» قضائی » ۲ هزار و ۹۰۰ خانواده در تهران تحت پوشش انجمن حمایت از زندانیان مرکز قرار دارند
قضائی

۲ هزار و ۹۰۰ خانواده در تهران تحت پوشش انجمن حمایت از زندانیان مرکز قرار دارند

مرداد 2, 1403 0

مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان مرکز با بیان اینکه حدود ۵۸ هزار خانواده زندانی در سراسر کشور تحت پوشش انجمن‌های حمایت زندانیان هستند، گفت: از این تعداد حدود ۲ هزار و ۹۰۰ خانواده در تهران تحت پوشش انجمن هستند.

خبرگزاری میزان– سازمان زندان‌ها برای رسیدگی همه جانبه خود به زندانیان و خانواده آنان و همچنین تحقق اهداف خود در بازپروری و بازاجتماعی سازی مددجویان دربند و خانواده‌های آن‌ها از دو بال قدرتمند بنام‌های بنیاد تعاون زندانیان و انجمن‌حمایت از خانواده زندانیان مدد می‌گیرد. 

بنیاد تعاون زندانیان، بیشتر در ایجاد اشتغال زندانیان، مهارت و حرفه‌آموزی آنان تلاش و اقدامات زیادی را در دست انجام دارد، اما انجمن حمایت از خانواده زندانیان، از وقتی یک فرد زندانی می‌شود به کمک این خانواده رفته و در زمینه‌های معیشتی، تحصیلی و سایر زمینه‌های دیگر، از این خانواده‌ها دستگیری و کمک‌رسانی می‌کند. 

مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان مرکز:۲ هزار و ۹۰۰ خانواده در تهران تحت پوشش انجمن حمایت از زندانیان قرار دارند

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه به مناسبت پنجم خرداد «روز ملی حمایت از خانواده زندانیان» طی سخنانی در نشست با جمعی از خیّرین حوزه کمک به خانواده زندانیان، گفت: باید به گونه‌ای باشد که دغدغه زندانی در محیط زندان، اصلاح و بازاجتماعی شدن باشد؛ اینکه زندانی در داخل ندامتگاه مدام در فکر و دغدغه خانواده خود و تحصیل و اشتغال و آینده فرزندانش باشد، می‌تواند برای او واجد اثرات روحی مخربی باشد؛ اینکه یکی از نزدیکان فردِ زندانی در مراحل گزینش برای استخدام در شغلی اداری، بواسطه نسبت خویشاوندی با آن فردِ زندانی، دچار مشکل شود نیز می‌تواند بر روحیه فرد زندانی و خانواده او اثر سوء برجای گذارد.

بیشتر بخوانید: 

هزار و ۳۵۳ خانواده نیازمند تحت پوشش انجمن حمایت زندانیان کرمان هستند

رئیس قوه قضاییه در ادامه خطاب به محمدی رئیس سازمان زندان‌ها گفت: ما باید در حوزه کمک به زندانیان و خانواده‌های آنان، بصورت هدفمندتر و با لحاظ اولویت‌ها حرکت کنیم؛ در گام اول، پیشگیری از به زندان افتادن افراد را مدنظر قرار دهیم و سپس به بازاجتماعی شدن، اصلاح، حرفه‌آموزی، ترک عادت ناپسند و رشد دانش و آگاهی در زندانی کمک رسانیم؛ همچنین شرایطی را فراهم آوریم که ارتباط زندانی و خانواده‌اش، هدفمندتر باشد؛ همچنین باید شرایطی فراهم آوریم که ارتباط وثیق‌تری میان فرد نیکوکار و فرد مستحق ایجاد شود.

با توجه به تاکیدات رئیس دستگاه قضا نسبت به توجه به خانواده زندانیان و نیز سیاست‌های بالادستی عدلیه در این باره، انجمن حمایت از خانواده زندانیان با قدمتی کمتر از یک قرن توانسته در استان‌های مختلف به خانواده مددجویان زندانی کمک کند تا خود را بی‌پناه و تنها احساس نکنند و بتوانند با وجود همه سختی‌ها و ناملایمات زندگی، بعد از محبوس شدن نان‌آور خانواده خود، همچنان به زندگی سالم ادامه دهند. 

مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان مرکز:۲ هزار و ۹۰۰ خانواده در تهران تحت پوشش انجمن حمایت از زندانیان قرار دارند

غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها روز (۶ فروردین) در گفت‌وگویی با میزان، با بیان اینکه ۲۳۰ انجمن حمایت از خانواده زندانیان در کشور داریم که عمدتا با کمک خیرین اداره می‌شود، گفت: ۵۲ هزار خانواده تحت حمایت این انجمن‌ها هستند. 

بیشتر بخوانید: 

رئیس سازمان زندان‌ها:۴۲ هزار نفر از زندانیان مشغول کار هستند/ ۷۲ زندانی حافظ کل قرآن شدند/ ۸۰ درصد دادرسی‌ها الکترونیک انجام می‌شود

وی افزود: با کمک‌های خیرین برای آزادسازی زندانیان در کل کشور که توسط ستاد‌های دیه و انجمن‌های حمایت از خانواده زندانیان جمع شده تا آذرماه ۱۴۰۲ حدود ۸ هزار و ۴۰۰ نفر از زندان‌ها آزاد شدند.  

