
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 2
چهره ها
ورود قدرتمندانه دستگاه قضا در عرصه مقابله با زمین خواری
سید البرز حسینی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: امیدوارم با شفافیت قانون، تشدید نظارت دستگاه های متولی و برخورد با متخلفان از سوی دستگاه قضا، ریشه زمین خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز خشکانده شود و نمایندگان مجلس آمادگی دارند در راستای تقویت قوانین با مقابله زمینخواری اقدام کنند.
وی با اشاره به ورود قوه قضائیه برای مقابله با زمین خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق اطراف تهران، گفت: خوشبختانه رویکرد دستگاه قضا افق روشنی را در عرصه مبارزه با زمین خواری برای کشور ایجاد کرده و امیدواریم در این حوزه اثرات مثبت پدیدار شود.
نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه متخلفان و سوداگران با دور زدن قانون و با ادعای رعایت موارد قانونی، بدون نظارت دستگاه های ناظر از جمله وزارت جهاد کشاورزی و وزارت راه و شهرسازی و تمام بخش ها، اقدام به زمین خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز می کنند.
حسینی ادامه داد: زمین خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز موجب شده که منابع ساختار کشاورزی و منابع طبیعی دچار عارضه شوند و ارزش افزوده ای برای جامعه نخواهد داشت و تنها افراد متخلف که ریشه در ساختار فساد دارند، بهره لازم را می برند.
ایران بینیاز از گاز ترکمنستان
فریدون عباسی دوان، رییس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مناقشه گازی ایران و ترکمنستان، گفت: ضمن ملاقات با سفیر ترکمنستان، از طریق دیپلماسی پارلمانی ارتباط ایران با ترکمنستان را بیشتر و مستحکمتر از گذشته خواهیم کرد.
وی در خصوص جلسه اخیر مجلس باوزیر نفت گفت: یکی از سوالات در مورد "وضعیت پیشرفت محدود فاز 14 میدان نفتی پارس جنوبی" بود که وزیر پاسخ دادند؛ اشکالاتی در قرارداد اولیه وجود داشته، همچنین نوع انتخاب پیمانکار و ضمانتهایی گرفته شده از پیمانکار در گذشته کافی نبوده، ضمن آنکه قرارداد نیز در دوره مدیریتی وی منعقد نشده است.
به گفته وی، با توجه به تحریمها و عدم انتخاب درست پیمانکار و کنسرسیوم، توسعه این فاز از پارس جنوبی از پیشرفت لازم برخوردار نبوده، اما نماینده سوالکننده از پاسخها قانع نشده و قرار شد؛ موضوع در صحن مطرح شود.
این نماینده مجلس یکی دیگر از سوالات مطروحه در این جلسه را مرتبط با "قرارداد گازی ایران - ترکمنستان" عنوان کرد و گفت: وزیر نفت با موشکافی این قرارداد، درخصوص الحاقیها به قرارداد طی سالهای گذشته و تغییر قیمتها توضیحاتی ارائه کرد.
عباسی ادامه داد: اگرچه رای داوری دادگاه بینالمللی در جریان مناقشه گازی ایران و ترکمنستان به ضرر ایران نبوده است اما از آنجاکه باید ارتباط مجدد ایران با ترکمنستان به عنوان کشوری دوست و همسایه برقرار شود، مقرر شد؛ رئیس و برخی از اعضای کمیسیون انرژی با سفیر ترکمنستان ملاقات داشته باشند تا از طریق دیپلماسی پارلمانی ارتباط ایران با ترکمنستان بیشتر و مستحکمتر از گذشته شود.
رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اکنون استانهای شمالی نیاز چندانی به گاز ترکمنستان ندارند، گفت: نمایندگان سوالکننده تقریبا از پاسخهای وزیر در رابطه با مناقشه گازی ایران و ترکمنستان قانع شدند به همین دلیل مقرر شد؛ کمیتهای به منظور رویت اسناد مربوطه تشکیل شود.
راهاندازی مرکز کنترل هوشمند زنجیره تامین کشاورزی
محمدجواد عسکری، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، مجلس گفت: با تمرکز بر زنجیرههای تامین کشاورزی اشتغال پایدار این بخش در طول زنجیره حفظ و انگیزههای تولید تقویت میشوند
نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با تمرکز بر زنجیرههای تامین کشاورزی اشتغال پایدار این بخش در طول زنجیره حفظ و انگیزههای تولید تقویت میشوند، ادامه داد: راهاندازی مرکز کنترل هوشمند زنجیره تامین کشاورزی و کشاورزی قراردادی نیز در این چارچوب باید مورد توجه قرار گیرد و این رویکرد در سایر بخشهای اقتصادی نیز حاکم شود.
وی افزود: قانون بهره وری کشاورزی یکی از کاملترین قوانین بخش کشاورزی است که باید با نظارت مجلس شورای اسلامی عملیاتی شود تا تحولات مثبت در بخش رقم بخورد، تقریبا هیچ کدام از بخش های مهم و اصلی این قانون تاکنون عملیاتی نشده است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی باتاکید بر اینکه الگوی کشت راه حلی برای برون رفت از مشکلات مربوط به مدیریت آب و به تبع آن مدیریت زنجیره تامین کشاورزی و مشکلاتی مانند پدیده تارعنکبوتی است، عنوان کرد: باید پشتیبانیهای لازم قانونی برای عملیاتی شدن الگوی کشت در سطح مزرعه به ویژه از طریق تصویب قانون تشویقی مد نظر قرار بگیرد.
نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: تغییر ساختار وزارت جهاد کشاورزی به ویژه در حوزه سیاستگذاریهای کشاورزی باید در دستور کار قرار گیرد تا این نهاد بتواند به وظایف حاکمیتی و مدیریتی خود در بخش کشاورزی به طور کامل عمل کند و تصمیم های آن منجر به تحول در این بخش شود.
عسکری با اشاره به اینکه توجه به تولید داخلی و نیز کشت فراسرزمینی به ویژه در حوزه تولید خوراک دام و طیور باید مورد توجه قرار گیرد تا امنیت پروتئینی مردم دچار اختلال نشود، ادامه داد: مساعدتهای لازم مجلس به ویژه در زمینه تامین مالی در کشت فراسرزمینی نهادههای دامی میتواند بسیار کمک کننده باشد.
نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: حمایت مجلس از راه اندازی پلی کلینیک های توسعه کشاورزی و روستایی می تواند به ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان کشاورزی و افزایش تولید محصولات کشاورزی کمک کند.
پرورش ماهی در قفس راهکار موثر در تامین امنیت غذایی است
سیدجواد ساداتینژاد، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: با وجود مرزها و ظرفیتهای آبی کشور، پرورش ماهی در قفس میتواند یکی از راهکارهای موثر در تامین امنیت غذایی با توجه به شرایط موجود است.
وی ادامه داد: با وجود مرزها و ظرفیتهای آبی کشور، پرورش ماهی در قفس میتواند یکی از راهکارهای موثر در تامین امنیت غذایی با توجه به شرایط موجود است.
نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کشور نروژ با پرورش 4 میلیون تن ماهی در قفس سالانه بیش از 30 میلیارد دلار درآمد دارد، عنوان کرد: درآمد 30 میلیارد دلاری کشور نروژ را باید با درآمد 50میلیارد دلاری ایران حاصل از صادرات نفت مقایسه کرد.
سید البرز حسینی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: امیدوارم با شفافیت قانون، تشدید نظارت دستگاه های متولی و برخورد با متخلفان از سوی دستگاه قضا، ریشه زمین خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز خشکانده شود و نمایندگان مجلس آمادگی دارند در راستای تقویت قوانین با مقابله زمینخواری اقدام کنند.
وی با اشاره به ورود قوه قضائیه برای مقابله با زمین خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق اطراف تهران، گفت: خوشبختانه رویکرد دستگاه قضا افق روشنی را در عرصه مبارزه با زمین خواری برای کشور ایجاد کرده و امیدواریم در این حوزه اثرات مثبت پدیدار شود.
نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه متخلفان و سوداگران با دور زدن قانون و با ادعای رعایت موارد قانونی، بدون نظارت دستگاه های ناظر از جمله وزارت جهاد کشاورزی و وزارت راه و شهرسازی و تمام بخش ها، اقدام به زمین خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز می کنند.
حسینی ادامه داد: زمین خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز موجب شده که منابع ساختار کشاورزی و منابع طبیعی دچار عارضه شوند و ارزش افزوده ای برای جامعه نخواهد داشت و تنها افراد متخلف که ریشه در ساختار فساد دارند، بهره لازم را می برند.
ایران بینیاز از گاز ترکمنستان
فریدون عباسی دوان، رییس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مناقشه گازی ایران و ترکمنستان، گفت: ضمن ملاقات با سفیر ترکمنستان، از طریق دیپلماسی پارلمانی ارتباط ایران با ترکمنستان را بیشتر و مستحکمتر از گذشته خواهیم کرد.
وی در خصوص جلسه اخیر مجلس باوزیر نفت گفت: یکی از سوالات در مورد "وضعیت پیشرفت محدود فاز 14 میدان نفتی پارس جنوبی" بود که وزیر پاسخ دادند؛ اشکالاتی در قرارداد اولیه وجود داشته، همچنین نوع انتخاب پیمانکار و ضمانتهایی گرفته شده از پیمانکار در گذشته کافی نبوده، ضمن آنکه قرارداد نیز در دوره مدیریتی وی منعقد نشده است.
به گفته وی، با توجه به تحریمها و عدم انتخاب درست پیمانکار و کنسرسیوم، توسعه این فاز از پارس جنوبی از پیشرفت لازم برخوردار نبوده، اما نماینده سوالکننده از پاسخها قانع نشده و قرار شد؛ موضوع در صحن مطرح شود.
این نماینده مجلس یکی دیگر از سوالات مطروحه در این جلسه را مرتبط با "قرارداد گازی ایران - ترکمنستان" عنوان کرد و گفت: وزیر نفت با موشکافی این قرارداد، درخصوص الحاقیها به قرارداد طی سالهای گذشته و تغییر قیمتها توضیحاتی ارائه کرد.
عباسی ادامه داد: اگرچه رای داوری دادگاه بینالمللی در جریان مناقشه گازی ایران و ترکمنستان به ضرر ایران نبوده است اما از آنجاکه باید ارتباط مجدد ایران با ترکمنستان به عنوان کشوری دوست و همسایه برقرار شود، مقرر شد؛ رئیس و برخی از اعضای کمیسیون انرژی با سفیر ترکمنستان ملاقات داشته باشند تا از طریق دیپلماسی پارلمانی ارتباط ایران با ترکمنستان بیشتر و مستحکمتر از گذشته شود.
رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اکنون استانهای شمالی نیاز چندانی به گاز ترکمنستان ندارند، گفت: نمایندگان سوالکننده تقریبا از پاسخهای وزیر در رابطه با مناقشه گازی ایران و ترکمنستان قانع شدند به همین دلیل مقرر شد؛ کمیتهای به منظور رویت اسناد مربوطه تشکیل شود.
راهاندازی مرکز کنترل هوشمند زنجیره تامین کشاورزی
محمدجواد عسکری، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، مجلس گفت: با تمرکز بر زنجیرههای تامین کشاورزی اشتغال پایدار این بخش در طول زنجیره حفظ و انگیزههای تولید تقویت میشوند
نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با تمرکز بر زنجیرههای تامین کشاورزی اشتغال پایدار این بخش در طول زنجیره حفظ و انگیزههای تولید تقویت میشوند، ادامه داد: راهاندازی مرکز کنترل هوشمند زنجیره تامین کشاورزی و کشاورزی قراردادی نیز در این چارچوب باید مورد توجه قرار گیرد و این رویکرد در سایر بخشهای اقتصادی نیز حاکم شود.
وی افزود: قانون بهره وری کشاورزی یکی از کاملترین قوانین بخش کشاورزی است که باید با نظارت مجلس شورای اسلامی عملیاتی شود تا تحولات مثبت در بخش رقم بخورد، تقریبا هیچ کدام از بخش های مهم و اصلی این قانون تاکنون عملیاتی نشده است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی باتاکید بر اینکه الگوی کشت راه حلی برای برون رفت از مشکلات مربوط به مدیریت آب و به تبع آن مدیریت زنجیره تامین کشاورزی و مشکلاتی مانند پدیده تارعنکبوتی است، عنوان کرد: باید پشتیبانیهای لازم قانونی برای عملیاتی شدن الگوی کشت در سطح مزرعه به ویژه از طریق تصویب قانون تشویقی مد نظر قرار بگیرد.
نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: تغییر ساختار وزارت جهاد کشاورزی به ویژه در حوزه سیاستگذاریهای کشاورزی باید در دستور کار قرار گیرد تا این نهاد بتواند به وظایف حاکمیتی و مدیریتی خود در بخش کشاورزی به طور کامل عمل کند و تصمیم های آن منجر به تحول در این بخش شود.
عسکری با اشاره به اینکه توجه به تولید داخلی و نیز کشت فراسرزمینی به ویژه در حوزه تولید خوراک دام و طیور باید مورد توجه قرار گیرد تا امنیت پروتئینی مردم دچار اختلال نشود، ادامه داد: مساعدتهای لازم مجلس به ویژه در زمینه تامین مالی در کشت فراسرزمینی نهادههای دامی میتواند بسیار کمک کننده باشد.
نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: حمایت مجلس از راه اندازی پلی کلینیک های توسعه کشاورزی و روستایی می تواند به ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان کشاورزی و افزایش تولید محصولات کشاورزی کمک کند.
پرورش ماهی در قفس راهکار موثر در تامین امنیت غذایی است
سیدجواد ساداتینژاد، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: با وجود مرزها و ظرفیتهای آبی کشور، پرورش ماهی در قفس میتواند یکی از راهکارهای موثر در تامین امنیت غذایی با توجه به شرایط موجود است.
وی ادامه داد: با وجود مرزها و ظرفیتهای آبی کشور، پرورش ماهی در قفس میتواند یکی از راهکارهای موثر در تامین امنیت غذایی با توجه به شرایط موجود است.
نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کشور نروژ با پرورش 4 میلیون تن ماهی در قفس سالانه بیش از 30 میلیارد دلار درآمد دارد، عنوان کرد: درآمد 30 میلیارد دلاری کشور نروژ را باید با درآمد 50میلیارد دلاری ایران حاصل از صادرات نفت مقایسه کرد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 2
واردات ۸ میلیون بشکه نفت ایران به چین
چین طی ۵۱ روز از اول ژوئن تا بیست و یکم جولای، حداقل ۸.۱ میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده که معادل ۱۵۸۸۲۳ بشکه در روز است.
