» قضائی » تامین دوسوم نیروی کار در واحد پرورش طیور با استفاده از مددجویان زندان بجنورد/ کمک به اشتغال مددجویان زندان‌ها کمک به سلامت جامعه است
قضائی

تامین دوسوم نیروی کار در واحد پرورش طیور با استفاده از مددجویان زندان بجنورد/ کمک به اشتغال مددجویان زندان‌ها کمک به سلامت جامعه است

مرداد 2, 1403 0

اشتغال با کاهش نرخ بازگشت پذیری به چرخه جرم سبب افزایش اعتماد به نفس مددجویان شده و آن‌ها را از خمودگی و بی انگیزی رها کرده وکاهش جرم را به ارمغان خواهد آرود از اینرو کمک به اشتغال مددجویان زندان‌ها کمک به سلامت جامعه است.

خبرگزاری میزان-کاهش آسیب‌های حبس، توانمندسازی، خودکفایی و خوداشتغالی زندانیان در حین حبس و پس از آزادی، بازگشت محکومان از چرخه جرم به دامن اجتماع ، بازسازگاری اجتماعی زندانیان، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده، کمک به رفع نیاز‌های مادی و معنوی محکومان و خانواده‌های آنان و کاهش نرخ بازگشت مجدد به زندان و تامین سلامت جامعه از جمله اهداف از اشتغال زندانیان است.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای، به مناسبت ۵ خرداد «روز ملی حمایت از خانواده زندانیان» طی سخنانی در نشست با جمعی از خیّرین حوزه کمک به خانواده زندانیانبستر بازگشت زندانیان به آغوش جامعه را باید فراهم کنیم.

رئیس دستگاه قضا بیان کرد: زندان رفتن یک امر استثنایی است؛ به این معنا که زندان رفتن یک فرد امری خلاف اصل و قاعده است و استثناء محسوب می‌شود؛ انسان‌ها باید آزاد باشند، اما به هر حال مجموعه مسائلی پیش می‌آید که سبب می‌شوند فرد دست به ارتکاب اقداماتی بزند که ناچاراً باید محبوس شود؛ همت ما باید معطوف به آن باشد که این امر استثناء را به حداقل برسانیم.

بستر بازگشت زندانیان به آغوش جامعه را باید فراهم کنیم

رئیس عدلیه تصریح کرد: وقتی فردی به تحمل زندان محکوم می‌شود، ضرورت دارد که در همان ابتدای امر شرایط و بستر‌های بازگشت او به جامعه را فراهم کنیم و این بازگشت باید به گونه‌ای باشد که نه خودِ فرد و نه اطرافیان او و جامعه این احساس را نداشته باشند که با یک هم‌خانواده و یا هم‌شهریِ زندان‌رفته طرف هستند.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: در خودِ محیط زندان باید بستر‌های اصلاح و بازاجتماعی شدن زندانی فراهم باشد؛ نباید عمر زندانی در زندان به بطالت بگذرد؛ محیط زندان باید به‌گونه‌ای باشد که زندانی پس از بازگشت به آغوش جامعه بتواند گلیم خود را از آب بکشد و با فراگیری یک حرفه‌ی آبرومند به یک نیروی کارآمد اجتماعی تبدیل شود.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: باید به گونه‌ای باشد که دغدغه زندانی در محیط زندان، اصلاح و بازاجتماعی شدن باشد؛ اینکه زندانی در داخل ندامتگاه مدام در فکر و دغدغه خانواده خود و تحصیل و اشتغال و آینده فرزندانش باشد، می‌تواند برای او واجد اثرات روحی مخربی باشد؛ اینکه یکی از نزدیکان فردِ زندانی در مراحل گزینش برای استخدام در شغلی اداری، بواسطه نسبت خویشاوندی با آن فردِ زندانی، دچار مشکل شود نیز می‌تواند بر روحیه فرد زندانی و خانواده او اثر سوء برجای گذارد.

در همین رابطه عبدالرحیم گرجی رئیس سازمان زندان های استان خراسان شمالی اشتغال را یکی از راه‌های بازگشت افزاد به جامعه و باز اجتماعی شدن آنها دانست و گفت: از جمله تلاش ها در سازمان زندان ها کمک به مهارت آموزی و اشتغال زندانیان است که به طور مددجویان شاغل در کارگاه‌های داخلی و اعزام به کار به خارج از زندان فعالیت می‌کنند.

