» قضائی » زمان معرفی وزیران پیشنهادی مسعود پزشکیان به مجلس شورای اسلامی
قضائی

زمان معرفی وزیران پیشنهادی مسعود پزشکیان به مجلس شورای اسلامی

تیر 22, 1403 0

مسعود پزشکیان، در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ با رأی مردم به‌عنوان رئیس‌جمهور دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

خبرگزاری میزان – مسعود پزشکیان در انتخابات پانزدهم تیرماه ۱۴۰۳ با کسب ۱۶۳۸۴۴۰۳ رای در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری به‌عنوان رئیس دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

طبق گفته سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست‌جمهوری مسعود پزشکیان احتمالا در نیمه اول مرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

فرصت دو هفته‌ای مسعود پزشکیان پس از مراسم تحلیف برای معرفی وزیران به مجلس شورای اسلامی

به موجب ماده ۲۰۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، رئیس‌جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف، ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند را به همراه شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمت‌های علمی و اجرایی و سایر امتیازات قابل استناد، به مجلس شورای اسلامی تسلیم کند.

بنابراین مسعود پزشکیان بعد از برگزاری مراسم تحلیف، حداکثر دو هفته برای معرفی وزیران پیشنهادی خود به مجلس شورای اسلامی جهت کسب رأی اعتماد از نمایندگان مجلس، زمان خواهد داشت.

پس از آن، رئیس مجلس مکلف است نامه معرفی هیئت وزیران و ضمائم آن را در اولین جلسه علنی اعلام وصول قرائت کند، و بعد از آن معرفی‌نامه و مستندات را برای بررسی به کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی مرتبط ارجاع دهد.

کمیسیون یا کمیسیون‌های مرتبط موظفند پس از بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی و تطبیق آن‌ها با اسناد بالادستی ظرف مدت یک هفته گزارش خود را به هیئت رئیسه ارائه کنند تا برای اطلاع نمایندگان چاپ و توزیع شود. گزارش مذکور قبل از صحبت مخالفان و موافقان توسط سخنگو قرائت می‌شود.

طبق تبصره این ماده، فرصت سخنگو برای ارائه گزارش در مورد هر وزیر ده دقیقه است. در صورتی که بررسی برنامه وزیر پیشنهادی به بیش از یک کمیسیون تخصصی ارجاع شده باشد، سخنگوی هر کمیسیون حداکثر به مدت پنج دقیقه گزارش خود را ارائه می‌کند.

بر اساس ماده ۲۰۳ آیین‌نامه فوق، یک هفته پس از معرفی دولت، برای بحث و بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه دولت و اخذ رأی اعتماد برای هیئت وزیران، جلسات مجلس به طور متوالی تشکیل می‌شود. با پیشنهاد رئیس و تصویب مجلس، جلسات به صورت صبح و بعد از ظهر برگزار خواهد شد. مجلس در‌ این جلسات نطق نخواهد داشت.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×