گزارشات متعدد در هفته گذشته از وزارت گمرک چین نشان می داد که این کشور برای اولین بار از ژانویه 2007 هیچ نفتی از ایران در ماه ژوئن وارد نکرده است. این گزارشات کاملاً اشتباه هستند. چین نه تنها هر ماه میلیونها بشکه از نفت ایران را خریداری کرده، بلکه طبق قرارداد 25 سال بین دو کشور، از این به بعد هم به خرید نفت ایران ادامه می دهد. طبق گفته یکی از منابع ارشد نفت و گاز که از نزدیک با وزارت نفت ایران کار میکند، چین طی 51 روز از اول ژوئن تا بیست و یکم جولای، حداقل 8.1 میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده که معادل 158823 بشکه در روز است. بیشتر این 8.1 میلیون بشکه توسط کشتی های کانتینری نفت خام به چین ارسال شده اند. به گزارش تسنیم به نقل از اویل پرایس، اولین محموله از این نفت توسط نفتکش گیسل از طریق انتقال کشتی به کشتی در دریای عمان احتمالاً بین 26 آوریل تا پنجم ماه مه بارگیری شده است. طبق اطلاعات کپلر، شرکت اطلاعات بازار های انرژی، این نفتکش حدود 2.1 میلیون بشکه نفت خام ایران را در سیزدهم ژوئن در بندر کینگدائو هوانگدائو به شرکت سینوپک تحویل داده است. به گزارش منابع ایرانی، پس از آن، نفتکش های استریم و اسنو بنادر ایران را به مقصد چین ترک کرده و به ترتیب 1.6 و 2.1 میلیون بشکه نفت خام ایران را در بنادر چین تخلیه کرده اند. علاوه بر حدود 159 هزار بشکه در روز نفتی که مستقیماً به چین صادر شده، 6.1 میلیون بشکه هم طی این 51 روز (133333 بشکه در روز) به صورت غیر مستقیم و از طریق مالزی یا اندونزی به این کشور رسیده است. نشانه هایی از واردات غیرمستقیم نفت ایران به چین را می توان در افزایش آمار واردات از مالزی دید که 81.2 درصد بیشتر از همین زمان در سال گذشته بوده است. نشان ندادن این واردات در ارقام رسمی چندان تعجب آور نیست. تقریبا تمام واردات نفت خام چین از ایران در ذخایر تضمینی نگهداری می شود. این ذخایر از گمرک چین رد نشدهاند بنابراین در جایی ثبت نمی شوند. این بدان معناست که چین می تواند هر چقدر که می خواهد نفت ایران را خریداری کند بدون اینکه آمار آن ثبت شده یا تحریمهای آمریکا شکسته شوند. یک شیوه دیگر صادرات نفت ایران به چین در حال حاضر در حال بررسی است که به کمک روسیه صورت میگیرد. این روش شامل ایجاد مجموعهای است که نفت ایران را از دریای مازندران به خط لوله نفتی روسیه در شرق سیبری می رساند و بعد آن را از طریق قزاقستان به چین می برد. یک مزیت نگهداری نفت ایران در ذخایر تضمینی برای چین این است که می تواند در هر زمانی که می خواهد آن را به فروش برساند. منفعت این روش برای ایران این است که مجبور نیست تولید خود را در میادین اصلیش به خاطر تمام شدن منابع ذخیره سازی متوقف کند. توقف تولید به چاههای نفت آسیب می رساند. استفاده از نفت کش ها برای ذخیره نفت هم بسیار گران قیمت است. چین با استفاده از تمام این روشها طی این 51 روز ذکر شده حداقل 338 هزار بشکه نفت خام ایران را وارد کرده است که برابر با 67 درصد کل 500 هزار بشکه در روز صادرات نفت ایران در حال حاضر است. 162 هزار بشکه دیگر به سایر خریداران سنتی ایران از جمله سوریه صادر می شود.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 3
کاهش چشمگیر قیمت اوراق تسهیلات مسکن
بازار مسکن از دو ناحیه تقاضای خرید از سوی سهامداران و خرید و فروش اوراق، تحت تاثیر قرار گرفته است؛ با این حال اعمال محدودیت برای معاملات اوراق وام مسکن به کاهش قیمت «تسه» منجر شد.
بازار مسکن طی هفت ماه گذشته تحت تاثیر رشد شاخص بورس و انتقال نقدینگی از این بخش به بخش مسکن با رشد معاملات و به تبع آن قیمت مواجه شده، به طوری که در تیرماه ۱۳۹۹ میانگین قیمت مسکن در شهر تهران به ۲۰ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید. معاملات نیز ۱۴ هزار و ۴۷ فقره شد که از رشد ۳۰ درصد و ۱۹۳ درصد به ترتیب نسبت به خرداد امسال و تیر ماه پارسال حکایت داشت.
از طرف دیگر برخی سهامداران غیرحرفهای با خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن شرایط افزایش قیمت این نوع وام را فراهم کردند؛ تا جایی که در روزهای گذشته متوسط قیمت تسه ۸۳ هزار تومان و برخی نمادهای اوراق تسهیلات مسکن به کانال ۹۰ هزار تومان وارد شد. اما با ایجاد محدودیت در سقف خرید اوراق، در نظر گرفتن مدت زمان انقضا و همچنین تعیین چهار ماهه حداقل مدت زمان انتظار، نرخ اوراق تسهیلات مسکن روند معکوس گرفته و هم اکنون میانگین قیمت آن ۶۵ هزار و ۶۰۰ تومان است.
عمده ترین دلیلی که از آن به عنوان عامل افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در روزهای اخیر یاد میشد انجام معاملات اوراق و عرضه اوراق از سوی افرادی بود که فقط در قیمتهای بالا حاضر به عرضه اوراق بازار شده بودند و در مقابل افرادی هم در سمت تقاضا حاضر به خرید اوراق با قیمت بالاتر شدند. شاید با این انگیزه که همزمان با سایر بازارها و سایر سهم ها قیمت اوراق تسهیلات مسکن هم در آینده افزایش یابد و بتوانند از این طریق سود قابل توجهی کسب کنند.
قیمت وام مسکن در حالی رشد پیدا کرد که بنا به گفته محمد حسن مرادی، مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن تغییر محسوسی نه از جانب بانک و نه از جانب تقاضای تسهیلاتی از سوی متقاضیان صورت نگرفته است.
او همچنین اعلام کرد: بانک مسکن با هماهنگی فرابورس محدودیت هایی برای معاملات اوراق وام مسکن در نظر گرفته است که هدف از اعمال این محدودیت ها جلوگیری از رشد افسار گسیخته قیمت اوراق و ممانعت از ورود اوراق به بازار سفته بازی و سوداگری است.
به گفته مرادی، این محدودیت ها شامل محدودیت در سقف خرید اوراق، در نظر گرفتن مدت زمان انقضا برای مصرف اوراق و محدودیت های معاملاتی اوراق به لحاظ تعیین حداقل مدت زمان انتظار (چهار ماهه) از زمان خرید تا فروش اوراق است.
اکثر قریب به اتفاق نمادهای زیرمجموعه تسه در معاملات روز گذشته با ثبت دامنه نوسان منفی ۵ درصدی مواجه شده و بین ۳ هزار و ۱۰۰ تا ۳ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش قیمت در نمادهای مختلف معاملاتی تسه را به نمایش گذاشتند.
بیشترین کاهش قیمت به اوراق تسهیلات مسکن صادره در تیر ماه امسال تعلق دارد که به دلیل عرضه بالای نماد تسه ۹۹۰۴ که به حدود ۱۴۰ هزار برگه در معاملات روز گذشته (سه شنبه ۱۴ مرداد) منجر شد، قیمت هر برگه نیز به ۶۳ هزار و ۹۸۸ تومان رسید.
قیمت سایر نمادهای معاملاتی تسه به ترتیب کاهشی به افزایشی به شرح زیر است: تسه ۹۷۱۰ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در دی ماه ۹۷): ۶۴ هزار و ۹۴۱ تومان، تسه ۹۷۱۲۰ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در اسفند ۹۷): ۶۵ هزار و ۷۰ تومان، تسه ۹۷۱۱ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در بهمن ۹۷): ۶۵ هزار و ۳۹۳ تومان، تسه ۹۸۰۹ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در آذر ۹۸): ۶۵ هزار و ۴۹۰ تومان، تسه ۹۸۰۴ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در تیر ماه ۹۸): ۶۵ هزار و ۷۲۰ تومان، تسه ۹۸۰۳ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در خرداد ۹۸): ۶۵ هزار و ۹۰۰ تومان، تسه ۹۸۱۱ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در بهمن ۹۸): ۶۶ هزار و ۸۴۶ تومان، تسه ۹۷۰۹ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در آذر ۹۷): ۶۷ هزار و ۸۱۶، تسه ۹۸۰۲ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در اردیبهشت ۹۸): ۶۸ هزار و ۱۷۷ تومان، تسه ۹۹۰۳ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در خرداد ۹۹): ۶۹ هزار و ۵۱۵ تومان.