اشتغال به کار ۸۲ درصد از زندانیان در خراسان شمالی

رئیس سازمان زندان‌های استان خراسان شمالی در رابطه با اشغال زندانیان گفت:۸۲ درصد زندانیان استان با هدف کمک به معیشت خانواده، فراهم سازی زمینه اشتغال و ایجاد درآمد، به آموزش مهارت در زندان اشتغال دارند.

وی با عنوان اینکه فراهم کردن زمینه کار برای کمک به معیشت خانواده زندانیان از اولویت‌های ما برای حمایت است،گفت: مددجویان در دوره‌های مهارت آموزی اداره کل فنی و حرفه‌ای استان شرکت می‌کنند که گواهی نامه مهارت برای آنان صادر می‌شود.

گرجی در مورد میانگین دریافتی مددجویان در زندان های استان خراسان شمالی گفت: هر زندانی که مشغول کار است بین ۸ تا ۹ میلیون تومان کسب درآمد می‌کند که بخشی از حقوق آنان به حساب خانواده‌های آنها واریز می‌شود.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان خراسان شمالی افزود: اولویت سازمان زندان‌ها در سال جاری استفاده از ظرفیت مولد سازی و بهره برداری از ظرفیت‌های خالی، خارج کردن زندان‌های داخل شهر به خارج از شهر، ایجاد اشتغال پایدار برای مددجویان و استفاده از طرح‌های نیمه آزادی و پابند الکترونیکی است.

مجید جین‌چی مدیر عامل کشتارگاه طیور پرندیس بجنورد نیز در ادامه در گفت‌وگو با میزان گفت: کشتارگاه پرندیس تا پیش از این به صورت نیمه صنعتی و سنتی اداره می‌شد، اما از سال ۸۶به صورت کاملا صنعتی به فعالیت خود ادامه داد.

وی در مورد همکاری این واحد صنعتی با مددجویان زندان بجنورد گفت: در حدود ۵ سال است که با مددجویان زندان بجنورد فعالیت و از این موضوع نیز بسیار راضی هستیم.

مدیر عامل مجموعه طیور پرندیس در ادامه در مورد تعداد نیرو‌های شاغل به کار مددجو در این واحد گفت: بیش از دو سوم نیرو‌های این مجموعه یعنی بیش از ۵۰ نفر از افراد از مددجویان زندان بجنورد هستند.

جین‌چی در مورد میانگین حقوق دریافتی این افراد گفت: با قراردادی که با بنیاد تعاون زندانیان استان منعقد کردیم اکنون میانگین حقوق دریافتی مددجویان شاغل در این واحد ماهانه ۹میلیون تومان است که این مبلغ بسته به نوع فعالیت آن‌ها نیز متغیر است، برای مثال چند نفر از مددجویان تحصیل کرده به عنوان کادر اداری مجموعه با میزان حقوق بیشتر مشغول هستند.

مدیر عامل مجموعه طیور پرندیس در مورد ساعت کاری مددجویان در این واحد گفت: میانگین ساعات کار مددجویان در این کشتارگاه با توجه به حجم کار اکنون روزانه ۶ساعت است.

کمک به اشتغال مددجویان زندان‌ها کمک به سلامت جامعه است

جین‌چی در مورد انگیزه همکاری با مددجویان زندان افزود: ابتدا برای همکاری با مددجویان تردید داشتم، رفته رفته با افزایش تعامل با بنیاد تعاون و رئیس زندان بجنورد بر مشکلات موجود فایق آمده و اکنون بسیار خرسند هستم که با این افراد کار می‌کنم چرا که کمک به اشتغال مددجویان زندان‌ها کمک به سلامت جامعه است.

مهارت آموزی انگیزه مددجویان را برای زندگی سالم افزایش می‌دهد

وی در مورد اینکه اشتغال به مددجویان اعتماد به نفس داده و به آن‌ها می‌فهماند که می‌توانند سالم در اجتماع کار کنند، گفت: اشتغال برای جلوگیری از بازگشت مددجویان به چرخه جرم اثر گذار است و در این میان مهارت آموزی و فراگیری حرفه ای مناسب در دوران حبس می‌تواند انگیزه افراد را برای زندگی سالم افرایش دهد.

جین‌چی گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی و مهارت افزایی، دعوت از افراد موفق استان در حوزه‌های اقتصادی و کسب و کار برای سخنرانی در زندان‌ها می‌تواند انگیزه مددجویان را دو چندان کند و آن‌ها را از خمودگی و افسردگی رها کرده و تلاش و پشتکار برای تامین معیشت با نان حلال را به آنها بیاموزد.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×