» قضائی » اجرای مأموریت‌های سال ۱۴۰۲ عامل خدمت‌رسانی هدفمند به مردم است
قضائی

اجرای مأموریت‌های سال ۱۴۰۲ عامل خدمت‌رسانی هدفمند به مردم است

بهمن 14, 1402 0

رئیس کل دادگستر‌ی استان سمنان اهتمام به تکمیل و اجرای مأموریت‌های باقی مانده سال جاری را عامل خدمت‌رسانی بی منت و در خور شأن به مردم عنوان کرده است.

خبرگزاری میزان – پنجمین نشست مسئولان قضایی با رئیس کل دادگستر‌ی استان سمنان در سالن شهدای هفتم تیر دادگستری کل استان در حالی برگزار شد که محمد جعفر عبدالهی اهتمام به تکمیل و اجرای مأموریت‌های باقی مانده سال جاری را عامل خدمت رسانی بی منت و در خور شأن به مردم عنوان کرده است.

محمد جعفر عبدالهی با برشمردن فضیلت‌های ماه رجب گفت: درگاه باری تعالی استقبال می‌کند از بندگانی که لحظات این ماه مبارک را غنیمت می‌شمارند و با آرزوی مغفرت، عزم جدی در جهت جلب رضایت الهی دارند.

وی افزود:هر چه عیار بندگی بیشتر باشد، میزان و فرصت خدمت به مخلوقین افزایش می‌یابد. به عبارتی خداوند منان به دنبال افزایش قدر و منزلت انسان‌ها است و پاداشی جز تقرب را لایق و شایسته نمی‌داند.

رئیس کل دادگستری استان سمنان با اشاره به اولویت‌های مدِّ نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی در انتخابات، پیرامون اجرای چهار اصل؛ مشارکت، امنیت، رقابت و سلامت گفت: هر آنچه مانع تحقق این مأموریت‌ها شود باید از بین برود. انتخابات نماد استقلال و عزت کشور است و نباید بروز رفتار‌های غیر قانونی باعث خدشه دار شدن به صلابت کشور شود. 

عبدالهی در ادامه تاکید کرد: علاوه بر اینکه آمادگی لازم برای برگزاری انتخاباتی پرشور ضروری است؛ بایستی افزایش مشارکت مردم را به روش‌های قانونی به منصه ظهور رساند.

ساماندهی پارکینگ‌های نگهداری وسایل نقلیه و کالا‌های انبار‌های اموال تملیکی سراسر استان سمنان

رئیس کل دادگستری استان سمنان افزود: وسایل نقلیه بسیار زیادی در این پارکینگ‌ها نگهداری می‌شود ابتدا، طبق دستور العمل ساماندهی وسایل نقلیه ابلاغی ریاست قوه قضاییه ورود کرده و با استخراج و اطمینان از وضعیت وسایل نقلیه‌ی موجود اقدام، در صورت عدم شناسایی مالک یا احراز اعراض، لیست کامل وسایل نقلیه را همراه مشخصات دقیق اعم از؛ شماره تنه، موتور، شاسی، پلاک انتظامی ضمن حصول اطمینان از موجود بودن موتورسیکلت و اتومبیل در پارکینگ، عدم صدور حکم سابق به رفع توقیف یا ضبط نزد دادگاه اصل ۴۹ قانون اساسی ارسال دارند.

وی اضافه کرد: دادستان‌های مرکز استان و شاهرود مجدداً از پارکینگ‌های جمع آوری و فروش اموال تملیکی بازدید کرده و چنانچه کالای رسوبی و با مدت زمان نگهداری زیادی وجود دارد به سرعت تعیین تکلیف و عوائد حاصله به سَمت کمک به چرخه اقتصادی کشور هدایت شود.

تعییت تکلیف پرونده‌های مسن، معوق و موسوم به بلااقدام و کثیر‌الشاکی

رئیس کل دادگستری استان سمنان مبتکرانه پرونده‌هایی که پس از سه دوره تجدید وقت، دارای تصمیم گیری مثمر ثمر نبوده را «بلااقدام» نامید و گفت: پرونده‌هایی که دارای سابقه ثبت بیشتری و بلااقدام است در اولویت تعیین تکلیف قانونی قرار دارند. شعب قضایی مشمول، نسبت به استیفای حقوق قانونی مراجعین اهتمام لازم را به کار بسته و از معطل گذاشتن حقوق اصحاب پرونده خودداری و تسریع توأم با اتقان را در رسیدگی مدنظر قرار دهند.

رئیس قوه قضاییه نسبت به تعیین تکلیف قانونی این قبیل پرونده‌ها تاکید دارد. زیرا با ورود قانونی و به موقع مراجع قضایی، عدالت با سرعت بیشتری اِعمال و در نهایت رضایت و اعتماد عمومی افزایش می‌یابد.

