امروز : پنج شنبه, ۲۲ خرداد , ۱۴۰۴
- زندگی با آیهها؛ تفسیر آیات سوره مبارکه حج
- بسیج دانشجویی: حادثه اخیر حاصل بی کفایتی مسئولین و روسای دانشگاه تهران است
- بارش یک متر برف در ارتفاعات این استان
- مدیریت بحران خراسان جنوبی: همه معدنکارانی که در معدن گرفتار هستند جزو فوت شدگان محسوب میشوند
- تعطیلی مدارس ابتدایی استان همدان
- دستورالعمل جذب ویژه طلاب داوطلب تصدی منصب قضا
- مسئولان قضایی آذربایجان شرقی به ۱۰۰ پرونده رسیدگی کردند
- این مارها نمردهاند؛ فریب نخورید!/ عکس
- امکان انتقال جسد جمشید شارمهد به آلمان وجود دارد
باز شدن قفل ۲۰ ساله خط ریلی شلمچه-بصره/ برندهشدن یک شرکت اسپانیایی در مناقصه
به گزارش اکوایران، سید مصطفی داودی درباره خط ریلی شلمچه-بصره گفت: موقعیت ژئوپولیتیک ایران میتواند افق جدیدی برای حمل و نقل میان ایران و عراق ایجاد کند. او افزود که ایران از نظر ترانزیتی در خاورمیانه موقعیت برجستهای دارد و تکمیل این خط میتواند به بهرهبرداری از این ظرفیتها کمک کند. داودی در گفتوگو با ایرنا یادآور […]

به گزارش اکوایران، سید مصطفی داودی درباره خط ریلی شلمچه-بصره گفت: موقعیت ژئوپولیتیک ایران میتواند افق جدیدی برای حمل و نقل میان ایران و عراق ایجاد کند.
او افزود که ایران از نظر ترانزیتی در خاورمیانه موقعیت برجستهای دارد و تکمیل این خط میتواند به بهرهبرداری از این ظرفیتها کمک کند.
داودی در گفتوگو با ایرنا یادآور شد که مشکلات مختلف باعث شده بود اجرای این پروژه بیش از ۲۰ سال به طول بیانجامد. اما پس از مذاکرات مختلف میان مسئولان دو کشور و سفرهای متعددی از جمله سفر رئیسجمهور ایران به عراق، اکنون موانع حقوقی پروژه برطرف شده و کار به مرحله اجرایی رسیده است.
حضور یک شرکت اسپانیایی
او افزود: در ورودی شهر بصره، رودخانه اروند (شط العرب) قرار دارد و برای عبور ریل از آن باید پلی ویژه ساخته شود که علاوه بر قابلیت عبور قطار، دارای دهنه بازشو برای تردد کشتیها باشد. با توجه به توانمندی مهندسان ایرانی، طرف عراقی درخواست کرده تا این پل توسط ایران احداث شود.
او همچنین از برنده شدن یک شرکت اسپانیایی در مناقصه ساخت خط ریلی شلمچه-بصره توسط طرف عراقی خبر داد و تأکید کرد که ایران امروز در تمامی مراحل طراحی، احداث، نظارت و بهرهبرداری پروژههای ریلی خودکفا است و توانایی تولید تجهیزات و قطعات مورد نیاز را دارد.
داودی ادامه داد: عرض خطوط ریلی در عراق مطابق با استانداردهای اتحادیه بینالمللی راهآهن (UIC) است و بنابراین قطارهای ایرانی قادر به حرکت در عراق و بالعکس خواهند بود.
پیشبینی سرمایهگذاری مشترک ۲۰ میلیارد دلاری
به گفته او، تجارت ایران با عراق از سال ۲۰۰۳ آغاز شده و سهم عراق از کل صادرات ایران ۴.۵ میلیارد دلار معادل ۲۱ درصد است و صادرات به این کشور ۲۷ درصد رشد داشته است.
او افزود: کالاهای صادراتی شامل گاز طبیعی، شمش فولاد، لوازم خانگی، سیبزمینی، گوجهفرنگی و کولرهای آبی است. با این حال، تراز تجاری ایران با عراق نامناسب است زیرا واردات از عراق بسیار کم است و عمده صادرات این کشور به ایران نفت خام است.
سنجابی شیرازی، دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق، نیز از هدفگذاری برای سرمایهگذاری مشترک ۲۰ میلیارد دلاری خبر داد و افزود: برای تحقق این هدف باید سالانه ۱۰ میلیارد دلار ارز از عراق وارد کنیم و میتوان از ارزهای غیر دلار مانند یورو و دینار استفاده کرد.
او همچنین گفته بود که درخواست ایران از سفر رئیسجمهوری به عراق، رایزنی برای تسویه مطالبات از طریق ارزهای مختلف است.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.