» قضائی » ارجاع پرونده رژیم صهیونیستی به دیوان کیفری بین‌المللی
قضائی

ارجاع پرونده رژیم صهیونیستی به دیوان کیفری بین‌المللی

بهمن 4, 1402 0

مکزیک و شیلی پس از شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان دادگستری بین‌المللی، خواستار بررسی جنایت‌های این رژیم از سوی دیوان کیفری بین‌المللی شدند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دو کشور مکزیک و شیلی با ارجاع به دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) درباره جنایات جنگی پس از چند ماه جنگ غزه، نگرانی فزاینده خود را درباره «تشدید خشونت» رژیم صهیونیستی ابراز کردند.

این دو کشور، روز پنجشنبه گذشته پرونده‌ای را درباره رژیم صهیونیستی به دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) ارسال کردند و از این دادگاه بین‌المللی خواستند درباره جنایات مرتکب شده علیه فلسطینیان تحقیق کند.

وزارت خارجه مکزیک دیوان کیفری بین‌المللی را به‌عنوان نهادی ایده‌آل برای بررسی درگیری‌های جاری در فلسطین تأیید کرد و از این دادگاه به عنوان مناسب‌ترین نهاد برای احراز مسئولیت کیفری احتمالی برای هر مجرمی نام برد.

در بیانیه مکزیک و شیلی آمده است: اقدام مکزیک و شیلی به دنبال نگرانی فزاینده در تشدید خشونت‌ها، به‌ویژه علیه اهداف غیرنظامی و ادامه ارتکاب جنایات تحت صلاحیت دادگاه، به‌ویژه از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و خصومت‌های متعاقب آن در غزه صورت می‌گیرد.

این درخواست مکزیک و شیلی به «گزارش‌های متعدد سازمان ملل» اشاره دارد که موارد مختلفی از خشونت را که ممکن است جرایمی در صلاحیت دیوان بین‌المللی کیفری تحت اساسنامه رم باشد، مستند کرده است.

علاوه بر این، مکزیک تاکید کرده که فلسطین نمی‌تواند جنایات احتمالی ارتکاب یافته در قلمرو خود یا اتباعش را به دلیل فروپاشی تقریبا کامل زیرساخت‌های عدالت ملی خود تحقیق یا پیگرد قانونی کند.

مکزیک گفته که مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین می‌تواند با ارجاع پرونده به دیوان بین‌المللی کیفری و در عین حال تایید راه حل دو دولتی به سمت یک راه حل مسالمت‌آمیز هدایت شود.

این کشور بر تعهد خود به عدالت بین‌المللی، جلوگیری از نسل‌کشی و سایر جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت تاکید می‌کند، همچنین معتقد است که این اقدامات مبتنی بر حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات، می‌تواند فضا را برای آتش‌بس فوری باز کند و به هموار کردن راه برای صلح پایدار در منطقه براساس راه حل دو دولتی کمک کند.

دیوان کیفری بین‌المللی یک نهاد قضایی مستقل از سازمان ملل است و در سال ۲۰۰۲ تحت اسانامه رم تأسیس شد که به بررسی جنایات بین‌المللی مانند نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی می‌پردازد.

رژیم صهیونیستی عضوی از این دادگاه مستقر در لاهه نیست و صلاحیت آن را به رسمیت نمی‌شناسد، اما دادستان دیوان کیفری بین‌المللی تاکید کرده که این دادگاه صلاحیت رسیدگی به جنایات جنگی در غزه را دارد.

وزیر خارجه شیلی نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: شیلی از تحقیق در مورد هر جنایت جنگی احتمالی حمایت می‌کند.

تصمیم مکزیک و شیلی برای ارجاع پرونده جنایت‌های رژیم صهیونیستی به دیوان کیفری بین‌المللی پس از آن صورت می‌گیرد که آفریقای جنوبی ماه دسامبر گذشته شکایتی را علیه این رژیم در دیوان دادگستری بین‌المللی تنظیم کرده و هفته گذشته جلسات استماع رسیدگی به این شکایت در لاهه با حضور تیم‌های حقوقی آفریقای جنوبی و رژیم صهیونیستی برگزار شد.


درخواست قانونگذاران برزیلی برای پایان دادن به توافق‌ها با رژیم صهیونیستی:

پادر ژوآئو، معاون وزیر خارجه و تعدادی از قانونگذاران مکزیک از مائورو ویرا، وزیر خارجه این کشور خواسته‌اند تا در جهت توقف نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در غزه و لغو کلیه توافقات با این رژیم اشغالگر، به ویژه قرارداد‌های نظامی، تلاش کند.

«ویرا» نامه‌ای به امضای ۶۰ نماینده پارلمان دریافت کرده که در آن از لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل خواسته شده است تا گام‌های سخت‌گیرانه‌تری برای مقابله با نسل‌کشی که رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین اجرا می‌کند، اتخاذ کرده و با قدرت برای پایان دادن به اشغالگری و آپارتاید این رژیم حرکت کند.

علاوه بر این، نمایندگان برزیل از دولت این کشور خواسته‌اند تا توافقنامه همکاری نظامی با رژیم صهیونیستی در زمینه‌هایی مانند فناوری، دفاع، امنیت عمومی، هوانوردی غیرنظامی، امنیت سایبری و بهداشت را لغو کند.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×