اجرای مأموریت‌های سند تحول و تعالی و برنامه عملیاتی چراغ راه خدمت هدفمند به مراجعین است

عبدالهی افزود: سند تحول و تعالی قضایی تدوین شده است تا ارائه خدمات قضایی سودمند به آحاد جامعه رنگ و بوی اثر بخشی بگیرد و با ترسیم اولویت‌ها بتوان خدمتی در خور شأن به مردم ارائه کرد. قطعاً عدم اجرای برنامه‌ها برای اشخاص مسئول موجبات پاسخگویی در مراجع قانونی را فراهم می‌آورد.

نتایج بازدید از حوزه‌های قضایی لازم الاجرا است

رئیس کل دادگستری استان سمنان تصریح کرد: بازدید از مراجع قضایی انجام می‌شود تا با شناسایی نقاط ضعف از آشفتگی، نامرتبی و بی نظمی در شعب خودداری و بتوان در ارائه خدمات قضایی به مراجعین، همراه با سرعت و دقت لازم و البته کیفیت عمل کرد.

وی بیان کرد: متاسفانه در برخی از مراجع قضایی دیده شده است وضعیت ارائه خدمات قانونی با چالش‌هایی از قبیل؛ عدم برخورد مناسب با مراجعین، پاسخگویی غیر حرفه‌ای و معطل ماندن غیر موجه اصحاب پرونده مواجه است. نباید نسبت به مطالبات قانونی مردم بی توجه بود و بدون پاسخ مناسب و اقناع کننده رفتار کرد.

موضوع احقاق حقوق عامه با جدیت پیگیری شود

عبدالهی تاکید کرد: احقاق حقوق مسلم مردم امری است که باید دائماً و به صورت اثر بخش برای کشف آن گام برداشت تا از بروز ناهنجاری در جامعه جلوگیری شود. حضور مسئولان قضایی در بین اقشار مختلف مردم در اماکن مختلف باعث؛ احصاء عینی و اطلاع از مشکلات و رفع قانونی مطالبات خواهد شد.

افزایش نرخ رسیدگی و کاهش گردش پرونده‌ها در مراجع قضایی 

رئیس کل دادگستری استان سمنان خاطر نشان کرد: شعب قضایی در ارسال پرونده به مراجع بعدی دقت نظر لازم را مصروف کرده و از رفت و برگشت پرونده‌ها خودداری به عمل آورند. 

وی افزود: دفاتر شعب موظف اند؛ قبل از ارسال پرونده‌ها نزد دفترکل و دفاتر موصوف در حین ارسال به دفتر کل محاکم تجدید نظر، نقائص را برطرف کنند. این امر از رفت و برگشت پرونده و طولانی شدن میانگین زمان رسیدگی جلوگیری می‌کند و تعیین اوقات به میزان مقرر در برنامه عملیاتی و اتخاذ تصمیم به موقع پرونده‌ها سبب تسریع در خدمت رسانی به مردم، جلب اعتماد آنان می‌شود.

محکمه صلح در استان سمنان راه اندازی خواهد شد

رئیس کل دادگستری استان سمنان با اشاره به افتتاح دادگاه‌های صلح در استان گفت: با ساز و کار‌هایی که پیش بینی شده است و به موجب قانون جدید شورا‌های حل اختلاف؛ محکمه صلح در آینده نزدیک در استان سمنان تأسیس و شورا‌های حل اختلاف به هدف اصلی خود که همان صلح و سازش بوده بیشتر معطوف می‌شوند. 

عبدالهی در ادامه گفت: چارت تشکیلات محاکم فوق الذکر و نیروی انسانی اعم از قضایی و اداری تهیه و برآورده شده است، بخشی از شعب از تبدیل شعب حقوقی به محکمه صلح و بخشی دیگر ایجاد خواهد شد که نیازمند همراهی رؤسا و دادستان‌ها است.

کارگزاران تمامی دستگاه‌های استان سمنان به سَمت ارائه خدمات اُمید آفرین حرکت کنند

رئیس کل دادگستری استان سمنان بابیان اینکه تمامی ارکان نظام به یکدیگر وابسته هستند و ارائه خدمات صحیح و قانونی امید آفرین است گفت: کارگزاران تمامی دستگاه‌های استان سمنان با خودداری از رفتار‌های غیر قانونی نسبت به افزایش اعتماد و دعوت به مشارکت مردم در برگزاری انتخابات با شور و شکوه حرکت کرده تا بار دیگر موجبات سر افکندگی روز افزون استکبار جهانی حاصل شود.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×