امروز : جمعه, ۲۳ خرداد , ۱۴۰۴
- تشکیل کمیته کاری اتاق های ایران و امارات در حوزه صادرات مجدد
- اعتراف زاکانی درباره آلودگی هوای تهران
- یک کشته و ۵ مصدوم در انفجار مواد محترقه در سلماس
- همدلی مرزنشین و مرزبان؛ سدی نفوذناپذیر در برابر دشمن
- مدارس ابتدایی این شهرستان تعطیل شد
- افزایش ۷ درصدی تولید گندله آهن شرکتهای بزرگ
- فایننشال تایمز: تلآویو در پی تمدید مرحله اول آتشبس است
- آیفون شکست خورد/ هواوی برنده شد
- اسرائیل به دروغگویی ترور فرمانده گردان «بیت حانون» اعتراف کرد
بازسازی ناوگان حملونقل با اسقاط اتوبوس و کامیون
فرآیند اسقاط اتوبوس، مشابه دیگر وسایل نقلیه سنگین مانند کامیونها، تأثیر مستقیمی بر کاهش هزینههای اضافی مالکان و افزایش آسایش مسافران دارد.

فرآیند اسقاط اتوبوس، مشابه دیگر وسایل نقلیه سنگین مانند کامیونها، تأثیر مستقیمی بر کاهش هزینههای اضافی مالکان و افزایش آسایش مسافران دارد. با توجه به نقش کلیدی اتوبوس در سیستم حملونقل عمومی، بررسی شرایط فروش و قیمتگذاری اتوبوسهای فرسوده اهمیت ویژهای دارد.
مراحل ثبتنام برای اسقاط اتوبوس
متقاضیان اسقاط ابتدا باید به سامانه اینترنتی پایگاه نوسازی ناوگان فرسوده مراجعه کرده و فرمهای اولیه را تکمیل کنند. پس از ثبت اطلاعات، لازم است مالک وسیله نقلیه به یکی از مراکز مجاز بازیافت خودرو مراجعه کرده و با ارائه مدارک موردنیاز، فرآیند اسقاط را به صورت حضوری دنبال کند.
ارزیابی ارزش اتوبوس اسقاطی در این مراکز و پس از ثبت نام در سایت خودرو فرسوده ، بر اساس سال تولید و مدل آن انجام میشود و مبلغ نهایی نیز با توجه به این عوامل تعیین میگردد.
نحوه فروش اتوبوس اسقاطی
طبق اعلام معاون حملونقل شهرداری تهران، تا کنون بیش از ۱۴۹۸ دستگاه اتوبوس نو جایگزین اتوبوسهای فرسوده شدهاند؛ این در حالی است که در دوره گذشته تنها ۱۳۰ دستگاه نوسازی شده بود. آمارها نشان از رشد قابل توجه در این حوزه دارند و بر اساس اظهارات محسن هرمزی، قراردادهایی برای خرید هزاران دستگاه اتوبوس جدید، شامل ۳۰۴۰ اتوبوس داخلی و ۲۵۰۰ دستگاه برقی وارداتی منعقد شده است.
مراکز اسقاط شهری و بینشهری، امکان تحویل انواع مختلفی از اتوبوسها، از جمله مدلهای دو طبقه را نیز فراهم کردهاند. پس از بررسی، تعداد گواهی اسقاط مرتبط با هر وسیله نقلیه صادر شده و مالک، مبلغی به ازای گواهیها و لاشه اتوبوس دریافت میکند.
آیا امکان دریافت تسهیلات وجود دارد؟
بر اساس گفتههای حمیدرضا شهرکی، معاون سازمان راهداری، همکاریهایی با صندوق کارآفرینی امید برای ارائه تسهیلات نوسازی به دارندگان اتوبوسهای فرسوده شکل گرفته است. در این طرح، ۶۰ درصد هزینه نوسازی از طریق وام با نرخ سود ۹ درصد تأمین میشود و ۴۰ درصد دیگر بر عهده مالک است.
برای اتوبوسهای مسافربری و بینشهری، سهم وام به ۷۰ درصد افزایش یافته و تنها ۳۰ درصد هزینه باید توسط متقاضی پرداخت شود. این تسهیلات شامل اتوبوسهای تولید داخل و وارداتی خواهد بود.
قیمتگذاری اتوبوسهای فرسوده
بهای اتوبوسهایی که قرار است اسقاط شوند، بر اساس تعداد گواهی اسقاطی که به آنها تعلق میگیرد مشخص میشود. عوامل موثر در تعیین تعداد گواهیها، شامل نوع کاربری (شهری یا بینشهری)، سال تولید و وضعیت فنی اتوبوس است. هرچه مدل قدیمیتر یا شرایط فنی ضعیفتر باشد، ارزش اسقاط کاهش مییابد.
