینی منجر شوند که اثرات مخربی بر محیط زیست دارند.
نگهداری و تعمیرات
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم بیان کرد: خودروهای قدیمی به دلیل نیاز به تعمیرات بیشتر، اغلب بهطور منظم نگهداری نمیشوند. نگهداری نامناسب میتواند منجر به انتشار بیشتر آلایندهها شود. به عنوان مثال، فیلترهای هوا و روغن کثیف میتوانند کارایی موتور را کاهش دهند و میزان آلایندهها را افزایش دهند.
راهکارهای کاهش آلودگی ناشی از خودروهای فرسوده
او گفت: برنامههای تشویقی مانند پرداخت نقدی برای تحویل خودروهای قدیمی میتواند به کاهش تعداد این خودروها کمک کند.توسعه و ترویج خودروهای هیبریدی و برقی راه دیگر مد نظر گرفته شده است. این خودروها تولید آلایندههای کمتری دارند و میتوانند جایگزین مناسبی برای خودروهای قدیمی باشند.اجرای سختگیرانهتر معاینات فنی هم از دیگر راهکارها تعیین شده است. انجام معاینات فنی دقیقتر و سختگیرانهتر برای اطمینان از عملکرد صحیح خودروها و کاهش انتشار آلایندهها هم روش دیگری است که می توان به کار برد.آموزش و اطلاعرسانی به مردم در مورد تأثیرات مخرب خودروهای فرسوده بر محیط زیست و سلامتی انسانها و تشویق به استفاده از وسایل نقلیه عمومی یا خودروهای کممصرف هم می تواند کمک کننده باشد.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم تصریح کرد: با اجرای این راهکارها و سیاستهای مناسب، میتوان تأثیرات منفی خودروهای فرسوده بر آلودگی هوا را کاهش داد و به بهبود کیفیت هوای شهرها کمک کرد.
خبرنگار: عطیه رضایی
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.