غیر از تسه ۹۹۰۴ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در تیر ماه امسال) که به دلیل احتمال ادامه روند کاهش قیمت این اوراق، دارندگان این برگه برای عرضه این ابزار نوین بازار سرمایه، به صف سنگین فروشندهها پیوسته اند، در سایر نمادهای معاملاتی زیرمجموعه تسه، تعداد برگههای چندانی عرضه نشده و دارندگان اوراق تسهیلات مسکن ترجیح داده اند تا در صورت بهبود معاملات بورس، برای عرضه این برگهها اقدام کنند.
از طرف دیگر برخی سهامداران غیرحرفهای با خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن شرایط افزایش قیمت این نوع وام را فراهم کردند؛ تا جایی که در روزهای گذشته متوسط قیمت تسه ۸۳ هزار تومان و برخی نمادهای اوراق تسهیلات مسکن به کانال ۹۰ هزار تومان وارد شد. اما با ایجاد محدودیت در سقف خرید اوراق، در نظر گرفتن مدت زمان انقضا و همچنین تعیین چهار ماهه حداقل مدت زمان انتظار، نرخ اوراق تسهیلات مسکن روند معکوس گرفته و هم اکنون میانگین قیمت آن ۶۵ هزار و ۶۰۰ تومان است.
عمده ترین دلیلی که از آن به عنوان عامل افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در روزهای اخیر یاد میشد انجام معاملات اوراق و عرضه اوراق از سوی افرادی بود که فقط در قیمتهای بالا حاضر به عرضه اوراق بازار شده بودند و در مقابل افرادی هم در سمت تقاضا حاضر به خرید اوراق با قیمت بالاتر شدند. شاید با این انگیزه که همزمان با سایر بازارها و سایر سهم ها قیمت اوراق تسهیلات مسکن هم در آینده افزایش یابد و بتوانند از این طریق سود قابل توجهی کسب کنند.
قیمت وام مسکن در حالی رشد پیدا کرد که بنا به گفته محمد حسن مرادی، مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن تغییر محسوسی نه از جانب بانک و نه از جانب تقاضای تسهیلاتی از سوی متقاضیان صورت نگرفته است.
او همچنین اعلام کرد: بانک مسکن با هماهنگی فرابورس محدودیت هایی برای معاملات اوراق وام مسکن در نظر گرفته است که هدف از اعمال این محدودیت ها جلوگیری از رشد افسار گسیخته قیمت اوراق و ممانعت از ورود اوراق به بازار سفته بازی و سوداگری است.
به گفته مرادی، این محدودیت ها شامل محدودیت در سقف خرید اوراق، در نظر گرفتن مدت زمان انقضا برای مصرف اوراق و محدودیت های معاملاتی اوراق به لحاظ تعیین حداقل مدت زمان انتظار (چهار ماهه) از زمان خرید تا فروش اوراق است.
اکثر قریب به اتفاق نمادهای زیرمجموعه تسه در معاملات روز گذشته با ثبت دامنه نوسان منفی ۵ درصدی مواجه شده و بین ۳ هزار و ۱۰۰ تا ۳ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش قیمت در نمادهای مختلف معاملاتی تسه را به نمایش گذاشتند.
بیشترین کاهش قیمت به اوراق تسهیلات مسکن صادره در تیر ماه امسال تعلق دارد که به دلیل عرضه بالای نماد تسه ۹۹۰۴ که به حدود ۱۴۰ هزار برگه در معاملات روز گذشته (سه شنبه ۱۴ مرداد) منجر شد، قیمت هر برگه نیز به ۶۳ هزار و ۹۸۸ تومان رسید.
قیمت سایر نمادهای معاملاتی تسه به ترتیب کاهشی به افزایشی به شرح زیر است: تسه ۹۷۱۰ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در دی ماه ۹۷): ۶۴ هزار و ۹۴۱ تومان، تسه ۹۷۱۲۰ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در اسفند ۹۷): ۶۵ هزار و ۷۰ تومان، تسه ۹۷۱۱ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در بهمن ۹۷): ۶۵ هزار و ۳۹۳ تومان، تسه ۹۸۰۹ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در آذر ۹۸): ۶۵ هزار و ۴۹۰ تومان، تسه ۹۸۰۴ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در تیر ماه ۹۸): ۶۵ هزار و ۷۲۰ تومان، تسه ۹۸۰۳ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در خرداد ۹۸): ۶۵ هزار و ۹۰۰ تومان، تسه ۹۸۱۱ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در بهمن ۹۸): ۶۶ هزار و ۸۴۶ تومان، تسه ۹۷۰۹ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در آذر ۹۷): ۶۷ هزار و ۸۱۶، تسه ۹۸۰۲ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در اردیبهشت ۹۸): ۶۸ هزار و ۱۷۷ تومان، تسه ۹۹۰۳ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در خرداد ۹۹): ۶۹ هزار و ۵۱۵ تومان.
غیر از تسه ۹۹۰۴ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در تیر ماه امسال) که به دلیل احتمال ادامه روند کاهش قیمت این اوراق، دارندگان این برگه برای عرضه این ابزار نوین بازار سرمایه، به صف سنگین فروشندهها پیوسته اند، در سایر نمادهای معاملاتی زیرمجموعه تسه، تعداد برگههای چندانی عرضه نشده و دارندگان اوراق تسهیلات مسکن ترجیح داده اند تا در صورت بهبود معاملات بورس، برای عرضه این برگهها اقدام کنند.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 1
اختلاف نظر در خصوص جاماندگان سهام عدالت
هفتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی روز گذشته با حضور فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد برگزار شد. کاهش مدت زمان صدور مجوز کسب و کارها از 72 و نیم روز به 72 ساعت و تمهیدات دولت برای پایداری و عمق بخشی به بازار سرمایه از مهمترین اظهارات دژپسند در این جلسه بود. همچنین در حاشیه این نشست وزیر اقتصاد توضیحاتی در خصوص جاماندگان سهام عدالت داد و گفت: «از نظر قانون افراد مدنظر پوشش داده شدهاند، ضمن اینکه از نظر داراییهایی که بتوانیم این کار را انجام دهیم محدودیت داریم؛ زیرا آن زمان این حجم واگذاری نشده بود.» این اظهارات در شرایطی است که پیش تر سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از افزایش 10 میلیون نفر مشمول جدید سهام عدالت خبر داده بود.
مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس 21 تیر ماه با اشاره به اینکه بر اساس طرح مجلس نزدیک به ۱۰ میلیون نفر دیگر باید سهام عدالت دریافت کنند، گفت: «مجلس بر اجرایی شدن این طرح تاکید دارد هرچند وزارت اقتصاد اعلام میکند که سهامی برای واگذاری به مشمولان جدید وجود ندارد اما با پیگیریهای مجلس یازدهم مشمولان میتوانند به دریافت این سهام امیدوار باشند.»
وی با اشاره به اینکه فقط موالید خانوارهای تحت پوشش سازمانهای حمایتی (کمیته امداد و...)مشمول سهام عدالت جدید خواهند شد، گفت: «ارائه سهام عدالت جدید به همه موالید افرادی که از قبل دارای سهام عدالت بودهاند نمیتواند با عدالت سازگار باشد البته جزییات این موضوع همچنان در دست بررسی است.»
اما روز گذشته وزیر اقتصاد درباره جاماندگان سهام عدالت گفت: «در این موضوع بحث امکانپذیری مطرح است. سهام عدالت زمانی که عملیاتی شد قرار بود برای یک دوره 10سالهای از محل سود تسویه شود، اما همه سهام از محل سود تسویه نشد جز نهادهای تحت پوشش بنابراین سهام 500 هزار تومان، 480 هزار تومانی و ... داریم.»
دژپسند افزود: «در قانون آمده 6 دهک جامعه باید از سهام عدالت برخوردار شوند که ما سهام عدالت را به 6 دهک جامعه دادهایم؛ یعنی اکنون آمار دارندگان سهام عدالت 49میلیون و 200هزار نفر است که اگر 60درصد جمعیت کشور را در نظر بگیریم حدود همین میزان است.»
