» جامعه » اضطراب و افسردگی شایع‌ترین اختلالات روانی در کشور است/ تغییر شکل و شدت بیماری‌ها پس از کرونا
جامعه

اضطراب و افسردگی شایع‌ترین اختلالات روانی در کشور است/ تغییر شکل و شدت بیماری‌ها پس از کرونا

تیر 27, 1403 0

گفت‌وگو|

یک روانپزشک ضمن اشاره به اینکه اختلالات اضطرابی و اختلالات افسردگی با دامنه شیوع بین ۱۵ تا ۲۵ درصد شایع‌ترین اختالات روانپزشکی در کشور هستند، گفت: شکل و شدت اختلالات روانپزشکی پس از کرونا تغییر کرده است.

رضا دانشمند در گفت‌وگو با میزان درباره شایع‌ترین اختلالات روانی در ایران، گفت: در رابطه با اختلالات روانپزشکی در کشور ما مطالعات مختلفی انجام شده و به نظر می‌رسد آمار بروز و شیوع اختلالات روانی در ایران تفاوت چشمگیری با سایر کشور‌های جهان ندارد.

این روانپزشک، اظهار کرد: در مطالعات داخل کشور نشان داده شده است که اختلالات اضطرابی و اختلالات افسردگی با دامنه شیوع بین ۱۵ تا ۲۵ درصد شایع‌ترین اختالات روانپزشکی در کشور هستند.

وی ضمن اشاره به اینکه همچنین اختلالاتی نظیر مصرف مواد مخدر و وسواس نیز شیوع قابل توجهی دارد، افزود: طبق مطالعات انجام شده اختلالات روانپزشکی نظیر اضطراب در دوران شیوع بیماری کرونا در همه دنیا از جمله ایران افزایش پیدا کرد و ممکن است تغییراتی در این شیوع بر اساس سن، جنس و سطوح اجتماعی و اقتصادی متفاوت نسبت به شرایط عادی شیوع این بیماری‌ها دیده شود.

این روانپزشک با بیان اینکه زندگی ما به ۲ دوره پیش و پس از کرونا تقسیم می‌شود، افزود: افرادی که به هر شکل در معرض بیماری بودند از جمله اینکه خودشان یا نزدیکانشان مبتلا شدند و از همه بیشتر کادر درمان که به طور مستقیم در معرض این بیماری بودند، تجربه آسیب روانی بزرگی را پشت سر گذاشتند که ممکن است اختلالات مرتبط با آسیب و تروما را برای این افراد به همراه داشته و اثراتی بر سلامت روان آنها گذاشته باشد.

این متخصص اعصاب و روان، بیان کرد: شاید شیوع کلی اختلالات روانپزشکی پس از کرونا تغییر چندانی نداشته باشد، اما شکل و شدت بیماری‌ها به ویژه در گروه‌های سنی، جنسی و شغلی متفاوت تغییراتی داشته است.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×