» قضائی » تبلیغات زودهنگام انتخاباتی نباید صحنه بی‌طرفی را برهم زند
قضائی

تبلیغات زودهنگام انتخاباتی نباید صحنه بی‌طرفی را برهم زند

بهمن 28, 1402 0

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه تا کنون پرونده‌ای برای تخلفات انتخاباتی تشکیل نشده است، گفت: ۳۰۰ گزارش با موضوع تبلیغات زودهنگام واصل شده است که در این زمینه از سوی دادستان‌ها کاندید‌ها و طرفداران آن‌ها تذکرات لازم را دریافت کرده‌اند، اما تا کنون هیچ پرونده قضایی برای تخلفات انتخاباتی تشکیل نشده است.

خبرگزاری میزان-حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در نشست فوق‌العاده شورای‌عالی پیشگیری از وقوع جرم،  روز ۳۱ مرداد با اشاره به نعمت مردم‌سالاری دینی و حضور و مشارکت مردم در انتخابات، اظهار کرد: در پایان امسال با مشارکت مردم در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، برگ زرین دیگری در دفتر قطور مردم‌سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی به ثبت خواهد رسید.

تقسیم کار ملی پیشگیری از تخلفات و جرائم انتخاباتی

وی ادامه داد: به موجب «قانون اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی»، شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم باید در مدت زمان ۹ ماه قبل از برگزاری انتخابات، در چهارچوب وظایف خود راهبردها، برنامه‌ها، تدابیر و سایر اقدامات لازم در حوزه پیشگیری از وقوع جرائم و تخلفات انتخاباتی را تدوین کند؛ بر همین اساس با عنایت به اینکه قانون مزبور در همین مردادماه جاری ابلاغ شد و با وجود آنکه کمتر از ۹ ماه تا برگزاری انتخابات باقی مانده لذا بلافاصله نشست فوق‌العاده‌ای را ترتیب دادیم تا در این نشست «تقسیم کار ملی پیشگیری از تخلفات و جرائم انتخاباتی» را تصویب کنیم.

رئیس قوه قضاییه همچنین با اشاره به برداشت‌های مختلفی که ممکن است از برخی مفاد «قانون اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس» صورت گیرد و همچنین موارد ناظر بر جرم‌انگاری در قانون مزبور، بر منقّح بودن مصوبات شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم در خصوص راهبردها، برنامه‌ها، تدابیر و سایر اقدامات لازم در حوزه پیشگیری از وقوع جرائم و تخلفات انتخاباتی تاکید کرد.

نگاه دستگاه قضا در انتخابات، نگاه پیشگیرانه است

ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در برنامه «مثبت تهران ۲۰» در تاریخ ۳۰ دی ماه درباره وظایف و اختیارات قوه قضاییه در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از راهکار‌هایی که موجب خواهد شد خروجی تمام اقدامات دستگاه قضایی تجلی عدالت، احقاق حق و ابطال باطل باشد اجرای دقیق موازین قانونی است.

وی تاکید کرد: قوه قضاییه با تمام امکان، ظرفیت و با اعتقاد و عزم راسخ در خدمت مردم است و تمام تلاشمان این است که به صورت مؤثر و قوی، پیشگیرانه در این موضوع وارد شویم و مانع تخلفات باشیم. قوه قضاییه تلاش می‌کند بستر‌های مشارکت ساز و اعتماد آفرین را به گونه‌ای مهیا کند که فضای عمومی کشور از حیث رقابت و سلامت به سمت فضای مطلوب و قابل دفاع پیش برود.

ستایشی گفت: قانونگذار در ماده ۱۷ قانون اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، وظایف و تکالیفی را برای شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم، دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم و همچنین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه احصا و برقرار کرده است تا با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود، پژوهش‌های لازم را برای آسیب شناسی فرآیند‌های انتخاباتی، خاصه انتخابات مجلس شورای انجام دهد و راهکار‌های پیشگیرانه را در وقوع تخلفات و جرایم، شناسایی و احصاء و سپس گزارش مستند و مستدلی را به مجموعه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرایم ارائه کند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: اگر در این مسیر ببینیم کسانی می‌خواهند در این قضیه تخدیش کنند و یا می‌خواهند دقت اصلح مردم را مخدوش کنند با شدت و مطابق موازین قانونی برخورد قانونی خواهیم کرد.