وی گفت: «این موضوع هم از نظر فنی امکانپذیر نیست و هم از نظر قانون افراد مدنظر پوشش داده شدهاند؛ ضمن اینکه از نظر داراییهایی که بتوانیم این کار را انجام دهیم محدودیت داریم؛ زیرا آن زمان این حجم واگذاری نشده بود.»
مقرراتزدایی و سرعتبخشی به کسب و کارها
فرهاد دژپسند در بخش دیگری از اظهارات خود در نود و هفتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: «عملکرد مثبت در مقرراتزدایی و بهبود کسب و کار در سایه همراهی دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی اتفاق افتاد که بنا داریم در تعمیقبخشی به بازار سرمایه نیز از این ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.» وی اضافه کرد: «بعد از اینکه در سال 94 قانون رفع موانع تولید، مواردی را برای اجرا مشخص کرد، امسال توانستیم بخشی از آن را اجرایی کنیم که مهمترین آن پنجره فیزیکی شروع کسب و کار است.»
دژپسند افزود: «در تعامل و ارتباط تنگاتنگ با بخش خصوصی شروع کسب و کار از 72 و نیم روز به 72 ساعت رسید.»
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: «هفته گذشته بیش از 2میلیارد دلار ارز نیمایی عرضه شده که به واردات مواد اولیه کمک کرده است.»
وی ادامه داد: «اگر در دفاع مقدس بسیج نقش محوری داشت، امروز هم میتوان از تعامل دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی همانند نقش محوری بسیج در ساماندهی به امور اقتصادی استفاده کرد که البته مصداق این تعامل شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی است.»
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: «مدیریت دوره کرونا نشان داد در حالی که در ابتدای شروع این ویروس، واردکننده برخی کالاها بودیم بعد از مدتی به صادرکننده همان کالاها تبدیل شدیم؛ این موضوع نشان میدهد اگر مدیریت به موقع اعمال شود میتوان به اهداف دست یافت.»
وی افزود: «یکی از مراکزی که میتواند در پیشبرد این اهداف نقش تقویتکننده داشته باشد شورای گفتگوست؛ البته جلسات آن نباید فرمایشی باشد بلکه باید به سمت تعامل دو سویه برویم که ثمرات آن در مسیر تحقق جهش تولید باشد.»
دژپسند گفت: «وقتی زمان اعطای مجوزها از 54 روز به چهار روز و شروع کسب و کار از 72 روز به سه روز میرسد این نتیجه همراهی و تعامل دولت و بخش خصوصی است و از این در بازار ارز که امروز دغدغه ماست با تعامل دو سویه میتوانیم موفق عمل کنیم؛ البته در تعامل دوسویه باید به گونهای گام برداریم که تولید و صادرات ما دچار آسیب نشود.» وزیر اقتصاد همچنین گفت: «هفته گذشته نخستین عرضه یک شرکت 100 درصد خصوصی در سال 99 در بازار سرمایه انجام شد که با استقبال بسیار خوب فعالان بازار سرمایه مواجه شد.»
تمهیدات برای پایداری و عمق بخشی به بازار سرمایه
فرهاد دژپسند همچنین در حاشیه نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران گفت: «نخستین اقدام ما در عمقبخشی به بازار سرمایه، ارزش عرضه اولیه بود که هفته گذشته عرضه اولیه را از یک عرضه در هفته به دو عرضه افزایش دادیم؛ ضمن اینکه حدود صد شرکت در دستگاههای دولتی، نهادهای عمومی و غیردولتی و بخش خصوصی آماده عرضه اولیه تا پایان سال هستند.»
وی تصریح کرد: «در این باره در چهار ماه نخست امسال 13هزار و 700میلیارد تومان عرضه اولیه انجام شد در حالی که در کل سال 98 این میزان پنجهزار و 300میلیارد تومان بود.»
دژپسند افزایش شناوری را اقدام دوم برای عمقبخشی به بازار سرمایه بیان کرد و گفت: «در هر امتیازی که میدهیم افزایش شناوری را به کف 25درصد الزام قرار میدهیم؛ در این باره از دولت مصوبه گرفتیم که شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی وابسته به دولت، درصد شناوری خود را حداقل به 25درصد افزایش دهند که البته برای این موضوع ضمانت قرار دادیم؛ یعنی اگر تا اول مهر این مصوبه اجرا نشود سازمان خصوصیسازی به نیابت از دولت ورود میکند و شناوری را انجام میدهد.»
وزیر اقتصاد و دارایی افزایش سرمایه شرکتهای بورسی را قدم سوم در عمقبخشی به بازار سرمایه دانست و افزود: «موضوع افزایش سرمایه شرکتها را تسهیل کردیم؛ ضمن اینکه لایحه دو فوریتی به مجلس دادیم در این باره که شرکتهایی که افزایش سرمایه میدهند یعنی سهام دار فعلی، از حق تقدم خود صرفنظر کند و اجازه دهد افراد حقیقی در افزایش سرمایه شرکت کنند که اگر مجلس این موضوع را تصویب کند 20درصد از افزایش سرمایه، مشمول مالیات با نرخ صفر میشود.»
دژپسند گفت: «همچنین شرکتهایی که امسال در بورس پذیرش میشوند به پرونده مالیاتی سنوات گذشته آنها ورود نمیشود.»
وی ادامه داد: «ابزار دیگر برای عمقبخشی به بازار سرمایه، صندوق پروژه است که تا اول مهر چند صندوق پروژه با طرحهای دولتی و خصوصی فعال میکنیم؛ ضمن اینکه برنامههایی برای سهامی عام و تقویت فروش اوراق بخش خصوصی داریم که همه این اقدامات در آیندهای نزدیک به تعمیق بازار سرمایه کمک میکند.»
وزیر اقتصاد و دارایی در عین حال گفت: «افرادی که میخواهند به بازار سرمایه ورود کنند اگر چه که باید به نهاد ناظر بر بورس اطمینان داشته باشند، اما دقت را کم نکنند؛ بلکه با مطالعه و مشاوره و سپس معامله کنند و بدانند سرمایه را در بهترین نقطه سرمایهگذاری میکنند؛ بنابراین هیجانی تصمیم نگیرند، زیرا بازار سرمایه ریزش و رویش دارد.»
وزیر اقتصاد و دارایی در باره "ای تی اف " دوم و سوم نیز افزود: «در مورد ای تی اف اول متولی آن وزارت اقتصاد بود که سعی کردیم به موقع کارها را انجام دهیم، اما مدیر ای تی اف دوم و سوم توسط دستگاههای تخصصی ذیربط باید معرفی میشد که تاکنون معرفی نشده است؛ ما هم برای این کار مدت زمانی تعیین کردیم که اگر تا آن زمان انجام ندهند از طریق بلوکی و سپس شناوری عرضهها را انجام میدهیم.»
وی با اشاره به اینکه فقط موالید خانوارهای تحت پوشش سازمانهای حمایتی (کمیته امداد و...)مشمول سهام عدالت جدید خواهند شد، گفت: «ارائه سهام عدالت جدید به همه موالید افرادی که از قبل دارای سهام عدالت بودهاند نمیتواند با عدالت سازگار باشد البته جزییات این موضوع همچنان در دست بررسی است.»
اما روز گذشته وزیر اقتصاد درباره جاماندگان سهام عدالت گفت: «در این موضوع بحث امکانپذیری مطرح است. سهام عدالت زمانی که عملیاتی شد قرار بود برای یک دوره 10سالهای از محل سود تسویه شود، اما همه سهام از محل سود تسویه نشد جز نهادهای تحت پوشش بنابراین سهام 500 هزار تومان، 480 هزار تومانی و ... داریم.»