چرا اسقاط اتوبوس اهمیت دارد؟
اسقاط وسایل نقلیه سنگین مانند اتوبوس مزایای متعددی دارد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کاهش مصرف سوخت
- بهبود کیفیت هوای شهری و کاهش آلایندهها
- ارتقای زیبایی بصری معابر و جادهها
- کاهش احتمال بروز حوادث ناشی از نقص فنی
- صرفهجویی در هزینههای تعمیر و نگهداری
مراکز معتبر برای اسقاط اتوبوس
پس از ثبتنام در سامانه نوسازی، مالکان میتوانند با مراجعه به مراکز مجاز اسقاط در سراسر کشور، اتوبوسهای خود را تحویل دهند. این مراکز در شهرهای مختلف فعال هستند اما به دلیل محدودیتهای ایجاد شده پس از ممنوعیت واردات خودرو در سال ۱۳۹۷، بسیاری از آنها فعالیت خود را متوقف کردهاند و در حال حاضر تنها حدود یکچهارم مراکز در حال ارائه خدماتاند.
چگونه برای اسقاط کامیون فرسوده اقدام کنیم؟
برای اسقاط کامیون فرسوده دو مسیر پیش روی شماست:
۱. طرح نقدی اسقاط
اگر کامیون شما شرایط لازم برای اسقاط را دارد، مراحل زیر را طی کنید:
- وارد سامانه «خودرو فرسوده» شوید و ثبتنام کنید.
- پس از تأیید، مجاز به انتخاب یکی از مراکز اسقاط خواهید بود.
- کامیون شما توسط کارشناسان آن مرکز بررسی فنی میشود.
- تعداد گواهی اسقاط مورد نیاز صادر میگردد.
- هزینه گواهی به شما پرداخت میشود و لاشه خودرو تحویل گرفته میشود.
۲. طرح جایگزینی کامیون فرسوده با نو
اگر قصد دارید کامیون فرسودهتان را با یک خودروی نو جایگزین کنید:
- در طرح اعلامشده از سوی شرکت خودروساز (مانند ایرانخودرو یا سایپا) ثبتنام کنید.
- پس از دریافت پیامک تایید از شرکت خودروساز، به یکی از مراکز اسقاط مراجعه نمایید.
- با تحویل کامیون فرسوده و دریافت گواهی اسقاط، میتوانید برای دریافت خودروی جدید اقدام کنید.
سن فرسودگی کامیون چقدر است؟
بر اساس قوانین موجود:
- کامیونها تا ۲۵ سالگی در صورت داشتن سلامت فنی اجازه فعالیت دارند.
- پس از این سن، باید اسقاط شوند.
همچنین، اگر کامیونی بیش از ۱۰ سال سن دارد و دو بار پیاپی در آزمون معاینه فنی مردود شده باشد، میتواند در فرآیند اسقاط ثبتنام شود، حتی اگر هنوز به سن فرسودگی نرسیده باشد.
چرا اسقاط کامیون مهم است؟
- کاهش آلودگی هوا و صدا
- مصرف بهینه سوخت
- افزایش ایمنی جادهای
- کاهش هزینههای تکراری تعمیرات
چگونه تسهیلات اسقاط ماشینهای سنگین را دریافت کنیم؟
در راستای نوسازی ناوگان حملونقل، طرح اسقاط ماشینهای سنگین فرسوده با ارائه تسهیلات مالی ویژه در حال اجراست. در این طرح، مالکان خودروهای سنگین فرسوده میتوانند با تحویل خودروی خود، از وامهای کمبهره و تخفیفهای مالی بهرهمند شده و صاحب خودرویی نو شوند.
مزایای دریافت تسهیلات در طرح اسقاط
- امکان جایگزینی کامیون یا کشنده فرسوده با خودروی نو
- بهرهمندی از تسهیلات بانکی با نرخ سود کم
- بهبود عملکرد خودرو، کاهش هزینههای تعمیر و صرفهجویی در مصرف سوخت
- کمک به کاهش آلایندههای زیستمحیطی و افزایش ایمنی جادهها
سهم دولت در کاهش سود تسهیلات
برای کاهش فشار مالی بر متقاضیان، سازمان راهداری نیمی از نرخ سود تسهیلات را پرداخت میکند. به این معنا که:
نرخ سود تسهیلات: ۱۸ درصد
سهم پرداختی متقاضی: ۹ درصد
سهم پرداختی سازمان راهداری: ۹ درصد
چگونه اقدام کنیم؟
۱. ثبتنام در طرح جایگزینی خودرو سنگین
۲. مراجعه به مرکز اسقاط برای تحویل خودروی فرسوده و دریافت گواهی اسقاط
3. ارائه گواهی به خودروساز طرف قرارداد و دریافت تسهیلات
4. دریافت خودروی نو با شرایط مالی ویژه
جمعبندی
در مسیر اسقاط و نوسازی اتوبوسهای فرسوده، ممکن است سوالات متعددی برای مالکان پیش بیاید. توصیه میشود جهت جلوگیری از هرگونه سردرگمی، با کارشناسان مجرب در مراکز معتبر مشورت نمایید.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.