» قضائی » حمایت‌های دستگاه قضایی از تولید؛ ۳۸ واحد تولیدی در استان خراسان شمالی احیا و یا از تعطیلی آنها جلوگیری شد
قضائی

حمایت‌های دستگاه قضایی از تولید؛ ۳۸ واحد تولیدی در استان خراسان شمالی احیا و یا از تعطیلی آنها جلوگیری شد

خرداد 28, 1403 0

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی از احیا و جلوگیری از تعطیلی ۳۸ واحد تولیدی در استان خبر داد.

خبرگزاری میزان-حمایت از تولید و فعالان اقتصادی و رفع مشکلات این حوزه در سند تحول و تعالی قوه قضاییه به صورت خاص دیده شداست که ستاد پیگیری اقتصاد مقاومتی در قوه قضاییه فعال و وظیفه این ستاد پیگیری و رفع مشکلات فعالان اقتصادی مرتبط با بخش قضایی است که تا کنون اقدامات ویژه ای را به انجام رسانده است.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه در تاریخ ۶ فروردین ۱۴۰۳ در جلسه شورای عالی قضایی با تبیین و تشریح الزامات تحقق عینی و عملی راهبرد «جهش تولید با مشارکت مردم»، گفت: در وهله نخست باید راه‌های تحقق مشارکت مردمی در امر خطیر جهش تولید را شناسایی کنیم و ظرفیت‌های مردمی را بشناسیم و آن‌ها را به فعلیت برسانیم؛ این مهم در گروی فراهم آوردن سازوکار‌هایی مناسب و تخصصی است؛ در این رهگذر چنانچه نیاز است باید قوانینی وضع یا مقرره‌هایی را اصلاح و یا ایجاد ساختار کنیم. رئیس دستگاه قضا افزود: در مسیر تحقق عینی و عملیِ راهبرد «جهش تولید با مشارکت مردم» ضروری است که بیش از گذشته به امر خطیر رفع موانع تولید اهتمام داشته باشیم و هر سه قوه با هماهنگی یکدیگر نسبت به شناسایی موانع تولید و رسیدن به وحدت‌نظر در این مقوله و اقدام عملی برای رفع این موانع، کوشا و ساعی باشند.

وی تصریح کرد: باید هر سه قوه با همفکری و هماهنگی، سازوکارهای اجرایی رفع موانع تولید را تدوین و تمهید کنند و اینگونه نباشد که هر قوه و دستگاهی برای رفع موانع تولید، مسیری جداگانه را طی کند؛ در این راستا باید با بخش خصوصی نیز همکاری و همفکری داشته باشیم.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: به منظور تحقق عینی و عملیِ راهبرد «جهش تولید با مشارکت مردم» باید اولویت‌های این حوزه را معیّن کنیم و تخصیص منابع ارزی و ریالی ما بر اساس این تعیین اولویت‌ها باشد؛ در راستای تحقق این مهم باید به ساماندهی هر چه بیشترِ مقوله صادرات و واردات اهتمام مضاعف داشته باشیم؛ قطعاً واردات بی‌رویه به تولید داخل ضربه می‌زند؛ باید مشخص باشد که کدام کالاها و در چه سطح و میزانی و در چه فصلی، لازم است که وارد کشور شوند؛ وقتی کالایی در داخل کشور تولید می‌شود نباید برای واردات آن، منابع ارزی و یا ریالی تخصیص پیدا کند؛ در سال قبل در مواردی، مقادیر معتنابهی ارز (میلیاردها) به واردات کالایی اختصاص یافت، که ضرورت نداشت. از سویی دیگر، واردات برخی کالاها لازم است، اما اینکه چه میزان از آن کالا وارد کشور شود و در چه فصلی این واردات صورت گیرد که منابع ارزی و ریالی اتلاف نشوند و به تولید داخل ضربه وارد نیاید، مقوله بسیار مهمی است که در خصوص آن باید هر چه بیشتر هماهنگی و هم‌افزایی میان دستگاه‌های مسئول باشد.

جلوگیری از تعطیلی و احیا ۳۸ واحد تولیدی

در همین رابطه حجت‌الإسلام والمسلمین براتی زاده در گفت‌وگو با میزان ضمن تشریح عملکرد ستاد استانی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دادگستری کل استان از سال گذشته تا کنون، گفت:در راستای احیای تولید از تعطیلی و رکود برخی از واحدهای تولیدی در استان جلوگیری شده است. عمده این واحد‌ها در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی گردشگری، فولاد، پرورش ماهی، خدماتی، تولیدات قند و شکر، فراورده‌های لبنی، اسید، کود شیمیایی، نهاده‌های دام و طیور، فرش و قالی و.. فعالیت داشتند که با ورود دستگاه قضایی از طریق دبیرخانه ستاد استانی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مشکلات مبتلابه آنها طی جلسات متعدد کارشناسی با حضور دستگاه‌های ذی ربط و همچنین از طریق بازدید‌های میدانی در سطوح مختلف بررسی شد و با رفع موانع فراروی تولیدکنندگان و سرمایه گذاران ۷ واحد تولیدی احیاء و از تعطیلی ۳۱ واحد تولیدی دیگر جلوگیری به عمل آمد.

