» قضائی » بهره‌برداری از منابع آب باید با برنامه‌ریزی انجام شود/ دستگاه‌های متولی طبق قانون توزیع عادلانه آب با متخلفان برخورد کنند
قضائی

بهره‌برداری از منابع آب باید با برنامه‌ریزی انجام شود/ دستگاه‌های متولی طبق قانون توزیع عادلانه آب با متخلفان برخورد کنند

خرداد 15, 1403 0

رئیس کل دادگستری استان لرستان با اشاره به تنش آبی در استان بر بهره‌برداری برنامه‌ریزی شده از منابع آبی استان و لزوم برخورد با متخلفان در این حوزه تاکید کرد.

خبرگزاری میزان– جلسه مشترک شورای قضایی استان لرستان و شورای اداری شهرستان الیگودرز به ریاست رئیس کل دادگستری استان در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید شهواری رئیس کل دادگستری استان لرستان در این جلسه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و انقلاب اسلامی و امام راحل(ره) اظهار کرد: در تشییع پیکر شهدای خدمت شاهد یک حماسه کم‌نظیر بودیم، روزانه انسان‌های زیادی از دنیا می‌روند، اما میزان تاثیرگذاری همه آن‌ها با هم تفاوت دارد اما شهادت آیت‌الله رییسی تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داد.

وی در ادامه ارتباط تنگاتنگ و نزدیک با مردم و مدیران قضایی را یکی از اهداف برنامه‌های سفرهای شهرستانی برشمرد و عنوان کرد: فلسفه تشکیل این جلسه بررسی مشکلات قضایی شهرستان و حل و فصل آن‌ها و همچنین ایجاد تعامل سازنده بین دادگستری و دستگاه‌های اجرایی است.

تاکید بر هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و قضایی برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم

رئیس کل دادگستری استان لرستان با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی نیاز به حمایت قضایی و حقوقی دارند، بیان کرد: نگاه ما این است که دادگستری به دستگاه‌های اجرایی کمک کند تا بتوانند خدمات‌رسانی بهتری به مردم انجام دهند، هرچند نظام تفکیک قوا حاکم است، اما در عین حال تعامل و همکاری سازنده و کمک به یکدیگر می‌تواند خدمت شایسته‌ای را برای مردم رقم بزند.

وی تسهیل دسترسی مردم در گوشه و کنار استان به مدیران قضایی و جلوگیری از سفر آن‌ها به مرکز استان را از اهداف دیگر سفرهای شهرستانی دانست و افزود: باید زمینه خدمت‌رسانی به مردم تسهیل شود و افتخار ما در این مسئولیت خدمت به مردم است و کسی که قبول مسئولیت می‌کند باید به عنوان خدمتگزار مشکلات مردم را رسیدگی و حل کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری خطاب به مدیران شهرستان الیگودرز بیان کرد: یک روز به خصوص را برای دیدار با مردم در نظر بگیرید و در خارج از آن نیز در صورت امکان پذیرای مردم باشید. درب اتاق مدیران باید به روی مردم باز باشد و مردم در رابطه با مشکلاتشان باید با روی خوش و اخلاق پسندیده اقناع شوند.

برنامه‌های کوتاه مدت سند تحول قضایی باید تا پایان سال در استان اجرا شود

وی از اهداف دیگر این سفر را پیگیری ماموریت‌های حقوق عامه‌ای قوه قضاییه و تسریع در انجام امور جامانده در دستگاه قضایی استان دانست و یادآور شد: سند تحول دوم قوه قضاییه ابلاغ شده و در ذیل آن برنامه عملیاتی و در ذیل برنامه عملیاتی نیز راهکار‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت وجود دارد که ما باید در سال جاری برنامه‌های کوتاه مدتی که برایمان تعریف شده است را تا پایان سال به سرانجام برسانیم.

وی احصا موانع رشد تولید را یکی از برنامه‌های کوتاه مدتی برشمرد که در سال جاری باید به نتیجه برسد و گفت: متولیان این حوزه باید در کوتاه‌ترین مدت موانع تولید را احصا و به دادگستری اعلام کنند تا بتوانیم سیاست‌گذاری درستی برای رفع این موانع و کمک به رونق تولید انجام دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری ادامه داد: امروز به برکت دولت سیزدهم خرید تضمینی گندم به بیش از ۱۰.۵ میلیون تن رسیده و نقش مهمی در امنیت غذایی دارد و در همین راستا جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی امر لازمی است و دستگاه متولی بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی وظیفه دارد بدون طرح دعوا در دادسرا از تغییر کاربری این اراضی جلوگیری کند.

برخورد با متعرضان به منابع طبیعی و اراضی ملی

وی جلوگیری از تخریب اراضی ملی و منابع طبیعی و حفاظت از جنگل‌ها را ضروری و این امر را مستلزم فرهنگ سازی دقیق دانست و تاکید کرد: با متجاوزان و متعرضان به منابع طبیعی و ملی و تخریب‌کنندگان آن بدون اغماض و با جدیت برخورد می‌شود.

رئیس کل دادگستری لرستان تنش آبی را مسئله بسیار مهم عنوان کرد و افزود: بهره‌برداری از منابع آب باید با برنامه‌ریزی انجام شده و چاه‌های غیر مجاز مسلوب شوند. همچنین لازم است برق این چاه‌ها نیز قطع شود و با توجه به قانون توزیع عادلانه آب برای دستگاه‌های متولی تکلیف قانونی وجود دارد که بدون ورود دادگستری خودشان با متعرضین و متخلفین برخورد کنند.

وی پایش تصویری را یک امر ضروری دانست که بخشی از مشکلات ترافیکی و امنیتی و پرونده‌ها را می‌توان به وسیله آن حل کرد و گفت: باید در ساخت زندان جدید الیگودرز تسریع به عمل آمده و این زندان در اولین فرصت به بهره‌برداری برسد. با توجه به مشکلات زندان فعلی و حفظ کرامت انسانی زندانیان تا زمان ساخت زندان جدید موضوع انتقال زندانیان شهرستان الیگودرز به شهرستان درود در شورای قضایی استان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ورود بیش از ۴۰۰ هزار پرونده به دادگستری استان لرستان در سال گذشته

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۴۰۰ هزار پرونده به دادگستری استان لرستان وارد شده است، تصریح کرد: با تلاش همکاران ما همه این پرونده‌ها مختومه و قریب به ۵ هزار پرونده نیز از سال‌های گذشته رسیدگی شده است که در این رابطه از همه همکارانمان در دادگستری به ویژه دادگستری و دادسرای الیگودرز تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: در رابطه با مجتمع قضایی شهرستان الیگودرز تلاش‌های فراوانی صورت گرفته و برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم از هیچ کوششی فروگذاری نخواهیم کرد.

رئیس کل دادگستری لرستان تقویت نهاد‌های مردمی فصل خصومت را یکی از سیاست قوه قضاییه برشمرد و افزود: تجربه ثابت کرده است که این نهاد‌ها بسیاری از مشکلات حقوقی و قضایی مردم را حل و فصل می‌کنند و استفاده از این ظرفیت در لرستان که ریش‌سفیدان، بزرگان و روحانیت در میان مردم نفوذ زیادی دارند باید در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×