حمایت، پشتیبانی و رسیدگی به خانواده زندانیان بحدی برای نظام و حاکمیت مهم است که در تقویم «روز ۵ خرداد» بنام «نسیم مهر» روزی نمادین برای حمایت از خانواده زندانیان نیز در نظر گرفته شده تا مردم نیز بیشتر متوجه اهمیت آن باشند. 

مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان مرکز:۲ هزار و ۹۰۰ خانواده در تهران تحت پوشش انجمن حمایت از زندانیان قرار دارند

در همین رابطه؛ منوچهر رحمانی، مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان مرکز در گفت‌وگو بامیزان، بیان کرد: در روز نسیم مهر انجمن به هزار و ۳۷۶ خانواده و به حساب هر خانواده یک میلیون تومان واریز کرد. به عبارتی یک میلیارد و  ۳۷۶ میلیون تومان به حساب این عزیزان واریز شد.

وی ضمن با بزرگداشت روز ملی حمایت از خانواده زندانیان بیان کرد: یکی از برنامه‌های انجمن پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با آموزش به همسران و فرزندان مددجویان زندانی است که به‌صورت مستمر انجام می‌شود و علاوه بر آن حمایت‌های مادی انجمن نیز شامل حال آن‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: 

حمایت موثر از زندانیان پس از اتمام حبس در سند تحول قضایی

مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان مرکز تصریح کرد: بی‌توجهی به این قشر از جامعه آسیب‌های جبران ناپذیری را به این خانواده‌ها وارد می‌کند و انجمن برابر با اساسنامه خود موظف است با کمک خیرین و سازمان‌ها از این خانواده‌ها حمایت کند تا آسیبی به بنیان خانواده وارد نشود.

خانواده‌های زندانیان هیچ نقشی در ارتکاب جرم از سوی فرد بزهکار نداشتند

رحمانی با اشاره به این نکته که اکثریت قریب به اتفاق خانواده‌های زندانیان هیچ نقشی در ارتکاب جرم از سوی فرد بزهکار نداشتند و در زمره اولین قربانیان جرم و جنایت در جامعه محسوی می‌شوند، افزود: اکثر خانواده‌های زندانیان، نیازمند حمایت هستند، حالا این حمایت‌ها ممکن است مادی باشد و یا معنوی بستگی به بررسی‌های اولیه از سوی مددکاران ما دارد و نهاد‌های حمایتی نیز درحد بضاعت خود به این خانواده‌ها خدمات ارائه می‌کنند. 

مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان مرکز:۲ هزار و ۹۰۰ خانواده در تهران تحت پوشش انجمن حمایت از زندانیان قرار دارند

وی با بیان اینکه حدود ۵۸ هزار خانواده زندانی در سراسر کشور تحت پوشش انجمن‌های حمایت زندانیان هستند، گفت: از این تعداد حدود ۲ هزار و ۹۰۰خانواده در تهران تحت پوشش انجمن هستند.

مدیر عامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان مرکز تصریح کرد: بر اساس تفاهمی که با ستاد دیه منعقد کردیم، حدود ۱۳۰ زندانی واجد شرایط را با مبلغ ۲ میلیارد تومان آزاد کردیم.

دوره‌های متعدد آموزشی و مهارتی برای خانواده در حال اجرا است

وی با اشاره به اینکه اکنون حدود ۶۰۰ زندانی را در مراکز مختلف اشتغال داریم، گفت: دوره‌های متعدد آموزشی و مهارتی برای خانواده در حال اجرا است. 

رحمانی اضافه کرد: مهارت‌ها شامل توانایی‌هایی است که به خانواده‌های زندانیان کمک می‌کند تا در مدت زندانی بودن سرپرست خانواده و موقعیت‌های گوناگون، به چه نحوی رفتار کند، به طوری که بتواند با دیگران برای حل مسائل پیش آمده در زندگی ارتباط مناسب و به دور از خشونت داشته باشد.

آموزش‌های اساسی زندگی برای خانواده‌های زندانیان یک ضرورت است

مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان مرکز اضافه کرد: به طور کلی ریشه رفتار‌های نابهنجار کودکان و نوجوانان و بزهکاری‌های آنان را باید در سنین اولیه کودکی و در میان خانواده‌ها جستجو کرد و به همین دلیل لزوم آموزش‌های اساسی زندگی برای خانواده‌های زندانیان یک ضرورت است. 

مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان مرکز:۲ هزار و ۹۰۰ خانواده در تهران تحت پوشش انجمن حمایت از زندانیان قرار دارند

وی گفت: آموزش مهارت‌های زندگی به خانواده‌های زندانیان نقش پیشگیرانه دارد و یکی از اولویت‌های انجمن حمایت از زندانیان مرکز، تداوم برنامه‌های آموزشی و کاربردی برای خانواده زندانیان است. 

تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی انجمن حمایت زندانیان

رحمانی یادآور شد: با تسهیل حضور خانواده‌های زندانیان در کلاس‌های آموزشی علاوه بر آموزش مهارت‌های اساسی زندگی که بصورت هفتگی برای خانواده‌های زندانیان برگزار می‌شود در پایان هر کلاس از میان این خانواده‌ها علاقمندانی که تمایل به ادامه تحصیل دارند در دانشگاه علمی کاربردی انجمن حمایت زندانیان درخواست ثبت نام می‌کنند.

مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان مرکز تاکید کرد: در این دانشگاه رشته‌هایی شامل کاردانی فنی تعمیر موبایل، طلا و جواهر، فرش دستباف و کسب و کار‌های دیجیتالی تدریس خواهد شد.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×