تبلیغات انتخاباتی نباید صحنه بی طرفی را برهم زند/تا کنون پرونده تخلف انتخاباتی تشکیل نشده است

همچنین اصغر جهانگیر در گفت‌وگو با میزان در مورد برخورد با تبلیغات انتخاباتی زود هنگام کاندید‌های انتخابات گفت: در راستای اجرای قانون، ستاد مرکزی پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی را از چند ماه گذشته با ریاست دادستان کل کشور راه‌اندازی کرده‌‌ایم و در این زمینه جلسات منظمی در سه سطح مرکزی، استانی و شهرستانی تشکیل شده که مصوبات خوبی نیز داشته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ادامه داد: در این جلسات با تاکید بر ایجاد امنیت پایدار برای انتخابات تلاش می‌شود انتخاباتی با شرایط امن و مشارکت حداکثری و همچنین اجرای عدالت انتخاباتی به نحوی که همه بتوانند از این ظرفیت انتخاباتی بهره‌مند شوند را در دستور کار قرار داده‌ایم.

جهانگیر در مورد برخورد با بداخلاقی‌های انتخاباتی گفت: برای جلوگیری از تخریب کاندید‌ها و سیاه نمایی‌هایی که ممکن است در فضای مجازی صورت گیرد تمهیدات لازم اندیشیده و به استان‌ها ابلاغ شده است که هم توسط دادستان‌ها و هم روسای دادگستری‌ها رصد می‌شود.

تشکیل دو کمیته رصد فضای مجازی و رصد و تبادل انتخاباتی

وی با اشاره به اینکه دو کمیته در این زمینه راه‌اندازی شده است، گفت: اولین کمیته رصد فضای مجازی است که مسئولیت آن با معاون دادستان کل کشور در امور مجازی است که تخلفات و جرایم را در فضای مجازی رصد می‌کند، دومین کمیته رصد و تبادل انتخاباتی موضوعاتی که در استان‌ها از جمله تبلیغات زود هنگام را که از جمله موضوعاتی است که سبب خدشه به انتخابات می‌شود را رصد می‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ادامه داد: آنجایی که احساس شود تبلیغاتی صورت می‌گیرد از طریق هشدار و انداز تذکرات لازم داده می‌شود و تلاش می‌شود که تبلیغات زود هنگام ادامه پیدا نکند.

جهانگیر گفت:اگر کسانی با وجود تذکرات بر رفتار خود پافشاری کنند برای آن‌ها پرونده تشکیل و روال قضایی طلب خواهد شد.

وصول ۳۰۰ گزارش با موضوع تبلیغات زود هنگام

وی ادامه داد: تا امروز پرونده‌ای در مورد تبلیغات زود هنگام نداشته ایم، اما بیش از ۳۰۰گزارش در این زمینه واصل شده است که تذکرات لازم توسط دادستان‌ها در سراسر کشور به کاندیدها، طرافداران و کسانی که له و علیه آن‌ها بوده اند داده شده است تا بستر مناسب برای انتخابات پرشور در یازدهم اسفند ماه فراهم شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه تبلیغات زود هنگام صحنه بی طرفی را بر هم می‌زند، گفت: با دعوت و تذکر به هنگام کاندید‌ها و ستاد‌های آن‌ها تلاش کرده ایم که محیط بی طرفانه را فراهم کنیم و تا زمانی که زمان تبلیغات آغاز نمی‌شود هیچ فردی خارج از ضوابط قانونی کاری نکند که موجب نگرانی  و برهم خوردن صحنه بی طرفی شود.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×