دژپسند افزود: «در قانون آمده 6 دهک جامعه باید از سهام عدالت برخوردار شوند که ما سهام عدالت را به 6 دهک جامعه دادهایم؛ یعنی اکنون آمار دارندگان سهام عدالت 49میلیون و 200هزار نفر است که اگر 60درصد جمعیت کشور را در نظر بگیریم حدود همین میزان است.»
وی گفت: «این موضوع هم از نظر فنی امکانپذیر نیست و هم از نظر قانون افراد مدنظر پوشش داده شدهاند؛ ضمن اینکه از نظر داراییهایی که بتوانیم این کار را انجام دهیم محدودیت داریم؛ زیرا آن زمان این حجم واگذاری نشده بود.»
مقرراتزدایی و سرعتبخشی به کسب و کارها
فرهاد دژپسند در بخش دیگری از اظهارات خود در نود و هفتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: «عملکرد مثبت در مقرراتزدایی و بهبود کسب و کار در سایه همراهی دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی اتفاق افتاد که بنا داریم در تعمیقبخشی به بازار سرمایه نیز از این ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.» وی اضافه کرد: «بعد از اینکه در سال 94 قانون رفع موانع تولید، مواردی را برای اجرا مشخص کرد، امسال توانستیم بخشی از آن را اجرایی کنیم که مهمترین آن پنجره فیزیکی شروع کسب و کار است.»
دژپسند افزود: «در تعامل و ارتباط تنگاتنگ با بخش خصوصی شروع کسب و کار از 72 و نیم روز به 72 ساعت رسید.»
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: «هفته گذشته بیش از 2میلیارد دلار ارز نیمایی عرضه شده که به واردات مواد اولیه کمک کرده است.»
وی ادامه داد: «اگر در دفاع مقدس بسیج نقش محوری داشت، امروز هم میتوان از تعامل دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی همانند نقش محوری بسیج در ساماندهی به امور اقتصادی استفاده کرد که البته مصداق این تعامل شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی است.»
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: «مدیریت دوره کرونا نشان داد در حالی که در ابتدای شروع این ویروس، واردکننده برخی کالاها بودیم بعد از مدتی به صادرکننده همان کالاها تبدیل شدیم؛ این موضوع نشان میدهد اگر مدیریت به موقع اعمال شود میتوان به اهداف دست یافت.»
وی افزود: «یکی از مراکزی که میتواند در پیشبرد این اهداف نقش تقویتکننده داشته باشد شورای گفتگوست؛ البته جلسات آن نباید فرمایشی باشد بلکه باید به سمت تعامل دو سویه برویم که ثمرات آن در مسیر تحقق جهش تولید باشد.»
دژپسند گفت: «وقتی زمان اعطای مجوزها از 54 روز به چهار روز و شروع کسب و کار از 72 روز به سه روز میرسد این نتیجه همراهی و تعامل دولت و بخش خصوصی است و از این در بازار ارز که امروز دغدغه ماست با تعامل دو سویه میتوانیم موفق عمل کنیم؛ البته در تعامل دوسویه باید به گونهای گام برداریم که تولید و صادرات ما دچار آسیب نشود.» وزیر اقتصاد همچنین گفت: «هفته گذشته نخستین عرضه یک شرکت 100 درصد خصوصی در سال 99 در بازار سرمایه انجام شد که با استقبال بسیار خوب فعالان بازار سرمایه مواجه شد.»
تمهیدات برای پایداری و عمق بخشی به بازار سرمایه
فرهاد دژپسند همچنین در حاشیه نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران گفت: «نخستین اقدام ما در عمقبخشی به بازار سرمایه، ارزش عرضه اولیه بود که هفته گذشته عرضه اولیه را از یک عرضه در هفته به دو عرضه افزایش دادیم؛ ضمن اینکه حدود صد شرکت در دستگاههای دولتی، نهادهای عمومی و غیردولتی و بخش خصوصی آماده عرضه اولیه تا پایان سال هستند.»
وی تصریح کرد: «در این باره در چهار ماه نخست امسال 13هزار و 700میلیارد تومان عرضه اولیه انجام شد در حالی که در کل سال 98 این میزان پنجهزار و 300میلیارد تومان بود.»
دژپسند افزایش شناوری را اقدام دوم برای عمقبخشی به بازار سرمایه بیان کرد و گفت: «در هر امتیازی که میدهیم افزایش شناوری را به کف 25درصد الزام قرار میدهیم؛ در این باره از دولت مصوبه گرفتیم که شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی وابسته به دولت، درصد شناوری خود را حداقل به 25درصد افزایش دهند که البته برای این موضوع ضمانت قرار دادیم؛ یعنی اگر تا اول مهر این مصوبه اجرا نشود سازمان خصوصیسازی به نیابت از دولت ورود میکند و شناوری را انجام میدهد.»
وزیر اقتصاد و دارایی افزایش سرمایه شرکتهای بورسی را قدم سوم در عمقبخشی به بازار سرمایه دانست و افزود: «موضوع افزایش سرمایه شرکتها را تسهیل کردیم؛ ضمن اینکه لایحه دو فوریتی به مجلس دادیم در این باره که شرکتهایی که افزایش سرمایه میدهند یعنی سهام دار فعلی، از حق تقدم خود صرفنظر کند و اجازه دهد افراد حقیقی در افزایش سرمایه شرکت کنند که اگر مجلس این موضوع را تصویب کند 20درصد از افزایش سرمایه، مشمول مالیات با نرخ صفر میشود.»
دژپسند گفت: «همچنین شرکتهایی که امسال در بورس پذیرش میشوند به پرونده مالیاتی سنوات گذشته آنها ورود نمیشود.»
وی ادامه داد: «ابزار دیگر برای عمقبخشی به بازار سرمایه، صندوق پروژه است که تا اول مهر چند صندوق پروژه با طرحهای دولتی و خصوصی فعال میکنیم؛ ضمن اینکه برنامههایی برای سهامی عام و تقویت فروش اوراق بخش خصوصی داریم که همه این اقدامات در آیندهای نزدیک به تعمیق بازار سرمایه کمک میکند.»
وزیر اقتصاد و دارایی در عین حال گفت: «افرادی که میخواهند به بازار سرمایه ورود کنند اگر چه که باید به نهاد ناظر بر بورس اطمینان داشته باشند، اما دقت را کم نکنند؛ بلکه با مطالعه و مشاوره و سپس معامله کنند و بدانند سرمایه را در بهترین نقطه سرمایهگذاری میکنند؛ بنابراین هیجانی تصمیم نگیرند، زیرا بازار سرمایه ریزش و رویش دارد.»
وزیر اقتصاد و دارایی در باره "ای تی اف " دوم و سوم نیز افزود: «در مورد ای تی اف اول متولی آن وزارت اقتصاد بود که سعی کردیم به موقع کارها را انجام دهیم، اما مدیر ای تی اف دوم و سوم توسط دستگاههای تخصصی ذیربط باید معرفی میشد که تاکنون معرفی نشده است؛ ما هم برای این کار مدت زمانی تعیین کردیم که اگر تا آن زمان انجام ندهند از طریق بلوکی و سپس شناوری عرضهها را انجام میدهیم.»

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 2
اخبار کوتاه
افت تقاضا در بازار طلا
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: نزدیک شدن به ماه محرم و کاهش داد و ستدها موجب اُفت تقاضا در بازار شده و حباب سکه به ۶۵۰ هزار تومان رسیده است.
محمد کشتیآرای درباره حباب سکه، گفت: نزدیک شدن به ماه محرم و کاهش داد و ستدها موجب اُفت تقاضا در بازار و کاهش حباب سکه شده است؛ در هفته گذشته حباب سکه حدود یک میلیون تومان بود اما در حال حاضر این رقم حدودا به 650 هزار تومان رسیده است.
وی با بیان اینکه حباب سکه نسبت به هفته گذشته حدود 400 هزار تومان کاسته شده است، افزود: هرچه به ماه محرم نزدیک تر شویم کاهش تقاضا چشم گیرتر میشود.
