» قضائی » ۴۲۱ پرونده با انجام روند صلح و سازش در استان گلستان به دادگاه‌ها ارجاع نشدند
قضائی

۴۲۱ پرونده با انجام روند صلح و سازش در استان گلستان به دادگاه‌ها ارجاع نشدند

مرداد 2, 1403 0

گزارش|

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان گلستان با بیان اینکه ۴۲۱ پرونده با انجام روند صلح و سازش به دادگاه‌ها راه نیافتند، گفت: برای امسال، برگزاری همایش چهره ماندگار صلح و شناسایی چهره‌های برتر صلح و سازش در استان را در نظر گرفتیم.

خبرگزاری میزان– حدود ۲۲ سال پیش، درست از سال ۱۳۸۱ شورا‌های حل اختلاف در کشور با هدف حل اختلافات و دعاوی مردم و ایجاد صلح و سازش بین آنان و جلوگیری از ورود پرونده‌ها به محاکم‌قضایی تشکیل شد. 

تشکیل این شورا‌ها، ایده و ابتکاری مناسب و به‌جا بود و در طول سال‌های فعالیت خود توانست، کمک شایانی به دستگاه قضایی داشته باشد. 

بیشتر بخوانید: 

معاون قضایی رئیس کل دادگستری کردستان: سال گذشت ۱۲ پرونده قصاص به صلح و سازش رسیده است

در طول این ۲۲ سال، شورا‌های حل اختلاف اقدامات درخور و شایسته‌ای داشته‌اند؛ تا چند سال قبل در هر محله، مسجد و یا منطقه‌ای شورا‌های حل اختلاف دایر بودند، اما با گذشت زمان این شورا‌ها قانونمندتر و کوچک‌تر شدند. 

در سال ۱۳۹۴ و در قانون برنامه پنجم توسعه، قانون موقتی برای فعالیت شورا‌ها تدوین شد و در سال ۱۴۰۲ نیز قانون دائمی فعالیت شورای حل اختلاف تصویب و در هفتم مهرماه امسال لازم‌الاجرا شد. 

دست‌گیری شوراهای حل اختلاف از قوه قضاییه/۴۲۱ پرونده با انجام روند صلح و سازش در استان گلستان به دادگاه‌ها راه نیافتند

درباره موفقیت شورا‌های حل اختلاف و دستگیری‌شان از دستگاه قضایی همین بس که، تعداد ۵ میلیون و ۵۲۸ هزار و ۳۰۸ پرونده در سراسر کشور در شورا‌های حل اختلاف مختومه شده‌اند. لازم به ذکر است که این تعداد پرونده معمولاً حدود دو سوم پرونده‌های قابل سازش را شامل می‌شوند. 

اما حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا (۲۶ مردادماه سال گذشته) پس از شرکت در جلسه رسیدگی به پرونده کثیرالشاکی «مجتمع تجاری زرین گرگان» که به استیفای حقوقی حدود ۱۸۰ نفر از مردم بدون تشکیل پرونده قضایی انجامید، اظهار کرد: خیر و برکاتی که در مصالحه و به صلح و سازش کشاندن دعاوی مستتر است، شاید در احکام قضایی وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: 

یک پرونده ۹۷۰ میلیون تومانی در قالب «پویش به عشق امام حسین (ع) می‌بخشم» در اردبیل با سازش مختومه شد

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: با صلح و سازش رساندن دعاوی، بسیاری از تبعات و پیامد‌هایی که ممکن است در اثر تشکیل پرونده و اجرای احکام حادث شود، از بین می‌روند و رضایت طرفین حاصل می‌شود.

قاضی‌القضات، استان گلستان را از استان‌های پیشتاز در حوزه به صلح و سازش کشاندن دعاوی، قبل از تشکیل پرونده‌های قضایی معرفی کرد و گفت: این امر ناشی از اهتمام و انگیزه مقامات قضایی استان است که جای تقدیر دارد.

۴۲۱ پرونده با انجام روند صلح و سازش در استان گلستان به دادگاه‌ها ارجاع نشدند

خوشبختانه مطابق اظهارات رئیس دستگاه قضا درباره امر صلح و سازش در گلستان، مجموعه قضایی و شورا‌های حل اختلاف این استان با توجه به وسعت و تنوع قومیتی که در آن وجود دارد، توانسته در این راستا موفق عمل کرده و از حجم پرونده‌ها به محاکم بکاهد.

فعالیت ۳۹ هیئت صلح در مساجد استان گلستان

احمد جعفری، معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورا‌های حل اختلاف گلستان در گفت‌گو با میزان، درباره تعداد صلح یاران مساجد در استان گلستان اظهار کرد: ۳۹ هیئت صلح در مساجد و ۱۲۴ صلح‌یار مساجد در سطح استان داریم. 

وی با اشاره به کمک صلح یاران مساجد به حل اختلافات نیز گفت: حضور صلح‌یاران باعث حل و فصل مشکلات ودعاوی در مرحله ابتدایی در خود محلات شده است. 

جعفری با اشاره به اقدامات ابتکاری که در زمینه صلح و اشتی در سطح استان گلستان انجام شده است، عنوان کرد: ساخت ِالمان صلح ونصب در مقابل دادگستری مرکز استان، استفاده از ظرفیت ورزشکاران و چهره‌های برجسته استانی در هیئت‌های صلح، درج لوگوی ستادصبر وشعار «من می‌بخشم، صلح بخشایش رضایت» روی لباس تیم ملی فوتسال دختران شهرستان آزادشهر جهت شرکت در مسابقات کشوری، برگزاری جشنواره ملی قصه گویی و تشکیل هیئت صلح کشیک ویژه انتخابات از جمله اقدامات انجام شده است. 

۴۲۱ پرونده با انجام روند صلح و سازش در استان گلستان به دادگاه‌ها ارجاع نشدند

رئیس شورا‌های حل اختلاف گلستان با اشاره به روند افزایشی صلح و سازش در این استان تصریح کرد: در سه مدرسه نیز صلح‌یارانی برای ایجاد صلح و سازش در دعاوی خانوادگی مستقر کردیم. 

وی با اشاره به شهرستان‌های موفق در روند صلح و سازش نیز بیان کرد: در شورای حل اختلاف علی آباد، کمالان وگرگان و همچنین درباره هیئت‌های صلح شهر‌های آق قلا، گرگان و مینودشت از دیگر شهرستان‌های استان موفق‌تر عمل کردند. 

بیشتر بخوانید: 

صدور بیش از یک هزار و ۳۸۵ رای جایگزین حبس توسط قضات استان کرمان در سه ماهه نخست سال/ ۳۵۱ زندانی با اقدامات سازشی شورا‌های حل اختلاف آزاد شدند

جعفری با بیان اینکه۴۲۱ پرونده با انجام روند صلح و سازش به دادگاه‌ها راه نیافتند، گفت: برای امسال، برگزاری همایش چهره ماندگار صلح واهدا جایزه صلح به او واعطای تندیس همایش به فعالان برتر صلح استان، شناسایی چهره‌های برتر صلح وسازش در استان، تالیف کتاب خاطرات، شناسایی رسوم اقوام استان درباره صلح وسازش وتهیه فیلم‌های کوتاه وکلیپ جهت پخش در رسانه‌های استان، ملی و فضای مجازی از جمله اقدامات خواهد بود. 

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×