جلوگیری از بیکاری ۲۲۱ کارگر

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی گفت:در نتیجه این اقدامات و پیگیری‌های صورت گرفته تعداد ۲۲۱ نفر از کارگران واحد‌های تولیدی مذکور مجدداً به کار بازگشتند و از خطر بیکاری رهایی یافتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین براتی زاده گفت: مشخصات واحد‌های تولیدی که در نتیجه اقدام دستگاه قضایی حسب مورد احیا و یا از تعطیلی آن‌ها جلوگیری به عمل آمد شامل: شرکت تعاونی آریایورد، سیلوی حق کارخانه آرد آَشخانه، آرد سفید ارمغان بجنورد، تابلو فرش و قالی بافی، شرکت پیشگامان تولید سما، باشگاه سوارکاری سوران، شرکت شهد خراسان، فولاد کیمیا کیهان، پرورش ماهی پهلوان، مرغداری گوشتی مهمانک، مصنوعات چوبی محمدیان، ادوات کشاورزی زارع، گردشگری آذرمی، شرکت تولیدی نارین صنعت، شرکت مسافربری تک سفر ایرانیان، شن و ماسه (۲ واحد) و… هستند.

صدور ۹۳ مصوبه برای جلوگیری از تعطیلی و احیای واحد‌های تولیدی

حجت‌والمسلمین براتی زاده اظهار کرد: در این بازه زمانی مجموعاً تعداد ۸۵ جلسه در قالب جلسات اصلی ستاد استانی و ذیل کمیته‌های فرعی و همچنین از طریق دبیرخانه ستاد استانی با ۸۴ دستور کار برگزار شد که این نشست‌ها در مجموع ۹۳ مصوبه در پی داشت.

بازدید میدانی از ۶۲ واحد تولیدی در استان

وی با تأکید مضاعف بر ضرورت برقراری ارتباط مستقیم با سرمایه گذاران و تولیدکنندگان استان، به بازدید میدانی از ۶۲ واحد تولیدی استان طی سال گذشته اشاره و تصریح کرد: قطعاً حضور مقامات قضایی و مدیران اجرایی در کنار تولیدکنندگان به ویژه از طریق انجام بازدید‌های میدانی می‌تواند علاوه بر تقویت انگیزه‌های کار و فعالیت، به طور ملموس و محسوس به شناسایی دقیق مشکلات موجود و تداوم روند پیگیری‌های لازم در جهت رفع موانع پیش رو و حصول نتیجه مطلوب کمک خواهد کرد.

حمایت‌های دلگرم کننده دستگاه قضایی؛ احیاء و جلوگیری از تعطیلی ۳۸ واحد تولیدی در استان خراسان شمالی

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی گفت: در مدت یک سال گذشته، تعداد ۴۲۳ نفر از سرمایه گذاران و فعالان بخش تولید با حوزه ریاست ستاد استانی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دیدار و مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین براتی زاده بیان کرد: به موجب تقاضا‌های واصله به دبیرخانه ستاد استانی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دادگستری کل استان، تعداد ۹۷ فقره پرونده حمایتی نیز در دبیرخانه این ستاد تشکیل و متعاقب بررسی‌های صورت گرفته و پس از اتخاذ تصمیمات مقتضی، ۷۶ فقره از پرونده‌های مطروحه مختومه شد.

حمایت‌های دلگرم کننده دستگاه قضایی؛ احیاء و جلوگیری از تعطیلی ۳۸ واحد تولیدی در استان خراسان شمالی

وی گفت: به منظور رفع مشکلات واحد‌های تولیدی تعداد ۵۳۲ فقره مکاتبه نیز توسط دبیرخانه ستاد انجام پذیرفت.

احمد معظمی فعال اقتصادی و مدیر عامل مجموعه گردشگری طلای سفید، سایت پرورش ماهی و زائر سرای جاده ابریشم در گفت‌وگو با میزان گفت: به عنوان فعال اقتصادی که اکنون با ۴۰۰نیرو فعالیت می‌کنم و تلاشم این است که بیشترین رشد و رفاه را برای شهر و همشهریان ایجاد کنم.

معظمی ادامه داد: در هر یک از مجموعه‌ها با مشکلاتی مواجه بوده ایم که به کمک دادگستری استان خراسان شمالی هر یک به نوعی برطرف شده است. برای مثال در یک مجموعه گردشگریمان در حدود ۳۰ هکتار از زمین با معارضانی مواجه بوده که با کمک ستاد اقتصاد مقاومتی استان و دادستان مرکز استان توانستیم این مشکل را بر طرف کنیم.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه معضلات و موانع پیش روی تولید در استان خراسان شمالی خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، گفت: برای تامین آب مجموعه تحقیقات پنبه نیز با کاستی‌های مواجه بودیم که در این قسمت نیز با ورود مجموعه قضایی استان و مصوبات آن این معضل نیز با هماهنگی آب منطقه‌ای استان حل شد.

معظمی گفت: اگرچه که حل موانع تولید و فعالیت مجموعه‌ها باید پیشتر به واسطه سازمان‌های اجرایی انجام می‌شد، اما تنها کمکی که به ما شد توسط دستگاه قضایی استان و مجموعه همکاران آن‌ها با بازدید و پیگیری جدی مشکللاتمان بود.

معظمی گفت: دستگاه قضایی به واسطه تلاش و حمایت‌ها به نحو احسن توانسته است تولید کننده و فعال اقتصادی را در استان نگه داشته و او را دلگرم کند.

وی ادامه داد: ستادا قتصاد مقاومتی استان خراسان شمالی همواره دستگیر تولید کننده و فعالین اقتصادی بوده است و رئیس کل دادگستری و مجموعه مدیران قضایی همواره به جد پیگیر حل مشکلات تولید و اشتغال هستند و تا کنون اجازه ندادند مجموعه‌ای تعطیل شود و کارگران بیکار شوند.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×