کشتی آرای با بیان اینکه از آنجایی که نرخ ارز و قیمت جهانی طلا در روزهای گذشته نوسانات چندانی نداشته، بازار سکه نیز در دو روز گذشته تقریبا باثبات بوده است، ادامه داد: قیمت اونس جهانی حدود 1975 دلار بوده است.
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه تفاوت نرخ سکه در طرح جدید و قدیم حدود 900 هزار تومان بود اما در حال حاضر به 400 هزار تومان رسیده است، تصریح کرد: با تداوم کاهش تقاضا حباب سکه بیشتر خالی می شود.
افزایش قیمت مرغ و گوشت
قیمت هر کیلوگرم مرغ حدود ۱۹ هزار تومان در تهران به فروش می رسد درحالی که قیمت مصوب آن ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.
قیمت مرغ در برخی از فروشگاه های حتی به قیمت های بالاتر از 20 هزار تومان نیز به فروش می رسد و به نظر می رسد که دستگاههای نظارتی کنترلی بر بازار ندارد و فروشگاه ها به راحتی قیمتهای خارج از نرخ مصوب را با اعداد درشت بر سر در مغازه نصب کرده اند.
بنابراین گزارش قیمت مرغ تا اوایل مرداد ماه تا 16 هزار و 500 تومان نیز کاهش یافته بود اما دوباره قیمت این محصول در بازار افزایش یافته است و در محدود 19 هزار تومان به فروش می رسد.
همچنین قیمت گوشت قرمز نیز افزایش یافته است. رییس اتحادیه گوشت گوسفندی افزایش قیمت نهادههای دامی و امتناع دامداران از عرضه دام به بازار را علت افزایش قیمت طی یکماه اخیر اعلام و به مردم توصیه کرد از میادین ترهبار اقدام به خرید کنند.
قیمت گوشت گوسفندی طی یک ماه اخیر حدود ١٧ هزار تومان افزایش یافته و در حال حاضر نرخ هر کیلوگرم شقه بدون دنبه به١١٠ تا ١١٥ هزار تومان رسیده است.
علی اصغر ملکی با اشاره به اینکه افزایش قیمت نهادهها نیز در گرانی قیمت گوشت مؤثر است، افزود: این مساله بویژه در شش ماهه دوم سال اثرات بیشتری خواهد داشت چون در شش ماهه اول دامها بیشتر از مراتع تغذیه میکنند. ملکی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ کمبودی در بازار دام و عرضه گوشت وجود ندارد.
تکذیب کاهش دامنه نوسان معاملات بورس
مدیرعامل بورس تهران کاهش دامنه نوسانات معاملات بورس به دو درصد را تکذیب کرد. علی صحرایی اعلام کرد: قبلاً نیز شایعه افزایش دامنه نوسان سهام مطرح بود؛ حالا مجدداً این شایعه در خصوص کاهش دامنه نوسان به 2 درصد مطر ح شده که این شایعات درست نیست.
وی افزود: برای رفع مشکلات در سامانه معاملات به زودی تغییراتی بنیادین انجام میدهیم. سهام حاضر در بازار بورس تهران به واسطه تراکنشهای زیاد و مشکلات سامانه در کوتاه مدت و خیلی موقت در دو تایم زمانی معامله میشوند.
به گفته صحرایی، در این تغییرات، صنایع در دو زمان مختلف و دوره معاملاتی جداگانه سفارش گیری میشوند. بخشی از معاملات در زمان زودتر شروع میشود از سوی دیگر، صنایعی که بیشترین سهام را در دل خود جای داده اند و چند صنعت دیگر هم در زمان دیگری که حدوداً تا ساعت 15 طول میکشد، معامله خواهند شد. این اتفاق صرفاً برای یک دوره کوتاه مدت است. مدیرعامل بورس تهران تصریح کرد: در تصمیمی دیگر همان طور که در سال 97 هسته معاملاتی فرابورس و بورس را جدا کردیم، برای بورس تهران هم دو سامانه معاملاتی جدا در نظر گرفته ایم و به زودی دو هسته معاملاتی برای معاملات شرکتهای حاضر در بازار سهام فعال میشود.
خبر دیگر در خصوص بورس اینکه شاخص بورس روز گذشته به رشد ۱۴۵۵ واحدی قناعت کرد. در جریان دادوستدهای روز گذشته بازار سرمایه بیش از 13میلیارد و 7میلیون سهم و حقتقدم بهارزشی بالغ بر 24هزار و 658میلیارد تومان در بیش از 2 میلیون و 470هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد یک هزار و 455واحدی، در ارتفاع یکمیلیون و 994هزار و 795واحد قرار گرفت.
آخرین خبر از حذف بستههای پرمصرف اینترنتی
از نیمه تیرماه سال جاری، کاربران در فضای مجازی از افزایش قیمت بستههای اینترنتی در اپراتورهای همراه خبر داده و اعتراض کردند. این موضوع منجر به واکنش حسین فلاح جوشقانی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شد که اعلام کرد بالابردن قیمت اینترنت همراه بدون هماهنگی با رگولاتوری تخلف بوده و برخورد قانونی با اپراتورها آغاز شده است. پس از آن فلاح جوشقانی از ابلاغ جریمه دو میلیارد تومانی به اپراتورها خبر داد و اعلام کرد جریمه نقدی قدم اول برای برخورد با تخلف صورتگرفته است و در صورت استمرار این مساله، روالهای دیگری از جمله تعلیق، کاهش مدت اعتبار پروانه و مواردی از این دست، از مصوبههای قانونی است که میتوان با استناد به آنها تخلفات را پیگیری کرد.
در این راستا آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه حضور در کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: اقدام دو اپراتور در افزایش تعرفه، خلاف ضوابط پروانه اپراتورها و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات و مصداق گرانفروشی است. سازمان تنظیم مقررات در برخورد با این گرانفروشی اختیاراتی داشته که از آن جمله جریمه دو میلیارد تومانی بوده است.
وی در ادامه با بیان اینکه این اختیارات کفایت نمیکرد، افزود: به همین دلیل ما طرحی را به دولت دادیم که در دستور کار قرار داده تا اختیارات سازمان تنظیم مقررات را در برخورد با گرانفروشی افزایش دهیم، زیرا این موضوع خلائی ایجاد کرده شد و اینها از عدم وجود ابزار برخوردی لازم، گرانفروشی را ادامه دادند، از دید ما هم این گرانفروشی هیچ توجیه اقتصادی ندارد و منظقی پشتش نیست و این مشکل باید برطرف شود.
آذری جهرمی با بیان اینکه سازمان تنظیم مقررات پرونده گرانفروشی و شکایت از اپراتورها را به سازمان حمایت برد، اظهار کرد: سازمان حمایت روز گذشته مبالغ گرانفروشی و اصل گزارش گرانفروشی را تایید کرد و به تعزیرات فرستاد. دادگاه تعزیرات هم برگزار شده و آخرین دفاعیات را گرفته و احتمالا همین روزها حکم تعزیرات اعلام میشود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: همچنین ما هم در همین هفته ابزارهای نظارتی و اختیاراتی که باید به ما داده شود را از سمت دولت برای برخورد با متخلفان اخذ میکنیم. از دید ما اتفاقی که افتاده گرانفروشی است و تمام مبالغ باید به مردم برگردد و حتما باید بابت این گرانفروشی با مختلفان برخورد شود و ما پیگیر موضوع هستیم.
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: نزدیک شدن به ماه محرم و کاهش داد و ستدها موجب اُفت تقاضا در بازار شده و حباب سکه به ۶۵۰ هزار تومان رسیده است.
محمد کشتیآرای درباره حباب سکه، گفت: نزدیک شدن به ماه محرم و کاهش داد و ستدها موجب اُفت تقاضا در بازار و کاهش حباب سکه شده است؛ در هفته گذشته حباب سکه حدود یک میلیون تومان بود اما در حال حاضر این رقم حدودا به 650 هزار تومان رسیده است.
