» جامعه » تاکسی‌های برقی؛ کالایی لوکس برای گروهی خاص یا وسیله‌ای برای کاهش مشکلات حمل‌ونقل عمومی؟
جامعه

تاکسی‌های برقی؛ کالایی لوکس برای گروهی خاص یا وسیله‌ای برای کاهش مشکلات حمل‌ونقل عمومی؟

تیر 21, 1403 0

گزارش|

نرخ کرایه تاکسی‌های برقی یکی از موضوعات دارای ابهام است که قرار شده طی روزهای آینده با مشورت شورای اسلامی شهر تهران تعیین شود اما به‌نظر می‌رسد با توجه به برخی از اظهار نظرها رانندگان این نوع از تاکسی می‌توانند تا سقف ۸۰ درصد افزایش نرخ داشته باشند.

خبرگزاری میزان – مهدی چمران، ۷ اسفند ۱۴۰۲ در نشست خبری با اهالی رسانه که با موضوع تبیین بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران برگزار شد در حالی از بودجه مصوب سال ۱۴۰۳ شهر خبر داد که حداقل تحول در یکی از خطوط ناوگان‌های حمل و نقل عمومی را تصور می‌کرد. بودجه‌ای که کمتر از ۱۰ درصد آن به حوزه فرهنگ اختصاص داشت و بیش از  نیمی از آن به تحول، بهسازی، نوسازی و توسعه حمل و نقل شهری اختصاص داده شده بود.

توسعه ناوگان‌های حمل و نقل عمومی و به‌سازی و نوسازی آن در توسعه زندگی شهرنشینی و رسیدن به هوای پاک و آسمان آبی بسیار اثرگذار است و شاید یکی از مهم‌ترین علل اختصاص چنین بودجه‌ای از سوی شورای شهر تهران همین دلیل باشد.

به نظر می‌رسد با چنین توجهی که از سوی شورای شهر تهران به حمل و نقل شهری معطوف شده و همچنین با وجود اظهارات مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران و نهایتا شهردار تهران در سال جاری باید گره از مشکلات حمل و نقل عمومی باز شود.

ورود ۲۷هزار تاکسی برقی به چرخه حمل و نقل عمومی

چندی پیش بیش یک هزار دستگاه تاکسی برقی به ناوگان شهری اضافه شد و در مراسم رونمایی از خودرو‌های برقی مقرر شد ۲۷ هزار تاکسی برقی دیگر نیز تا پایان سال وارد چرخه حمل و نقل عمومی شود و مضاف بر آن ۱۰ هزار ون برقی در مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) نیز به کار گرفته شود.

خودرو‌های برقی می‌توانند تا سقف ۵۰ درصد افزایش کرایه داشته باشند

پس از اضافه شدن این هزار تاکسی برقی به شهر تهران شادی مالکی، سرپرست تاکسیرانی تهران درباره نرخ بها تاکسی‌های برقی اعلام کرد: باتوجه به اینکه تاکسی‌های برقی خودروی لوکس محسوب می‌شوند رانندگان تاکسی می‌توانند تا سقف ۸۰ درصد افزایش نرخ داشته باشند، اما برای رفاه حال شهروندان، اعلام کرده‌ایم رانندگان این دسته از خودرو‌ها می‌توانند تا سقف ۵۰ درصد نسبت به نرخ عادی کرایه یک مسیر، افزایش کرایه داشته باشند.

مالکی درباره زمان دقیق اعلام نرخ کرایه تاکسی‌های برقی به میزان گفت: نرخ کرایه تاکسی‌های برقی طی یک هفته آینده با مشورت شورای اسلامی شهر تهران اعلام می‌شود.

تاکسی جزو وسایل حمل‌ونقل عمومی محسوب نمی‌شود

در همین رابطه مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران به میزان گفت: تاکسی تنها در کشور ما به عنوان حمل و نقل عمومی استفاده می‌شود و در دنیا به عنوان یک وسیله حمل و نقل شخصی محسوب می‌شود و به طور معمول وسایل حمل و نقلی که ظرفیت بالایی دارند به عنوان حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی ضمن اشاره به اینکه تاکسی به ویژه در کشور‌هایی توسعه یافته هرگز به عنوان بخشی از ناوگان حمل و نقل جمعی و عمومی به شمار نمی‌آید، ادامه داد: در این دوره از مدیریت شهری همه توان را به روی تحول و نوسازی ناوگان حمل و نقل گذاشتیم و برای رفاه و آسایش عمومی درصدد افزایش و خرید واگن‌های مترو و اتوبوس هستیم و تعداد بسیاری نیز خریداری شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: به طور کلی اگر تحول در حمل و نقل شهری هنوز احساس نمی‌شود به دلیل بدعهدی تولیدکنندگان داخلی است که سفارش شهرداری را تحویل نداده‌اند چون ظرفیت چنین تولیدی را نداریم. امیداورایم بتوانیم حداقل ۲ هزار دستگاه اتوبوس و هزار دستگاه واگن مترو وارد کنیم.

کرایه تاکسی برقی با تاکسی‌های معمولی متفاوت است

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مورد در گفت‌وگو با میزان بیان کرد: تاکسی‌های برقی هم‌اکنون در سطح شهر در حال فعالیت هستند و نرخ کرایه‌شان با تاکسی‌های معمولی متفاوت است، اما رقم دقیق کرایه تاکسی هنوز در شورای اسلامی شهر تهران بررسی نشده است و پس از بررسی اطلاع‌رسانی می‌شود.

شورای اسلامی شهر تهران نرخ کرایه را تعیین می‌کند

علیرضا زاکانی نیز در این باره در گفت‌وگو با میزان بیان کرد: اقداماتی که انجام می‌دهیم تنها در رابطه با تاکسی نیست و به طور کلی زیر ساخت‌هایمان را متحول می‌کنیم، در حال ۲ برابر کردن ناوگان مترو هستیم و قرارداد هزار و ۱۸۴ واگن مترو را بستیم که بهمن ماه می‌آید، همچنین تا پایان سال بالغ بر ۷ هزار اتوبوس می‌رسد و ۱۰ هزار ون نیز وارد چرخه حمل و نقل عمومی می‌شود.

وی ضمن اشاره به اینکه تمام حمل و نقل عمومی تاکسی نیست، ادامه داد: انقدر در حال قدرتمند کردن حمل ونقل عمومی هستیم که هر کسی تمایل داشت از تاکسی و هر کسی خواست از اتوبوس و مترو استفاده کند.

شهردار تهران درباره نرخ کرایه تاکسی‌های برقی نیز گفت: همه تاکسی‌های برقی و امکاناتی که تهیه می‌کنیم، بر اساس ماده ۱۲ خدمات پسینی دارد و این مسئله را دنبال می‌کنیم که این امکانات برای رانندگان خدمات پیشینی نیز داشته باشد تا با قیمت مناسبی برای رانندگان تمام شود و اگر این اتفاق رخ دهد نوع خدمت متفاوت می‌شود و در نهایت نرخ کرایه‌ها را شورای اسلامی شهر تهران تعیین می‌کند.

انتهای پیام/

 



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×