وی با بیان اینکه حباب سکه نسبت به هفته گذشته حدود 400 هزار تومان کاسته شده است، افزود: هرچه به ماه محرم نزدیک تر شویم کاهش تقاضا چشم گیرتر میشود.
کشتی آرای با بیان اینکه از آنجایی که نرخ ارز و قیمت جهانی طلا در روزهای گذشته نوسانات چندانی نداشته، بازار سکه نیز در دو روز گذشته تقریبا باثبات بوده است، ادامه داد: قیمت اونس جهانی حدود 1975 دلار بوده است.
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه تفاوت نرخ سکه در طرح جدید و قدیم حدود 900 هزار تومان بود اما در حال حاضر به 400 هزار تومان رسیده است، تصریح کرد: با تداوم کاهش تقاضا حباب سکه بیشتر خالی می شود.
افزایش قیمت مرغ و گوشت
قیمت هر کیلوگرم مرغ حدود ۱۹ هزار تومان در تهران به فروش می رسد درحالی که قیمت مصوب آن ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.
قیمت مرغ در برخی از فروشگاه های حتی به قیمت های بالاتر از 20 هزار تومان نیز به فروش می رسد و به نظر می رسد که دستگاههای نظارتی کنترلی بر بازار ندارد و فروشگاه ها به راحتی قیمتهای خارج از نرخ مصوب را با اعداد درشت بر سر در مغازه نصب کرده اند.
بنابراین گزارش قیمت مرغ تا اوایل مرداد ماه تا 16 هزار و 500 تومان نیز کاهش یافته بود اما دوباره قیمت این محصول در بازار افزایش یافته است و در محدود 19 هزار تومان به فروش می رسد.
همچنین قیمت گوشت قرمز نیز افزایش یافته است. رییس اتحادیه گوشت گوسفندی افزایش قیمت نهادههای دامی و امتناع دامداران از عرضه دام به بازار را علت افزایش قیمت طی یکماه اخیر اعلام و به مردم توصیه کرد از میادین ترهبار اقدام به خرید کنند.
قیمت گوشت گوسفندی طی یک ماه اخیر حدود ١٧ هزار تومان افزایش یافته و در حال حاضر نرخ هر کیلوگرم شقه بدون دنبه به١١٠ تا ١١٥ هزار تومان رسیده است.
علی اصغر ملکی با اشاره به اینکه افزایش قیمت نهادهها نیز در گرانی قیمت گوشت مؤثر است، افزود: این مساله بویژه در شش ماهه دوم سال اثرات بیشتری خواهد داشت چون در شش ماهه اول دامها بیشتر از مراتع تغذیه میکنند. ملکی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ کمبودی در بازار دام و عرضه گوشت وجود ندارد.
تکذیب کاهش دامنه نوسان معاملات بورس
مدیرعامل بورس تهران کاهش دامنه نوسانات معاملات بورس به دو درصد را تکذیب کرد. علی صحرایی اعلام کرد: قبلاً نیز شایعه افزایش دامنه نوسان سهام مطرح بود؛ حالا مجدداً این شایعه در خصوص کاهش دامنه نوسان به 2 درصد مطر ح شده که این شایعات درست نیست.
وی افزود: برای رفع مشکلات در سامانه معاملات به زودی تغییراتی بنیادین انجام میدهیم. سهام حاضر در بازار بورس تهران به واسطه تراکنشهای زیاد و مشکلات سامانه در کوتاه مدت و خیلی موقت در دو تایم زمانی معامله میشوند.
به گفته صحرایی، در این تغییرات، صنایع در دو زمان مختلف و دوره معاملاتی جداگانه سفارش گیری میشوند. بخشی از معاملات در زمان زودتر شروع میشود از سوی دیگر، صنایعی که بیشترین سهام را در دل خود جای داده اند و چند صنعت دیگر هم در زمان دیگری که حدوداً تا ساعت 15 طول میکشد، معامله خواهند شد. این اتفاق صرفاً برای یک دوره کوتاه مدت است. مدیرعامل بورس تهران تصریح کرد: در تصمیمی دیگر همان طور که در سال 97 هسته معاملاتی فرابورس و بورس را جدا کردیم، برای بورس تهران هم دو سامانه معاملاتی جدا در نظر گرفته ایم و به زودی دو هسته معاملاتی برای معاملات شرکتهای حاضر در بازار سهام فعال میشود.
خبر دیگر در خصوص بورس اینکه شاخص بورس روز گذشته به رشد ۱۴۵۵ واحدی قناعت کرد. در جریان دادوستدهای روز گذشته بازار سرمایه بیش از 13میلیارد و 7میلیون سهم و حقتقدم بهارزشی بالغ بر 24هزار و 658میلیارد تومان در بیش از 2 میلیون و 470هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد یک هزار و 455واحدی، در ارتفاع یکمیلیون و 994هزار و 795واحد قرار گرفت.
آخرین خبر از حذف بستههای پرمصرف اینترنتی
از نیمه تیرماه سال جاری، کاربران در فضای مجازی از افزایش قیمت بستههای اینترنتی در اپراتورهای همراه خبر داده و اعتراض کردند. این موضوع منجر به واکنش حسین فلاح جوشقانی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شد که اعلام کرد بالابردن قیمت اینترنت همراه بدون هماهنگی با رگولاتوری تخلف بوده و برخورد قانونی با اپراتورها آغاز شده است. پس از آن فلاح جوشقانی از ابلاغ جریمه دو میلیارد تومانی به اپراتورها خبر داد و اعلام کرد جریمه نقدی قدم اول برای برخورد با تخلف صورتگرفته است و در صورت استمرار این مساله، روالهای دیگری از جمله تعلیق، کاهش مدت اعتبار پروانه و مواردی از این دست، از مصوبههای قانونی است که میتوان با استناد به آنها تخلفات را پیگیری کرد.
در این راستا آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه حضور در کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: اقدام دو اپراتور در افزایش تعرفه، خلاف ضوابط پروانه اپراتورها و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات و مصداق گرانفروشی است. سازمان تنظیم مقررات در برخورد با این گرانفروشی اختیاراتی داشته که از آن جمله جریمه دو میلیارد تومانی بوده است.
وی در ادامه با بیان اینکه این اختیارات کفایت نمیکرد، افزود: به همین دلیل ما طرحی را به دولت دادیم که در دستور کار قرار داده تا اختیارات سازمان تنظیم مقررات را در برخورد با گرانفروشی افزایش دهیم، زیرا این موضوع خلائی ایجاد کرده شد و اینها از عدم وجود ابزار برخوردی لازم، گرانفروشی را ادامه دادند، از دید ما هم این گرانفروشی هیچ توجیه اقتصادی ندارد و منظقی پشتش نیست و این مشکل باید برطرف شود.
آذری جهرمی با بیان اینکه سازمان تنظیم مقررات پرونده گرانفروشی و شکایت از اپراتورها را به سازمان حمایت برد، اظهار کرد: سازمان حمایت روز گذشته مبالغ گرانفروشی و اصل گزارش گرانفروشی را تایید کرد و به تعزیرات فرستاد. دادگاه تعزیرات هم برگزار شده و آخرین دفاعیات را گرفته و احتمالا همین روزها حکم تعزیرات اعلام میشود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: همچنین ما هم در همین هفته ابزارهای نظارتی و اختیاراتی که باید به ما داده شود را از سمت دولت برای برخورد با متخلفان اخذ میکنیم. از دید ما اتفاقی که افتاده گرانفروشی است و تمام مبالغ باید به مردم برگردد و حتما باید بابت این گرانفروشی با مختلفان برخورد شود و ما پیگیر موضوع هستیم.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
عناوین این شماره
-
چهره ها
-
واردات ۸ میلیون بشکه نفت ایران به چین
-
کاهش چشمگیر قیمت اوراق تسهیلات مسکن
-
اختلاف نظر در خصوص جاماندگان سهام عدالت
-
اخبار کوتاه
دانلود نسخه پی دی اف